خبرگزاری کار ایران

«انقلاب مفهومی» نوشته علیرضا سمیع آذر رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۴۳

«انقلاب مفهومی» کتاب تازه «علیرضا سمیع آذر» در موسسه هنری ماه مهر رونمایی می‌شود.

ایلنا: سه شنبه ۲۴ بهمن کتاب «انقلاب مفهومی» که توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر انتشار یافته، رونمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا، «انقلاب مفهومی» دومین کتاب از مجموعه «تاریخ هنر معاصر جهان» به روایت سمیع آذر است که در ۲۷۸ صفحه به رشته تحریر درآمده است؛ این کتاب شامل دو فصل کلی جنش هنر مفهومی و جنبش هنر می‌نیمالیستی است. نویسنده در بخش هنر مفهومی علاوه بر تعریف و تشریح مفهوم گرایی در هنر معاصر و ارایه پیشینه آن، به معرفی راهبردهای رایج و نخستین تجربه‌های این رویکرد هنری پرداخته و در بخش‌های مفصل الگو‌ها، روش‌ها و کنش‌های مفهومی را مورد تحلیل قرار داده است. وی در این بخش به بررسی تحلیلی نمونه‌های تاریخی عکس، گزاره‌های متنی، کارهای بدنی، چیدمان و دیگر راهکارهای هنر مفهومی پرداخته است. سمیع آذر در فصل هنر می‌نیمالیستی پس از ارایه تعریف‌ها و بر شمردن ویژگی‌های شیء می‌نیمال، به تشریح زیبایی‌شناسی خردگرای می‌نیمالیستی می‌پردازد. او در این فصل آثار پیشگامان می‌نیمالیسم عالی و نیز رویکردهای پسامینیمالیستی را مورد بررسی قرار داده و هستی‌شناسی اشیاء می‌نیمال را تحلیل می‌نماید. سپس با بیان نقدهایی که بر این هنر مطرح شده است، تاثیرات امواج می‌نیمالیسم در معماری معاصر، طراحی صنعتی و دنیای مد را مورد ملاحظه قرار داده است.
علیرضا سمیع آذر در سال ۱۳۶۹ در رشته معماری از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۷۵ دکترای خود را از دانشگاه مرکزی انگلستان دریافت کرد وی از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴ ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت و هم اکنون بیشتر به تدریس و تالیف در هنر و معماری اشتغال دارد. او صاحب کتب متعددی ست از جمله دو کتاب ترجمه «مفاهیم و رویکرد‌ها در آخرین جنبش‌های هنری قرن بیستم» و «جهانی شدن و هنر جدید» (هر دو از نوشته‌های ادوارد لوسی اسمیت) که توسط نشر نظر انتشار یافته است. همچنین تالیف کتاب «اوج و افول مدرنیسم» از مجموعه «تاریخ هنر معاصر جهان» که کتاب حاضر مجلد دوم از همین مجموعه است. علیرضا سمیع آذر در سال ۱۳۸۲ از سوی باشگاه ملی هنرهای امریکا به خاطر تلاش و کسب دستاوردهای چشمگیر در عرصه هنر، موفق به دریافت مدال طلا شد، وی سپس در سال ۱۳۸۶ نشان شوالیه هنر و ادبیات دولت فرانسه را نیز دریافت کرد.
در مراسم رونمایی کتاب «انقلاب مفهومی» نویسنده و ناشر این اثر سخنرانی خواهند نمود. موسسه ماه مهر در بلوار افریقا، خیابان نیلوفر، شماره ۷ واقع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز