خبرگزاری کار ایران

اولیا زاده در گفتگو با ایلنا مطرح كرد:

عكاس باید علاوه بر دانش؛ دانش اجتماعی نیز داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۹۸

یك عكاس اگر شناخت درستی از جامعه و اطلاع دقیقی از تمام اتفاقاتی كه در جامعه‌اش می‌افتد نداشته باشد، نمی‌تواند اثر موثر و تاثیرگذاری را بسازد.

ایلنا: نمایشگاه عكس سپید و سیاه باعنوان كار كودك و سالمند شامل عكس‌های دانشجویان دانشكده روابط عمومی خانه كارگر از 5 تا 11 اردیبهشت در خانه عكاسان ایران پرپاست. نمایشگاهی كه به گفته حمزه اولیا زاده(رئیس خانه عكاسان ایران) می‌تواند در سالهای بعد پربارتر باشد و آغاز راه جدیدی در عكاسی اجتماعی با موضوع كارگران باشد.

اولیا زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نحوه جمع‌آوری این آثار گفت: یكی از نقاط مشترك آثار موضوع واحدی است كه دارند و آن نقش كار و كارآفرینی در جامعه است و می‌خواهد نقش كار را در جامعه نشان دهد. در برگزاری هر نمایشگاهی دو روش برای جمع‌آوری آثار داریم: یك روش این است كه فراخوان بدهیم و آثار را جمع‌آوری كنیم. یك روش دیگر این است كه ما افراد خاصی را آموزش بدهیم و موضوع را مشخص كنیم و به آنها بگوییم كه آثاری را با این موضوع برای ما تهیه كنند.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه از روش دوم استفاده شده است و موفق هم بوده است. البته راه زیادی برای طی شدن وجود دارد اما آنچه كه مشخص است؛ اینكه آموزش خوب بوده است و وقتی استاد خوب باشد و موضوع را هم درست تبیین كرده باشد، خروجی هم خوب است. یك مسابقه عكس وقتی برگزار می‌شود شاید هزار یا دو هزار تا عكس بیایید و ما از بین آن به 60 عكس برسیم اما در این نمایشگاه از بین 100 عكس به 50 عكس رسیدیم و این نشان می‌دهد كه عكاسان هم موضوع را خوب توجیح شده‌اند و هم و درس را خوب متوجه شده‌اند.
اولیا زاده با اشاره به تفاوت عكاسی از كار و كارگران با عكاسی از صنعت و عكاسی صنعتی گفت: یك زمانی است كه می‌خواهیم نشان دهیم یك فردی دارد كار می‌كند و فقط فعل و حاصل فعالیت را غیرمستقیم نشان می‌دهیم. در این بخش ساده‌ترین نوع كار این است كه یك فردی پای یك دستگاهی ایستاده و كار می‌كند و ما از وی عكس می‌گیریم اما عكس ما عكس كار نیست بلكه عكس صنعتی است اما اگر توانستیم در عكس ایهام بوجود بیاوریم و مخاطب را به تفكر وادار كنیم؛ مثبت است. باید مخاطبانمان را هوشیار و صاحب تفكر بدانیم و براساس نیاز عمل كنیم.
اولیاء زاده افزود: یكی از اهدافی كه من راغب شدم این نمایشگاه در خانه عكاسان برگزار شود؛ این است كه از میان این عكاسان، عكاسانی را شناسایی كنیم و پروررش دهیم و در پاتوق‌ها پرورش دهیم؛ و به آینده عكاسی ایران كمك كنیم.
رئیس خانه عكاسان با اشاره به اینكه عكاس باید علاوه بر دانش عكاسی، دانش اجتماعی هم داشته باشد، افزود: یك عكاس اگر شناخت درستی از جامعه و اطلاع دقیقی از تمام اتفاقاتی كه در جامعه‌اش می‌افتد؛ نداشته باشد، نمی‌تواند اثر موثر و تاثیرگذاری را بسازد، یك هنرمند باید خارج از كار هنری دارای یك تفكر و نگاه خاص باشد زیرا یك عكاس ایدیولوژی تصویری خودش را از جامعه نشان می‌دهد.
اولیاؤ زاده اما معتقد است كه این عكس‌ها نمی‌تواند نماد همه جامعه كارگری باشد و ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهیم به این هدف برسیم كه عكس‌ها تصویری از جامعه كارگری باشد؛ لازمه‌اش این است كه در مراكز مختلف ورك‌شاپهایی داشته باشیم و عكاس‌ها را شناسایی كنیم و این عكاس‌ها بعد از آموزش بروند و خلق اثر كنند و چند سال باید این ماجرا ادامه داشته باشد زیرا هرچند این نمایشگاه نمایشگاه خوبی است اما بحث تداوم بسیار مهمتر از برگزاری آن است و باید یك چنین فعالیت‌هایی در دبیرخانه دائمی داشته باشد و در طول سال با عكاس‌ها ارتباط داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز