خبرگزاری کار ایران

یك مقام كارگری در زنجان افشا كرد:

فشار به كارگران برای بازگرداندن بخشی از مزد

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۳۹

چكیده: «كارگران شاغل در این واحدها از ترس بیكار شدن به خواسته كارفرما تن می‌دهند و به عنوان مثال 200 تا 300 هزار تومان از مزد دریافتی را به كارفرما پس می‌دهند.»

مسئول كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان زنجان از تخلف برخی كارفرمایان این استان برای نپرداختن حداقل مزد قانونی به كارگران خبر داد.

«علیرضا آشیان» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: این گروه از كارفرمایان در ظاهر طبق مصوبه شورای عالی كار، دستمزد را از طریق بانك پرداخت می‌كنند و حتی برای كارگر فیش حقوقی نیز صادر می‌كنند اما در نهایت كارگران خود را برای بازگرداندن بخشی از دستمزد تحت فشار می‌گذارند.

این مقام كارگری گفت: كارگران شاغل در این واحدها از ترس بیكار شدن به خواسته كارفرما تن می‌دهند و به عنوان مثال 200 تا 300 هزار تومان از مزد دریافتی را به كارفرما پس می‌دهند.

مسئول كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار استان زنجان با بیان اینكه اغلب این تخلف‌ها در واحدهای تولیدی و صنعتی كوچك رخ می‌دهند گفت: متاسفانه تعداد این واحدها كم نیست و در حال حاضر نزدیك به 700 كارگر در زنجان به این شیوه كار می‌كنند.

به گفته آشیان هرچند برای بازرسان كار و فعالان صنفی كارگری اثبات این تخلف تاكنون ناممكن بوده است اما با این حال كارفرمایان متخلف تاكنون نتوانسته‌اند از پرداخت حق بیمه كارگران شاغل طفره بروند.

به گفته آشیان بیشتر كارگرانی كه در این واحدها كار می‌كنند افراد كم اطلاع و نیازمندی هستند كه برای اولین بار جذب بازار كار می‌شوند.

وی بابیان اینكه بطور معمول بیشتر این كارگران در اولین فرصت و با یافتن شغلی دیگر از این كارگاه ها خارج می‌شوند گفت: در برخی از موارد این كارگران بطور علنی گفته‌اند كه مجبورند به دلیل «نداری» و مشكلات مالی با این شرایط كار كنند.

این مقام كارگری در استان زنجان افزود: هرچند برخی از این كارگران بعد از تغییر شغل برای استیفای حقوق از دست رفته خود اقدام می كنند اما مادامی كه با این شرایط كار می‌كنند جرئت شكایت و اعتراض را ندارند.

وی گفت: در این كارگاه‌ها كارفرمایان چنان تسلطی دارند كه حتی در غیاب آنها نیز كارگران جرئت بیان واقعیت را ندارند.

این مقام كارگری بابیان اینكه در حال حاضر حدود 110 هزار كارگر بیمه شده در استان زنجان مشغول كار هستند گفت: با وجود این تخلفات در سایر واحدهای تولیدی استان حداقل‌های قانونی اجرا می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال در اواخر سال گذشته كارخانه ایران خودروی زنجان كه سازنده انواع قطعات خودور است؛ حقوق 1800 كارگر خود را 8 درصد افزایش داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز