خبرگزاری کار ایران

مهدی تقوی در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

كاهش نرخ بهره پاپپن تر از میزان تورم، علت عدم سپرده گذاری در بانك‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۹۸

یك كارشناس اقتصادی، رشد بی‌سابقه نرخ تورم و كاهش نرخ بهره پایین تر از میزان موجود را یكی از عوامل اصلی افزایش نقدینگی در بازار های كاذب اعلام كرد.

یك كارشناس اقتصادی، رشد بی‌سابقه نرخ تورم و كاهش نرخ بهره پایین‌تر از میزان موجود را یكی از عوامل اصلی افزایش نقدینگی در بازارهای كاذب اعلام كرد.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: در حال حاضر نرخ بهره موجود در اقتصاد كشور و جذب نقدینگی مؤثر نیست و بانك‌ها توان جذب نقدینگی سرگردان در بازار را ندارند.

این اقتصاد دان، افزود: وقتی نرخ بهره بانک‌ها افزایش می‌یابد، تسهیلات و وام‌هایی هم که بخش‌های مختلف دریافت می‌کنند با افزایش نرخ بهره رو به رو خواهند شد. یعنی با افزایش نرخ پایه نرخ بهره در بانک‌ها نرخ تسهیلاتی که بخش تولید، صنعت و صادرات دریافت می‌کنند هم بالا خواهد رفت و در نتیجه بخش‌های مختلف اقتصادی با یک فشار مضاعف رو به رو خواهند شد.

وی تصریح کرد:سرعت گردش پول به ویژه نرخ رشد نقدینگی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این امر نشانگر آن است که شبه پول (یا سپرده‌های غیردیداری) با شتاب بیشتری نسبت به پول افزایش یافته است.

به گفته تقوی، نقدینگی باید به اندازه تورم رشد كند تا اقتصاد بتواند مانند گذشته بچرخد. تازه اگر بخواهیم رشد اقتصادی بیشتری داشته باشیم باید رشد نقدینگی، بیشتر از تورم باشد.

تقوی اظهار داشت: تقاضا برای پول دو بخش دارد یکی تقاضای معاملاتی پول و دیگری تقاضای سفته بازی برای پول است.

وی افزود: وقتی قیمت کالا و خدمات افزایش می‌یابد بنابراین تقاضا نیز برای پول افزایش می‌یابد و به این ترتیب عرضه پول نیز باید افزایش یابد تا بتواند پاسخگوی تقاضاها باشد.

این استاد اقتصاد در ادامه به دلیل دوم ایجاد نقدینگی در کشور اشاره کرد و ابراز داشت: دولت در سالهای گذشته و بخصوص در هفت سال اخیر دچار کسری بودجه های عجیب و زیادی شده است که باید به نوعی آن را تامین کند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز