خبرگزاری کار ایران

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

استقرار و استقلال کانون وکلا مرهون دولت مصدق است

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۴۲

دغدغه حقوقدانان از نقض استقلال کانون وکلا به حق است/ عنوان اعلامیه جهانی حقوق بشر به اعلامیه تکلیف بشر تغییر یابد.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی دغدغه حقوقدانان را از نقض استقلال کانون وکلا به حق دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد علی موحد در همایش استقلال کانون های وکلا در تبریز با بیان اینکه استقرار کانون های وکلا و استقلال آنها مرهون روی کار آمدن دولت دکتر محمد مصدق بود افزود: یکی از پایه‌ای‌ترین تضمینات دفاع، وجود وکیل مدافع مستقل است.

وی با بیان اینکه وکیل در مقام حق دفاع هنگامی قادر به حفظ اجرای عدالت است که از ساز و کار لازم در این عرصه برخوردار باشد افزود: مهمترین ابزار انجام این مهم وجود وکلای مدافع مستقل است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه استقلال کانون های وکلا حاصل سال‌ها کوشش توسط ره‌پویان حق و در راس آنان وکلای تشنه استقلال و آزادی بوده است افزود: لایحه استقلال در ۷ اسفند ۱۳۳۱ به امضاء مرحوم دکتر محمد مصدق که خود نیز به جد نقش و جایگاه وکیل دادگستری را در توسعه جامع درک کرده بود، رسیده و عصر جدیدی در تاریخ اجتماعی و به ویژه قضایی ایران آغاز شده و امروز بیش از ۶۰ سال از آن زمان می‌گذرد و در طی این شش دهه شاهد فراز و فرودهای بسیار در مسیر حرفه شریف وکالت دادگستری بوده‌ایم و هنوز هم هستیم.

وی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری ایران به عنوان یک نهاد مدنی، مردمی و مستقل با پشتوانه بیش از یک قرن، پیوند تنگاتنگی، با حق دفاع از افراد جامعه بروز پیدا کرده است افزود: از آنجایی که حق دفاع از اصول بنیادین حقوق بشر است و ضمانت اجرایی برای رعایت سایر اصول می‌باشد لذا نقض حق دفاع در سیستم قضایی هر کشور، منجر به نقض اصول بنیادین حقوق بشر خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه همواره گفته ام عنوان اعلامیه جهانی حقوق بشر بایستی به اعلامیه جهانی تکلیف بشر تغییر یابد افزود: اگر این اعلامیه در کشورهای مختلف عملی گردد بسیاری از دغدغه های بشری از بین می رود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز