خبرگزاری کار ایران

مسوول کانون انجمن‌های صنفی کارگران اصفهان:

دستمزد کارگران یک میلیون تومان با خط فقر فاصله دارد

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۱۶

«دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی کارگران را فقط برای اجاره بهای یک اتاق کافی است/ فقر، منشأ ایجاد هر فسادی در جامعه است و مسوولان باید به این موضوع توجه کنند که این موضوع چه عواقبی را در جامعه در بر خواهد داشت.»

در حالی که بر اساس آمارهای رسمی، خط فقر یا هزینه تأمین حداقل نیازهای یک خانواده چهار نفری نزدیک به یک و نیم میلیون تومان برآورد شده است، شورای تعیین مزد کمتر از یک سوم این مبلغ را به عنوان دستمزد کارگران در سال ۹۲ درنظر گرفته‌ است.

مسوول کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: دستمزد سال ۹۲ کارگران نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته که هیچ همخوانی و تناسبی با تورم موجود کشور ندارد.

علی یزدانی با انتقاد از اینکه دستمزد ۴۸۷ هزار تومانی کارگران را فقط برای اجاره بهای یک اتاق کافی است، تاکید کرد: آیا دستمزد کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، جوابگوی معیشت و تأمین حدأقل نیازهای زندگی یک کارگر در تهران یا دیگر نقاط کشور خواهد بود؟

یزدانی با اشاره به مظلوم واقع شدن این قشر هنگام تعیین دستمزد، ادامه داد: همسران کارگران زمانی که به قول معروف کارد به استخوانشان رسیده، پیش ما می‌آیند و می‌گویند با این دستمزد چطور خانواده را اداره کنیم؟ قسط اجاره خانه عقب افتاده و حتی نمی‌توانیم در ماه نیم کیلو گوشت هم بخریم.

به گفته وی تشکل‌های کارگری در یک بررسی آماری، میانگین اقلام مصرفی کارگران به همراه مدارک آمار و ارقام آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه دادند، اما با وجود اینکه بر اساس این بررسی آماری، خط فقر یا هزینه تأمین حدأقل نیازهای یک خانواده چهار نفری نزدیک یک و نیم میلیون تومان برآورد شده است برای سال ۹۲، کمتر از یک سوم این مبلغ را به عنوان دستمزد کارگران درنظر گرفته‌اند.

همچنین مسوول کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران را عدم امنیت شغلی و ثبات کار عنوان کرد و گفت: آن بخش از کارگران نیز که با قراردادهای موقت مشغول به کار هستند، همیشه دغدغه عدم ثبات شغلی خود را دارند.

وی با بیان اینکه فقر، منشأ ایجاد هر فسادی در جامعه است، تصریح کرد: مسوولان باید به این موضوع توجه کنند که این موضوع چه عواقبی را در جامعه در بر خواهد داشت و بر میزان بروز انحرافات اجتماعی و اخلاقی در جامعه خواهد افزود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز