عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتو گو با ایلنا:
به عملکرد وزارت آموزش و پرورش نمره ۱۲ میدهم
برخی در این کشور میخواهند خودشان گل بزنند و گرنه دلیلی نداشت وزیر آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را بخواهد بدون فراهم بودن زیرساختها اجرا کند.
ایلنا: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عملکرد وزارت آموزش و پرورش درسالی که گذشت نمره ۱۲ داد.
عبدالوحید فیاضی در گفتوگو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: آموزش و پرورش در سال ۹۱ فراز و نشیبهای زیادی داشت که این ناشی از اجرای ناصحیح برخی از سیاستهای کلان بود.
وی یکی از نقاط برجسته آموزش و پرورش در سال ۹۱ را سند تحول بنیادین دانست و افزود: اما در اجرای آن شتاب زدگی شدیدی در آموزش و پرورش رخ داد به طوری که فشارهای زیادی به دانش آموزان، فرهنگیان، مدیران مدارس و خانوادهها وارد آمد تا جایی که هنوز هم نتوانستیم به تعادل مطلوبی در این زمینه برسیم.
فیاضی با اشاره به اینکه اثرات سوء اجرای ناصحیح سیاستهای آموزش و پرورش، سال تحصیلی گذشته را کاملا تحت تاثیر قرار داد، افزود: به طوری که نارضایتیهایی را به دنبال داشت و نقدهای زیادی نیز به آموزش و پرورش وارد شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: البته این انتقادات بدین معنا نیست که تلاشهای معلمان عزیز و فرهیخته کشور را که سرمایههای آموزش و پرورش هستند، نادیده بگیریم.
فیاضی با اشاره به اینکه اجرای سیاستها در آموزش و پرورش بادقت صورت نگرفت، افزود: کارها با سرعت و عجله دنبال میشد که این رویه شایسته یک سازمان گسترده همانند آموزش و پرورش نیست.
وی تحول در نظام آموزشی کشور را منوط برآماده بودن زیر ساختها دانست و افزود: این زیرساختها اعم از فضای آموزشی، نیروی انسانی باید در سال ۹۱ آماده میشد درحالی که بدون انجام این اقدامات نظام آموزشی ۶. ۳. ۳ را پیاده کردیم و با کشیدن تیغهای بین کلاسها آنها را از هم جدا کردیم تا فضای آموزشی برای پایه ششم ابتدایی تامین شود.
فیاضی تصریح کرد: آموزش و پرورش بدون اینکه زیرساختها را آماده کند پایه ششم ابتدایی را طراحی و کتابهای جدید برای پایه دوم ابتدایی را تدوین میکرد در حالی که سند درس ملی در زمانی که این کتب چاپ و تهیه شد هنوز تصویب نشده بود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: حتی نیروی انسانی هم کم بود و مجبور شدند از نیروهای اداری و دفتری در کلاسهای آموزشی آن هم برای پایه مهم ابتدایی استفاده کنند که این نشان از شتاب زدگی و سیاستهای ناکارآمد در آموزش و پرورش دارد.
وی در مورد علت اقدامات شتاب زده در آموزش و پرورش گفت: هر زمانی که در این ارتباط به وزیر آموزش و پرورش انتقاد میشد ایشان در پاسخ میگفت که باید تحول در آموزش و پرورش را آغاز کنیم و در حین اجرای آن برنامه را اصلاح کنیم این در حالی است که کمیسیون آموزش وتحقیقات اعتقاد دارد برای ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش ابتدا باید زیرساختهاتامین شود.
فیاضی با اشاره به اینکه تعطیلی پنجشنبهها نیز ثمرهای برای دانش آموزان نداشت، افزود: تعطیلی پنجشنبهها با توجه به اینکه عملا اقدامی برای فعالیتهای فرهنگی و تربیتی دانش آموزان دراوقات فراغتشان صورت نگرفت یک روزخسارت آموزشی به دنبال دارد.
وی با تاکید براینکه آموزش و پرورش باید از شتاب زدگی در سال ۹۲ خودداری کند، افزود: برخی در این کشور میخواهند خودشان گل بزنند و گرنه دلیلی نداشت وزیر آموزش و پرورش بخواهد سند تحول بنیادین را بدون فراهم کردن زیرساختها اجراکند.