خبرگزاری کار ایران

احتمال شکسته شدن رکورد تورم سال ۷۵، در سال ۹۲؛

امسال رکورد دار تورم ۱۷ سال گذشته خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۹۷

برای اولین بار پس از سال ۷۴ و در پی اجرای سیاست تعدیل اقتصادی که نرخ تورم به بیش از ۴۹ درصد رسید، تورم در سال ۹۱ و پس ازپدیدار شدن آثار ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها از مرز ۳۲ درصد عبور خواهد کرد.

سال ۹۱، با ۳۲ تا ۳۷ درصد رکورددار تورم در ۱۷ سال گذشته و آبان سال جاری نیز با ۲۶/۱ درصد رکورد داربیشترین نرخ تورم در سال جاری بوده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، برای اولین بار پس از سال ۷۴ و در پی اجرای سیاست تعدیل اقتصادی كه نرخ تورم به بیش از ۴۹ درصد رسید، تورم در سال ۹۱ و پس ازپدیدار شدن آثار ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها از مرز ۳۲ درصد عبور کرد.
این عدد بیشترین میزان تورم در ۱۷ سال گذشته بوده است. کار‌شناسان بر این باورند که نرخ تورم در سال ۹۲ با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی رکورد سال ۷۴ را شکسته و از مرزی ۵۰ درصد عبور خواهد كرد.
تامین کسری بودجه با استقراض از بانک مرکزی، افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت انرژی، حذف یارانه‌ صنعتی و صنفی پس از اجرای سیاست‌های تعدیل، از عوامل اصلی رشد تورم در سال ۷۴ بوده است.
در حال حاضر علاوه بر دلایل گفته شده، افزایش ریسک فعالیت‌های مولد اقتصادی، ضعف در مدیریت خصوصا مدیریت ارز و کاهش ارزش پول و بالاخره افزایش قیمت‌های جهانی، عوامل اصلی تورم در ایران است.
کمترین و بیشترین نرخ تورم در چهار دهه گذشته در دهه ۵۰ به ترتیب در سال‌های ۵۷ و ۵۹، در دهه ۶۰ سال‌های ۶۴ و ۶۹، در دهه ۷۰ سال‌های ۷۰ و ۷۴  و در دهه ۸۰ سال‌های ۸۴ و ۸۷ تحقق یافته است. کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز مربوط به سال ۶۴ با ۶/۹درصد، و بیشترین مربوط به سال ۷۴ با ۴۹/۴درصد بوده است.
پیش‌بینی‌ها و برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم در سال ۹۱ به ۳۲ درصد خواهد رسید،این درحالی است كه منابع غیر رسمی نرخ تورم در پایان سال ۹۱ را با جهش ۱۶ درصدی ۳۷ درصد اعلام می كنند.
روند نرخ تورم از فروردین تا دی ماه امسال همواره افزایشی بوده و این نرخ ازابتدای سال ۲۸/۷درصد ثبت شده است.

نرخ تورم از سال ۸۳ تا ۹۰ به به ترتیب، ۱۵/۲، ۱۰/۴، ۱۱/۹، ۱۸/۴، ۲۵/۷، ۱۰/۸، ۱۲/۴، ۲۱/۵، به ثبت رسیده است.
گزارش ازعلی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز