خبرگزاری کار ایران

محجوب در جشنواره تولید و افتخار ملی:

از هر 10 واحد تولیدی 8 واحد وضعیت بحرانی دارند

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۴۹

دیگر نمی‌توان بدون دادن رشوه،کاری را در ادارات دولتی پیش برد/ایران به یكی از واردكنندگان بزرگ گندم تبدیل شده است/دیگر چیزی از تولید ملی باقی نمانده است، حداکثر ظرفیت تولید در شهرک‌های صنعتی 40 درصد است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هم‌اکنون از هر 10 واحد تولیدی 8 واحد دارای وضعیت بحرانی و نزدیک به بحران هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شب گذشته در جشنواره تولید ملی، افتخار ملی با اشاره به اینکه سیاست غلط واردات گسترده کالاهای خارجی همچون گذشته ادامه دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون از هر 10 واحد تولیدی هشت واحد دارای وضعیت بحرانی و نزدیک به بحران هستند

علیرضا محجوب شب گذشته در جشنواره تولید ملی، افتخار ملی افزود: دولت برخی از قوانین مصوب مجلس را اجرا نکرده اما پیش‌بینی ما این است که سال آینده فضای مثبتی برای طرح مسائل اقتصادی به وجود خواهد آمد.

سیاست گذاری ارزی در جایی غیر از بانك انجام می شود

در ادامه این نشست، ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: بازپرداخت اقساط ارزی تولیدکنندگان با نرخ مبادله‌ای باعث ورشکستگی آنها می‌شود و سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت، بسیاری از مردم را به سفته‌بازی و دلالی هدایت کرده است.

وی تصریح كرد: دیگر نمی‌توان بدون دادن رشوه، کاری را در ادارات دولتی پیش برد،  اینکه یک روستایی گاو و گوسفند خود را بفروشد و کارمند دولت شود افتخار نیست.

فتحی پور با بیان اینکه هرکس بگوید منابع مالی نداریم، خائن است، اظهار داشت: سیاست‌های ارزی در جایی غیر از بانک مرکزی گرفته می‌شود که باید این وضعیت اصلاح شود.

او  با بیان این‌که در لایحه جدید مبارزه با کالا و ارز مجازات اخلالگران سیستم پولی و مالی کشور تشدید شده است،گفت: نقدینگی کشور به 430 هزار میلیارد تومان رسیده است و با وضعیت فعلی نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: این تصمیم که بازپرداخت اقساط ارزی باید با نرخ مبادله‌ای انجام شود، فاجعه‌بار بوده و باعث ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

وی خطاب به مسوولان بانک مرکزی با بیان این‌که  آیا می‌خواهید همه را راهی زندان کنید؟ از عملکرد این بانک در زمینه عمل به تعهداتش در قبال تولید کنندگان و وارد کنندگان انتقاد کرد و گفت: بانک مرکزی مدام شعار حمایت از تولید ملی را می‌دهد اما به آن عمل نمی‌کند، دیگر چیزی از تولید ملی باقی نمانده است، حداکثر ظرفیت تولید در شهرک‌های صنعتی 40 درصد است.

سهم معدن از تولید ناخالص داخلی،فقط 4 درصد 

در ادامه این نشست حمید رسایی، نماینده تهران نیز با بیان اینکه دولت تعمدی در طولانی شدن روند تهیه و تنظیم لایحه بودجه و ارائه آن به مجلس ندارد، گفت: تردیدی نیست که شرایط دشوار اقتصادی که از سوی قدرت‌های خارجی تحمیل شده، کار تدوین بودجه را مشکل کرده است.

محمد رضا  بهرامن نایب رئیس خانه معدن نیز با اشاره به صادرات 2.2 میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی در 10 ماهه امسال گفت: این رقم حدود 21 درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی کشور به 4 درصد می‌رسد

بهرامن كه در جشنواره تولید ملی، افتخار ملی سخن می گفت، خطارنشان كرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، میزان استخراج مواد معدنی باید به 570 میلیون تن برسد.

هادی غنیمی‌فرد رئیس خانه صنعت و معدن استان تهران نیز در این جشنواره  با اشاره به اینکه عملکرد سیستم بانکی یکی از عوامل اصلی در افزایش نرخ دلار و سکه در بازار بوده است، گفت: قرار است انجمن آمارگران مستقل ایجاد شود تا بتوان آمارهای اقتصادی قابل اعتماد را در جامعه عرضه کرد.

هادی غنیمی‌فرد اظهار داشت: بانک‌ها کاخ‌های شیشه‌ای خود را با بهره‌هایی که از تولید گرفته‌اند، بنا کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته قطعا زیر 4 درصد بوده است، گفت: اینکه گفته می‌شود اقتصاد باید از دست چند هزار نفر خارج شود حرف درستی نیست و با این گونه اظهارات اوضاع اقتصادی بهتر نمی‌شود

وقتی کارگر و سرمایه‌دار مقابل یکدیگر قرار داده می‌شوند

حمیدرضا فولادگر عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن نیز شب گذشته در جشنواره تولید ملی، افتخار ملی اظهارداشت: هنوز هم افکار شبه کمونیستی و سوسیالیستی در اقتصاد ایران جاری بوده و مدام کارگر و سرمایه‌دار در مقابل یکدیگر قرار داده می‌شوند.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه نوسان شدید نرخ ارز طی چند ماه گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی را به مرز ورشکستگی رسانده است، گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی در دنیا به طور متوسط 6 و در ایران بالای 20 درصد است.

گشایش ال‌سی با 10 درصد اعتبار به تاریخ پیوست

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه گشایش ال‌سی با 10 درصد اعتبار عملا به تاریخ پیوست، گفت: 40 درصد از کل واردات کشور در نیمه نخست امسال از طریق ارز حاصل از صادرات انجام شد و صندوق توسعه در اختصاص تسهیلات به واحدهای تولیدی ضعیف عمل کرده است.

مهدی غضنفری افزود: در 10 ماهه امسال تولید ماشین لباسشویی، محصولات پتروشیمی، یخچال فریزر، تلویزیون و انواع خودرو با کاهش مواجه شد.

همه جای صنعت هزینه دانشگاه را می‌دهد

در ادامه این جشنواره احمد توكلی دبیر انجمن تحقیق و توسعه صنایع  نیز با انتقاد از عدم حضور وزارت صنعت در شورای عالی 'عتف'، گفت: لایحه بخشودگی مالیاتی فعالیت‌های تحقیقاتی، 15 سال است در مجلس و دولت متوقف شده است.

حمید توکلی تصریح کرد: در همه جای صنعت هزینه دانشگاه را می‌دهد،اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد.

هشتاد درصد اقتصاد ایران دولتی است

محمود جامساز کارشناس اقتصادی نیز در این جشنواره با اشاره به دولتی بودن 80 درصد از اقتصاد و منابع کشور، گفت: ایران دارای یک اقتصاد سرمایه‌داری دولتی، نفتی ایدئولوژیک بوده که تحریم‌ها به عنوان یک ابزار سیاسی برای اثرگذاشتن بر آن مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: دولت دارای کسری بودجه بوده و سیاست‌های ارزی در جهت چندنرخی شدن ارز است که یک تجربه غلط است.

كاظم اجلالی نایب رییس خانه صنعت نیز در این جشنواره گفت: ایران به یكی از واردكنندگان بزرگ گندم تبدیل شده است.

او گفت: این حجم واردات متناقض با شعارهای سال حمایت از تولید ملی بوده و این در حالیست كه چند سال پیش جشن خودكفایی گندم برگزارشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز