خبرگزاری کار ایران

اکبر ترکان در گفتگو با ایلنا:

افزایش یارانه‌های نقدی از محل ارث پدر منعی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۵۶

در طول این 8 سال، هنوز یک پروژه نفتی که در این دولت آغاز شده باشد، به اتمام نرسیده است/ صنعت نفت در حدود 70 درصد به خودکفایی رسیده که باید از دست اندرکاران و تولیدکنندگان داخلی تشکر کرد/افزایش حقوق کارکنان دولت را متناسب با نرخ تورم کاری صحیح است.

ایلنا-یزد: اکبر ترکان گفت: افزایش یارانه‌های نقدی از محل ارث پدر منعی ندارد.

به گزارش ایلنا از یزد، معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت در گفتگو با ایلنا درخصوص الزامات تحقق حماسه اقتصادی در سالجاری گفت: حتی اگر روش های عقلایی و صحیح در اقتصاد کشور بکار گرفته شود، باید دانست حماسه اقتصادی کاری فوری نیست، بلکه اصلاح روش ها آغاز یک حماسه است.

وی گفت: پیش شرط ایجاد یک حماسه اقتصادی، بازگشت به عقل و علم است، چراکه در سال های اخیر عقل و علم منزوی شده است؛ بهترین اساتید حوزه اقتصاد طی نامه هایی به رئیس جمهور نسبت به روش های دولت هشدار دادند ولی متاسفانه موثر فایده نبود.

ترکان، تعطیلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شوراهای عالی را مصداق انزوای عقل در اقتصاد کشور دانست و گفت: با تعطیلی این مراکز، نظام تصمیم گیری عقلی به انزوا رفته است. وقتی عقل و علم به انزوا برود نتایج خوبی در پی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با انتخاب صحیح مردم در انتخابات، عقل و علم مجددا در نظام تصمیم گیری کشور محور شود.

تحقق اهداف صنعت نفت غیر ممکن است

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت در پاسخ به این سوال که صنعت نفت چه روندی را در این 8 سال طی کرده است؟ گفت: صنعت نفت کشور از موفقیت های نسبی در برخی از قسمت ها و عدم موفقیت در قسمت های دیگر برخوردار است. موفقیت نسبی این صنعت در توسعه ساخت داخل تجهیزات است. بدین معنی که در نمایشگاه اخیر دستاوردهای صنعت نفت، تولیدات خوب و تحسین برانگیزی ارائه شده بود که باید از تولیدکنندگان تقدیر کرد.

اکبر ترکان افزود: عدم دستیابی وزارت نفت به اهداف برنامه از موارد عدم موفقیت صنعت نفت است. وزارت نفت یکسری اهداف بلندپروازانه را برای خود ترسیم کرد و اعتبارات خود را بر روی آن ها پخش کرد، نتیجه آنکه پروژه ها با کمبود اعتبار مواجه شدند و به نتیجه نرسیدند.

وی تصریح کرد: در طول این 8 سال، هنوز یک پروژه نفتی که در این دولت آغاز شده باشد، به اتمام نرسیده است.

ترکان گفت: امیدواریم دولت بتواند حداقل فازهای 12،15،16،17 و 18 را حدقل به مرحله راه اندازی برساند چون این فازها به اتمام نخواهد رسید. وی افزود: این فازها به دلیل میدان مشترک با کشورهای حوزه خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار هستند و عقد قرارداد آنها به زمان صدارت مهندس زنگنه بر می گردد.

این کارشناس حوزه نفت در ادامه با اشاره به تصویب اهداف صنعت نفت کشور توسط هیات دولت (منتشره در روزنامه رسمی کشور - تاریخ 26/12/1391) گفت: تحقق این اهداف امکان ناپذیر است.

وی برای نمونه افزود: ما در سال سوم برنامه پنجم و هم اکنون روزانه 600 میلیون مترمکعب گاز تولید می کنیم ولی در اهداف صنعت نفت، تولید 1470 میلیون مترمکعب گاز اشاره شده که امری غیر ممکن است.

باید از حرکت های مثبت دولت تقدیر و با دروغ ها مقابله کرد

این کارشناس حوزه نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود شائبه در کیفیت بنزین های تولیدی پالایشگاه ها گفت: پالایشگاه اراک که به تازگی به بهره برداری رسیده، بنزین را با بالاترین استانداردها تولید می کند. وی افزود: قرارداد بهسازی این پالایشگاه در زمان مدیریت آقای نعمت زاده در شرکت پالایش و پخش به امضاء رسیده ولی بخاطر اتمام پروژه باید از مسئولان این دولت تشکر کرد.

اکبر تکران تاکید کرد: از حرکت های مثبت دولت باید تقدیر و تشکر و با دروغ ها مقابله کرد.

توتال فازها را در 60 ماه اجرا می کند ولی ما قرارداد 35 ماهه می بندیم

وی افزود: در حالیکه شرکت توتال فازها را در 60 ماه اجرا می کند، قراردادهایی با مدت زمان 35 ماه در کشور بسته شد که به نتیجه هم نرسیده ولی اگر این فازها در 70 ماه هم به بهره برداری برسد، باید دست مسئولان را بوسید.

ترکان در عین حال گفت: صنعت نفت در حدود 70 درصد به خودکفایی رسیده که باید از دست اندرکاران و تولیدکنندگان داخلی تشکر کرد.

افزایش یارانه های نقدی از محل ارث پدر منعی ندارد!

وزیر راه و دفاع دولت سازندگی در پایان در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر طرح افزایش چند برابری یارانه های نقدی ارائه شده توسط برخی از کاندیداها گفت: افزایش یارانه های نقدی از محل ارث پدر منعی ندارد!

ترکان گفت: باتوجه به الزامات قانون هدفمندی یارانه ها، میزان افزایش یارانه ها از طریق افزایش حامل های انرژی، قبوض و سایر هزینه های مردم محقق خواهد شد. بر این اساس، آیا جامعه آمادگی افزایش چند برابری قیمت بنزین و گاز را دارد؟ کاندیداهای محترم باید به این سوال پاسخ دهند.

وی در عین حال گفت: تصمیم گیری در خصوص میزان افزایش یارانه ها، تنها در دست رئیس جمهور نیست و نیاز به قانون دارد.

این کارشناس اقتصادی، همچنین افزایش حقوق کارکنان دولت را متناسب با نرخ تورم کاری صحیح دانست و گفت: تورم بر افراد جامعه علی الخصوص کارمندان فشار ایجاد کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز