خبرگزاری کار ایران

واكنش یك فعال كارگری به یادداشت بهار و اظهارات احمدی‌نژاد:

افزایش آگاهی كارگران مانع ترس و تطمیع شده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۷۲

«از این جمله استنباط می‌شود که منظور از "کارگری‌‌" همان بیگاری، بردگی یا کار اجباری است و این درحالی است که صرفه نظر از اهمیت مقام و جایگاه کارگر در آموزه‌های اخلاقی، شخص رئیس دولت نخستین بار از کسوت و پوشش کارگران برای جلب توجه افکار عمومی استفاده کرده بود.»

یک فعال مستقل کارگری نسبت به یادداشت «هادی حق‌شناس» یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی در یكی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب پیرامون اعتراض کارگران نسبت به مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، روز شننبه (۲۴ فروردین) هادی حق‌شناس نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در روزنامه بهار با اشاره به تلاش كارگران برای بازنگردی در رقم دستمزد سال جاری، مدعی شد که درصورت افزایش دستمزد‌ها احتمال اخراج کارگران و تعطیلی واحدهای تولیدی افزایش می‌یابد.
همچنین وی با این پرسش که «در صورت افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی دستمزد‌ها، نهادهای صنفی کارگری چگونه افزایش بهر‌وی بنگاه و نیروی کار را تضمین خواهند کرد؟»، نوشته بود: با افزایش مزد هزینه تولید بیشتر شده و کارفرمایان برای تامین هزینه‌ها ناگزیر به تعدیل نیرو و یا کاهش فعالیت‌های خود خواهند شد.

در پی این اظهارات «پروین محمدی» از فعالان مستقل کارگری گفت: در شرایط کنونی اقتصادی هیچ ارتباطی میان مزد کارگران با بیکاری کارگر و تعطیلی کارخانه‌ها وجود ندارد و چنین استدلاهایی تنها باعث ترساندن کارگران از پی‌گیریهای حقوق صنفی قانونی‌شان می‌شود.
این فعال کارگری که سال گذشته یکی از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی به پایین بودن دستمزد‌ها بود با بیان اینکه کارگران را نباید تحمیق کرد، افزود: امروز واضح و مبرهن است که تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج و بیکاری کارگران دلایلی دیگر دارد و نمی‌توان افزایش مزد کارگران را عامل این مسائل دانست.
به گفته محمدی در حال حاضر به دلیل نبودن ثبات اقتصادی، قیمت کالا و خدمات در حالی چند برابر شده که دستمزد کارگران توسط دولت و کارفرما ثابت مانده است.
وی بابیان اینکه تا پیش از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها هزینه نیروی کار تا ۱۳ درصد هزینه تمام شده تولید برآورد می‌شد، گفت: از زمان آزاد سازی قیمت‌ها این توازن برهم خورده است زیرا از یکسو قیمت کالا‌ها چند برابر شده و از سوی دیگر مزد کارگران ثابت مانده است.
این فعال صنفی کارگری با یادآوری اینکه ممانعت و مخالفت دولتمردان و کارفرمایان با واقعی شدن دستمرد کارگران حتی با اصول اقتصاد آزاد مبنی بر تعیین قیمت‌ها در بازار عرضه و تقاضا منافات دارد، گفت: کارگران هم می‌خواهند نیروی انسانی خود را مانند عرضه کنندگان کالا به قیمت واقعی بفروشند.
محمدی بابیان اینکه حتی نمی‌توان مدعی شد که با افزایش و واقعی شدن دستمزد‌ها تورم در جامعه ایجاد خواهد شد، گفت: آثار مخرب تورم و نقدینگی به زمانی مربوط می‌شود که مزد بگیران بیشتر از تامین هزینه نیاز‌های اساسی خود درآمد داشته باشند.
وی گفت: در حال حاضر مزد بیگران حتی به اندازه تامین معاش خود درآمد ندارند و برای همین است که خواهان واقعی شدن دستمزد‌ها هستند.
محمدی با بیان اینکه کارگران می‌خواهند که حداقل قدرت خرید امروز آن‌ها به اندازه زمان پیش از هدفمند سازی یارانه‌ها ترمیم و تقویت شود، گفت: تجربه اجرای هشت سال سیاست‌های اقتصادی دوران جنگ تحمیلی نشان داد که با ثابت ماندن مزد، بیکاری و اخراج كارگران از بین نمی‌رود.
وی یادآور شد: در سالهای جنگ دستمزد کارگران به دلایل مختلف افزایش پیدا نکرد و در عمل ثابت اما در همین دروان روند اخراج کارگران همچنان ادامه یافت.
این فعال مستقل کارگری افزود: متاسفانه مسئولان تصور می‌کنند که کارگران افرادی بی‌اطلاع و ناآگاه هستند که می‌توان با وعده یا ترساندن آن‌ها را قانع کرد و این در حالی است که امروز به دلیل دسترسی به اطلاعات، آگاهی کارگران نیز افزایش یافته است.
وی بابیان اینکه دست‌کم گرفتن نیروی کار باعث سرخوردگی طبقه کارگر و ایجاد بی‌اعتمادی آن‌ها نسبت به مسئولان می‌شود، گفت: مقامات مسئول نباید تصور کنند که می‌توانند از جامعه کارگری استفاده ابزاری کنند.

وی در ادامه به بخشی از اظهارات اخیر رئیس دولت در استان سمنان انتقاد کرد و گفت: وقتی آقای احمدی‌نژاد در سخنان خود گفت که «عده‌ای می‌خواهند که مردم ایران برای آن‌ها کارگری کنند» بصورت ناخواسته حرمت جامعه کارگری ایران را زیر سوال برد.
محمدی گفت: از این جمله اینطور استنباط می‌شود که منظور از کارگری‌‌ همان بیگاری، بردگی یا کار اجباری است و این درحالی است که صرفه نظر از اهمیت مقام و جایگاه کارگر در آموزه‌های اخلاقی، شخص رئیس دولت نخستین بار از کسوت و پوشش کارگران برای جلب توجه افکار عمومی استفاده کرده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز