خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع:

فروش خاك؛ صادرات غیرنفتی را جبران نمی‌‌كند

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۳۲

به دلیل تنگناهای اقتصادی که گریبانگیر دولت است و برای آنکه بخواهند محصولات غیرنفتی را صادر کنند و بگویند که ما صادرات غیرنفتی داریم خاک کشور را صادر می‌کنند که باید جلوی این اقدام نادرست گرفته شود.

ایلنا: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: متاسفانه اقدام غیرقانونی خروج خاک از کشور درحال انجام است و لازم است این موضوع پیگیری و جلوی این اقدام گرفته شود.

محمد درویش، کارشناس بیابان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: موضوع فروش خاک کشور حدود سه سال است که مطرح شده و ماجرایش به توافق ایران و قطر برمی‌گردد. سفیر ایران در قطر اعلام کرده بود با قطر توافق کرده‌ایم که لایروبی کارون و اروند رود را برای ایران انجام دهد و به‌جای دریافت هزینه لایروبی رسوبات آن را به قطر منتقل کنند.

وی افزود: این مسئله با مخالفت فعالان محیط زیست روبرو شد و اعتراضات به گونه‌ای بود که جلوی این اقدام گرفته شد اما گزارش‌هایی هرچند وقت یک بار منتشر می‌شود که خاک ایران به کشورهای عربی خلیج فارس به صورت غیرقانونی صادر می‌شود.

درویش تصریح کرد: گزارشی توسط یگان حفاظت محیط زیست منتشر شده بود که در اردبیل بخشی از حاصلخیزترین خاک آن از منطقه خارج می‌شود و در برخی از مناطق کشور که خاک حاصلخیز دارند نیز خاک با یدک‌کش‌های پهن‌پیکر از منطقه خارج می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد: متاسفانه خاک مملکت را قلع و قمع می‌کند درحالی‌که طبق قانون صدور خاک عملی خلاف و ممنوع است.

وی اضافه کرد: به دلیل تنگناهای اقتصادی که گریبانگیر دولت است و برای آنکه بخواهند محصولات غیرنفتی را صادر کنند و بگویند که ما صادرات غیرنفتی داریم خاک کشور را صادر می‌کنند که باید جلوی این اقدام نادرست گرفته شود.

درویش گفت: دلیل اصلی حساسیت ما این است که در کشوری زندگی می‌کنیم که 7 / 89 درصد آن خشک است و مهمترین ویژگی این خاک خشک قلیایی بودن آن است که مستعد کشاورزی نیست و تنها 10 درصد خاک ما قابلیت کشاورزی دارد. بنابراین ما نباید اشتباه کنیم که چون وسعت سرزمینی داریم؛ پس می‌شود خاک را صادر کرد.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: هر سانتیمتر از این خاک حاصلخیز 800 سال زمان می‌خواهد که تبدیل به خاک مرغوب شود و نباید این گونه به تاراج برود.

وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاران می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه‌ها را در بخش کشاورزی و در داخل بکار بگیرند که موجب اشتغال می‌شود و جلوی خروج خاک گرفته شود.

وی در پایان گفت: مطلع شدم که در میان‌کاله حجم عظیم خاک مشاهده شده که قرار است به آرژانتین صادر شود و لازم است این موضوع توسط مسئولان و رسانه‌ها پیگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز