معاون وزیرآموزش وپرورش به ایلنا خبرداد:
ابطال مجوز مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی غیرهوشمند
با مدارس خاص همانند نمونه دولتی و هیات امنایی که طی سالهای اخیر به آن مجوز تاسیس داده شده است، اتمام حجت کردیم که اگر در سال جدید همه کلاسهای خود را هوشمند نکنند، مجوزشان را ابطال خواهیم کرد.
ایلنا: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برنامههای این معاونت را در سال ۹۲ اعلام کرد.
ابراهیم سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اولویت آموزش و پرورش در سال جدید را تمرکز بر ساختار نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: سال جدید بیشترین تمرکز بر روی اولین سال تحصیلی از سه ساله اول متوسطه است از همین رو بر روی سازماندهی نیروهای انسانی و استقرار آنها توجه ویژهای خواهد شد.
تالیف جدید کتابهای درسی سال اول سه ساله متوسطه اول
وی با بیان اینکه تمام کتابهای درسی سال اول سه ساله متوسطه اول جدید التالیف است، افزود: به دنبال آموزش ضمن خدمت معلمان به منظور توانمندسازی آنها در این پایه هستیم.
سحرخیز ادامه داد: درس آداب و مهارتهای اجتماعی برای اولین بار با تلفیقی از سه درس علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا ارائه خواهد شد و همچنین کتاب کار و فن آوری رابرای نخستین بار در این پایه خواهیم داشت.
زبان انگلیسی و عربی با یک رویکرد جدیدی تدوین میشود
وی با اشاره به اینکه زبان انگلیسی و عربی با یک رویکرد جدیدی تدوین میشود، افزود: سایر کتابها متناسب با پایه ششم ابتدایی نیز باید تغییر اساسی کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: برخی از این کتاب چاپسپاری شده است و برخی از آنها نیز محتوای اولیه آنها آماده شده و برای نظرسنجی به گروههای درسی ارسال شده است تا بعد از گرفتن بازخورد آن در نهایت خرداد چاپسپاری و شهریور بین استانها توزیع شود.
باقی مدارس دونوبته، تک نوبته میشوند
سحرخیز اولویت دیگر آموزش و پرورش در سال ۹۲ را تک نوبته کردن مدارسی که هنوز دو نوبته هستند عنوان کرد و افزود: حدود ۸۵ درصد مدارس تک نوبته شدهاند و ۱۵ تا ۲۰ درصد باقی مانده است که تلاش ما بر این است در سال جدید این تعداد هم تک نوبته شوند.
وی توسعه آموزش فنی وحرفهای و کار و دانش را از اولویتهای دیگر آموزش پروش در سال جدید اعلام کرد و افزود: این اولویت برنامه پنجم توسعه نیز هست و از سیاستهای کلان نظام آموزشی و سند تحول راهبردی آموزش و پرورش محسوب میشود که این مستلزم اصلاح هدایت تحصیلی دانش آموزان است و قدمهایی نیز در این جهت برداشته شده است.
تجمیع رشتههای نظری و فنی حرفهای در دبیرستانها
سحرخیز همچنین از تجمیع رشتههای نظری و فنی حرفهای در دبیرستانها در سال جدید خبر داد و افزود: مدرسههای بزرگی درکشور وجود دارد که از آنها حداکثر استفاده نمیشود در صورتی که اگر از ظرفیت آنها استفاده شود این امکان وجود دارد مدرسهای که از نظر تجهیزات در وضعیت مناسبی به سر میبرد رشتههای نظری و فنی و حرفهای درآنها تجمیع شود.
وی ادامه داد: با منفک کردن هنرستانها یک مقداری باعث شده است دانش آموزان استقبالی برای حضور درآنها نداشته باشند از همین رو به ویژه در شهرهای کوچک اگر دبیرستانی با شرایط لازم وجود داشته باشد هیچ اشکالی برای این کار وجود ندارد و براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش این اجازه را داریم که مدرسه جامع از تمام رشتههای نظری و فنی و حرفهای داشته باشیم.
سحرخیز درادامه بر هوشمندسازی تمام مدارس در سال جدید تاکید کرد و افزود: هیچ مدرسهای نباید داشته باشیم که غیر هوشمند باشد و این راه بدون برگشت ما است.
اتمام حجت با مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی
وی خاطرنشان کرد: با مدارس خاص همانند نمونه دولتی و هیات امنایی که طی سالهای اخیر به آن مجوز تاسیس داده شده است، اتمام حجت کردیم که اگر در سال جدید همه کلاسهای خود را هوشمند و مجهز به امكانات حداقلی نکنند، مجوزشان را ابطال خواهیم کرد.
سحرخیز با تاکید بر اینکه مدارس سرآمد و نمونه کشور باید در هوشمندسازی پیشگام باشند، افزود: درسال جدید برخورد با مدارس خاص در زمینه هوشمندسازی جدی ترخواهد بود و بقیه مدارس عادی هم متناسب با بضاعت دولت و توان آموزش و پرورش هوشمند میشوند.