خبرگزاری کار ایران

زیبا کلام در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

جناح راست با تمام قوا در مقابل مشایی خواهد ایستاد

asdasd
کد خبر : ۴۷۲۷۲

اگر اصلاح طلبان، هاشمی و مشایی در عرصه انتخابات حضور نداشته باشند، فکر نمی‌کنم میزان مشارکت بالا باشد/ اصولگرایان بین یک انتخابات با مشارکت بالا که موجب دردسر‌های سیاسی می‌شود و یک انتخابات بی‌دردسر با مشارکت پایین، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند.

یک تحلیلگر سیاسی در باره فضای انتخاباتی ایجاد شده در جامعه، گفت: بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸،ما به پایان اتحاد و انسجام بین اصول گرایان رسیدیم.

دکتر صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: تنها دلیل انسجام و اتحاد بین رییس جمهور و طرفدارانش با سایر اصول گرایان، مساله رویارویی آن‌ها با آقای هاشمی و اصلاح طلبان بود که در انتخابات ۸۴ این اتحاد بوجود آمد و تا انتخابات ۸۸ هم ادامه پیدا کرد.

وی افزود: بعد از انتخابات ۸۸ که آقای هاشمی و اصلاح طلبان به طور کامل از قدرت کنار زده شدند دیگر دلیلی برای انسجام و وحدت میان اصول گرایان وجود نداشت و از بعد از انتخابات ۸۸ که آن‌ها خیالشان از بابت اصلاح طلبان بطور کامل راحت شد جدال بر سر قدرت در میان آنان براه افتاد و هر روز هم بر ابعاد آن افزوده شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اصول گرایان به دو جریان که آن‌ها را به هم نزدیک کرده بود تقسیم شدند، یکی اصول گرایان سنتی یا‌‌ همان جناح راست و جناح دیگر که شامل آقای احمدی‌نژاد و طرفداران ایشان می‌شد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه سال گذشته، تصریح کرد: در آن زمان به طور مشخص دیدیم که آقای احمدی‌نژاد و طرفدارانش شامل آیت الله مصباح و جبهه پایداری و شماری از اصول گرایان رادیکال و تند رو در یک جبهه قرار گرفتند و اصول گرایان معتدل و سنتی در طیف دیگر.

زیبا کلام اضافه کرد: این رویارویی تا امروز ادامه یافته و ما در حادثه ۲۲ بهمن قم شاهد علنی‌تر شدن این رویارویی بودیم و به عقیده من امکان وحدت این دو جریان اصلی تشکیل دهنده جناح راست وجود ندارد.

وی با ذکر اینکه احمدی‌نژاد و طرفدارانش به دنبال نامزد خود و اصول گرایان سنتی هم به دنبال نامزد‌های خود هستند، تاکید کرد: اگر احمدی‌نژاد بتواند رحیم مشایی را وارد عرصه رقابت انتخاباتی کند، مشروط بر اینکه آقای هاشمی و اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند، به طور قطع مشایی به راحتی نامزدهای اصول گرایان را پشت سر خواهد گذاشت.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: تنها راه اصول گرایان سنتی برای جلوگیری از شکستشان توسط آقای مشایی ممانعت از ورود ایشان به انتخابات از طریق رد صلاحیت وی است چون هیچ یک از نامزدهای اصول گرایان مثل آقایان دکتر حداد عادل، ولایتی یا علی لاریجانی توان مقابله با وی را ندارند. بنابراین جناح راست با تمام قوا در مقابل آقای رحیم مشایی خواهد ایستاد تا او را رد صلاحیت کند.

وی با اشاره به ورود رییس جمهور به بحث‌های انتخاباتی افزود: این ورود از مدت‌ها قبل شروع شده و خطوط هر روز شفاف‌تر می‌شود و اصولگرایان هم با طرح ائتلاف ۲+۱ و معرفی آقای مظفر به عنوان مسول اصلی ستاد این ائتلاف و دیگر کار‌ها عملا رقابت را از خیلی وقت پیش شروع کرده بودند و این فقط رییس جمهور نیست که به شروع زود هنگام بایستی متهم شود. اصولگرایان هم مدتهاست که تبلیغاتشان را شروع کرده‌اند.

این فعال سیاسی ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری پیش رو زور آزمایی نهایی و سرنوشت ساز میان احمدی‌نژاد و طرفدارانش از یک سو و راست سنتی از سوی دیگر است.

وی اضافه کرد: هر چند جنگ قدرت مدتهاست که میان اصول گرایان به راه افتاده است اما این احتمال همچنان وجود دارد که اگر اجازه ورود به انتخابات به آقای هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان داده شود ممکن است اصولگرایان و احمدی‌نژاد یکبار دیگر برای جلوگیری از بازگشت هاشمی و اصلاح طلبان با هم متحد شوند.

زیبا کلام با اشاره به مخالفت آشکار اصول گرایان با مشایی گفت: تنها راهی که در این رابطه برای احمدی‌نژاد وجود دارد این است که تائید صلاحیت مشایی را از طریق حكم حكومتی بگیرد چون شورای نگهبان ممکن نیست صلاحیت او را تائید کند.

وی ادامه داد: ولی چون شانس اینکه این تائیدیه صادر شود کم است، احمدی‌نژاد به گزینه‌های دیگر مثل نیکزاد و شیخ الاسلامی هم ممکن است روی آورد اگر چه که همچون ولایتی و حداد عادل، نامزد‌های احمدی‌نژاد بجر مشایی هم هیچ شانسی برای رای آوردن ندارند.

این استاد دانشگاه با ذکر اینکه پایگاه اجتماعی اصول گرایان ضعیف است، گفت: سقف رای اصول گرایان در سطح کشور بیشتر از ۵ میلیون نیست بنابراین آن‌ها با مشکل مواجه هستند و در نتیجه برای احتمال موفقیت بیشتر ممکن است با قالیباف که به عنوان یک مدیر موفق شناخته شده و دارای محبوبیت است ائتلاف کنند و با این روش آرا را بالا ببرند.

این تحلیلگر سیاسی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده اظهار داشت: اگر اصلاح طلبان، هاشمی و مشایی در عرصه انتخابات حضور نداشته باشند، فکر نمی‌کنم میزان مشارکت بالا باشد.

وی تصریح کرد: اصول گرایان بین یک انتخابات با مشارکت بالا که موجب دردسر‌های سیاسی می‌شود و یک انتخابات بی‌دردسر با مشارکت پایین، گزینه دوم را انتخاب می‌کنند چون تجربه تلخ انتخابات ۷۶ و انتخابات۸۸ برای اصول گرایان یاد آور این است که انتخابات با مشارکت بالا تبعات و هزینه‌های سنگینی را متوجه آن‌ها می‌کند. بنابراین انتخابات با مشارکت پایین اگر چه مطلوبیت زیادی ندارد اما بیشتر مورد نظر آنهاست. همه دغدغه اصولگرایان این است که در انتخاباتی بدون اصلاح طلبان و حتی رحیم مشایی چگونه مردم را در ۲۴ خرداد ۹۲ بپای صندوقهای رای بیاورند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز