خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

سناریوی جدید برنامه پزشک خانواده اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۶۱

درسناریو جدید برنامه پزشک خانواده تغییرات اساسی در نظام تامین مالی و نظام پرداخت صورت گرفته است تا این برنامه اجرایی‌تر شود.

ایلنا: رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده سناریوی جدیدی را كه برای برنامه پزشک خانواده طراحی شده است، اعلام کرد.

دکتر محمد شریعتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد سناریوی جدید برنامه پزشک خانواده به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: درسناریو جدید برنامه پزشک خانواده تغییرات اساسی در نظام تامین مالی و نظام پرداخت صورت گرفته است تا این برنامه  اجرایی‌تر شود.

وی تصریح کرد: با این تغییرات نه تنها برنامه پزشک خانواده قابلیت اجرایی بیشتری پیدا می‌کند بلکه می‌تواند جاذبه بیشتری نیز برای پزشکان داشته باشد.

شریعتی با اشاره به اینکه بر مبنای سناریوی جدید پزشکان بر اساس گایدلاین‌ها عمل می‌کنند، افزود: راهکارهای بالینی در این زمینه مصوب می‌شود تا پزشکان بتوانند تجویز منطقی دارو و خدمات را برای بیماران داشته باشند.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده خاطرنشان کرد: در مدل جدید برنامه پزشک خانواده سعی کرده‌ایم مکانیزم پرداخت را به گونه‌ای اصلاح کنیم تا پرداخت‌ها برحسب فعالیت‌های طبیب صورت گیرد.

وی بابیان اینکه دراین صورت پزشکان بیشتر تمایل به اقدامات کلینیکی و نه پاراکینیکی پیدا می‌کنند، افزود: بدین معنا که مریض را به خوبی معاینه می‌کنند و با او حرف می‌زنند تا دردشان را بفهمند نه اینکه دیگر بی‌مورد عکس و آزمایش بنویسند.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده یادآور شد: مکانیسم پرداخت ما در طی سالهای طولانی یعنی تقریبا می‌توان گفت از زمانی که مدل‌های طبابت آمریکایی در کشور غالب شد از کلینیکال به سمت تکنیکال رفته است و این عارضه‌ای بود که به طب وارد شد.

شریعتی با تاکید بر اینکه باید آهسته آهسته این وضعیت را اصلاح کنیم، افزود: یکی از مدل‌های اصلاح از طریق برنامه پزشک خانواده است و یکی از روشهای اصلاح در برنامه پزشک خانواده نیز نظام پرداخت است.

وی بابیان اینکه نظام پرداخت در مدل جدید برنامه پزشک خانواده بیشتر به خدمات طبیب و طبابت او نه به تجهیزات مربوط می‌شود، افزود: وقتی فردی به پزشک مراجعه می‌کند پزشک قبل از اینکه او را معاینه کند اقدام به تجویز عکس، سی تی اسکن،‌ام آر‌ای و آزمایش‌های مختلف می‌کند و بیمار یک ماه طول می‌کشد که این‌ها را انجام دهد و همچنین هزینه‌های زیادی را هم متحمل می‌شود و شاید برخی فرش زیرپای خودرا نیز بفروشند.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده ادامه داد: بعد ازاینکه بیمارعکس‌ها ونتایج آزمایشات را به پزشک نشان می‌دهد با این پاسخ مواجه می‌شوند که الحمدالله چیزی نیست و هیچ مشکلی ندارید و این نشان می‌دهد تمام تجویزهای پزشک بی‌مورد بوده است.

شریعتی افزود: اگر پزشک‌‌ همان روز اول که بیمار مراجعه می‌کند یک معاینه بالینی دقیق برروی انجام دهد و تشخیص درستی بدهد دیگر بیمار مجبور نیست کلی هزینه بابت آزمایش، عکس و دارو متحمل شود وهمچنین ازعوارض آن‌ها نیز دور می‌ماند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز