خبرگزاری کار ایران

حسین کمالی:

وجود ۹ میلیون بیسواد مطلق در کشور علما پسندیده نیست

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۶۲

در حالی که حدود ۴ میلیون بیکار در کشور وجود دارد، اشتغال ایجاد نمی‌شود، پولی که باید برای اشتغال هزینه شود برای رضایت زود گذر مردم به صورت نقد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

دبیر کل حزب اسلامی کار با اشاره به زیر ساختهای تولید اظهار داشت: برخی از سیاست‌ها و تصمیماتی که در شرایط فعلی اتخاذ شده است صحیح نیستند و ما باید نسبت به سرنوشت کشور و انقلاب حساس باشیم. وقتی ده‌ها بیمار سرطانی و بیمار خاص در بد‌ترین شرایط با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند ورود هزاران خودروی لوکس در چند ماه گذشته با ارز مرجع زجر آور است. این‌ها چه کسانی هستند که خونشان رنگین‌تر از سایرین است و از بیماران خاص و سرطانی مهم‌تر و عزیز‌تر هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حسین کمالی در مراسم جشن دانشجویان دانشگاه کار به مناسبت دهه فجر گفت: طی چند سال اخیر تغییراتی در قیمت نفت صورت گرفت و درآمد کشور افزایش پیدا کرد و از لحاظ درآمد موقعیت خوبی پیدا کردیم. طی ۶ یا ۷ سال گذشته نزدیک به ۶۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بوده است. با این درآمد می‌شد صنعت و کشاورزی کشور را بازسازی و بازآفرینی کرد. اما اتفاقی که امروز افتاده است اتفاق متفاوتی است.

وزیر کار دولت‌های سازندگی و اصلاحات گفت: امروز همزبانی به جای همدلی نشسته است و  برخی مسئولین با خود را دلسوز مردم نشان دادن رفتاری را پیشه کرده‌اند که پسندیده نیست. در حالی که حدود ۴ میلیون بیکار در کشور وجود دارد، اشتغال ایجاد نمی‌شود، پولی که باید برای اشتغال هزینه شود برای رضایت زود گذر مردم به صورت نقد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. طی ۱۹ ماه گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده است و ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی به آن اضافه شده است.

حسین کمالی تصریح کرد: حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع شده است و با این پول می‌شد ۹۵ هزار کارخانه و موسسه تولیدی و خدماتی یک میلیارد تومانی در روستا‌ها و شهر‌ها ایجاد کرد. با این کار می‌شد مشکل اشتغال ازدواج مسکن، تدریس و درمان جوانان را رفع و یا میزان آن را کاهش داد. متاسفانه فکر می کنند که عقل مردم در چشم‌هایشان متمرکز است و شاید به دلیل فشار اقتصادی دریافت مستقیم پول برایشان در اولویت است تا سرمایه گذاری‌های اساسی و اما مردم امروز به خوبی مشاهده می‌کنند که چندین برابر پولی که دریافت کرده‌اند بابت تورم باز پرداخت می‌کنند. از یک کار‌شناس اقتصادی پرسیدند نظرتان در مورد هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم چیست؟ شخص مورد نظر گفت نتیجه اجرای مرحله اول را ببینید و در مورد مرحله دوم تصمیم بگیرید. ببینید صنعت و کشاورزی به چه حالی درآمده است. اکثریت قریب به اتفاق بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و بسیاری از آن‌ها تعطیل شده‌اند.

وی با اظهار تأسف در مورد وضعیت صنایع وکشاورزی اظهار داشت: تولید ما بر اساس اقتصاد رقابتی شکل نگرفته است و حرکت ناسنجیده در شفاف سازی اقتصادی هم به این قضیه کمک کرد تا همهٔ اقتصاد کشور آسیب پذیر شود و این موضوع متفاوت از بحث تحریم‌ها و موضوع نفت است. این هدفمند سازی نبود، هدف شفاف سازی بود. شفاف سازی به این معنا که مقدمات شناخت مزیت‌ها فراهم شود که با چند نرخه شدن ارز همه آرزو‌ها نقش بر آب شد.

کمالی خاطر نشان کرد: شاید با درآمد حاصله از افزایش بهای حامل‌ها می‌شد به بیکاران مقرری بیکاری داد. روشی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جریان دارد و در کشور ما خبری از آن نیست. چند میلیون آدم بیکار در کشور زندگی می‌کنند که هیچ پولی به خانه نمی‌برند. ما نسبت به این افراد احساس همبستگی نمی‌کنیم؟

وی در ادامه گفت:نزدیک به ۲۵۰ هزار زندانی در کشور وجود دارد. ۲۸ درصد از این‌ها به خاطر سرقت وارد زندان شده‌اند. هیچگاه یک بررسی جامعه‌شناختی انجام شده است که ببینیم این افراد برای چه دست به سرقت زده‌اند. آیا حکومت اسلامی وظیفه‌ای در مورد این افراد ندارد؟ آیا نباید بررسی کند که این افراد چه مشکلاتی داشته‌اند و آیا تنها طمع ورزی و تن پروری و مفت خوری عامل این کار بوده است؟ چه اینان و جامعه آسیبهایی را دیده‌اند؟ چه عواملی باعث شده این افراد دزدی کنند؟ آیا همه این افراد فطرتا و به صورت مادرزاد دزد آفریده شده‌اند؟ باید به مشکلات به صورت علت و معلولی نگاه کرد. باید بررسی کرد که این افراد چرا به این سمت کشیده شده‌اند.

وزیر کار دولت اصلاحات و نماینده دوره‌های اول تا سوم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص دیگر زندانیان کشور گفت: ۴۳ درصد از همین زندانی‌ها معتادین هستند. آیا این افراد به خاطر خوشگذرانی معتاد شده‌اند؟ افسردگی ناشی از مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری را به جامعه اسلامی وارد می‌سازد. متاسفانه فقط اطراف خودمان و مسائل و مشکلات خویش را می‌بینیم.

کمالی وجود تعداد زیاد بیسوادان کشور را مایه تاسف دانست و گفت: در کشوری که علما حکومت می‌کنند پسندیده نیست که نزدیک به ۹ میلیون بی‌سواد مطلق وجود داشته باشد. در همین منطقه در قزاقستان بیسوادی مطلق صفر است. حتی در ترکمنستان و لیبی افریقایی بیسوادی مطلق صفر است. در حالی که در کشور ما بیش از ۹ میلیون نفر بیسواد مطلق وجود دارد که ۳۰۰ هزار نفر از این افراد کارفرما‌ها هستند این‌ها چگونه می‌خواهند برای بنگاه‌های اقتصادی خود برنامه ریزی کنند و کار را پیش ببرند؟

وی افزود: من در جایی شنیدم که کسی می‌گفت پول یارانه‌ها هدیه دولت به مردم است. این پول مال مردم است. من نمی‌گویم دولت پولی از خودش ندارد. دولت تنها مدیریت منابع را از طرف مردم انجام می‌دهد و باید به گونه‌ای از منابع استفاده کند که همه بهره‌مند شوند. پیرزن معلولی هم که در خانه نشسته است از این پول سهم دارد.

کمالی در ادامه اظهار داشت: مقررات به گونه‌ای وضع شده که هرکس پول دارد می‌تواند وام بگیرد و هرکس ندارد نمی‌تواند. چه کسانی این مقررات را می‌گذارند. چه کسی می‌گوید این مقررات عادلانه است. هزاران جوان بیکار تحصیل کردهو متخصص در حال حاضر در کشور هستند که می‌خواهند کار کنند، سرمایه گذاری کنند، تولید کنند نمی‌توانند وام بگیرند چون وثیقه ندارند. کسی که فقیر است ضامن ندارد و نمی‌تواند وام بگیرد. آنقدر عرصه را تنگ کرده‌اند که حتی یک کارگر نمی‌تواند ضامن کارگر دیگری شود. باید حتما یک کاسب کار یا کارمند دولت بیاورند تا بتوانند یک وام جزئی یک یا دو میلیونی بگیرند.

وی خطاب به اساتید و دانشجویان گفت: می‌دانم که مطرح کردن این مطالب در سالگرد پیروزی انقلاب اصلا زیبا نیست، شاید بهتر بود من از موفقیت‌ها و پیروزی‌ها می‌گفتم. چون دلم می‌خواست با درآمد سرشار نفت که هدیه الهی به ملت ماست این اتفاق‌ها بیفتد و ما یک اقتصاد موفق داشته باشیم اما وضعیت صنعت و کشاورزی مناسب نیست چه کسی است که مملکت و انقلابش را دوست داشته باشد اما نخواهد ملت و انقلابش سربلند باشد؟ این‌ها عیب جویی نیست طرح مشکل برای یافتن راه حل است برای این است که راه را پیدا کنیم.

دبیر کل حزب اسلامی کار ادامه داد یکی از مسئولین اظهار داشته است با چاه‌های نفت و گاز جدیدی که در دریای عمان پیدا کرده‌ایم ایران به رتبه دوم منابع نفت و گاز دنیا می‌رسد. به هر رتبه‌ای که برسیم وقتی مدیریت غلط باشد تمام منابع و درآمد‌ها از بین می‌رود. اینگونه تولید و اقتصاد را اداره کردن هنر نیست. طی همه سالهای گذشته اقتصاد رقابتی و اقتصاد برگرفته شده از مزیتهای تولیدی در کشور ما پایه گذاری نشده است. همه این صنایعی که وجود دارند به جز معدودی از آن‌ها که مزیت در آن‌ها وجود دارد محکوم به شکستند. من سالهاست این موضوع را تذکر داده و تکرار می‌کنم اما کسی از من نپرسید چرا فکر می‌کنی که این حرف‌ها را می‌زنی؟ و چرا این واحد‌ها محکوم به شکست هستند؟.

کمالی گفت: وزیر صنایع چند هفته قبل اعلام کرده که قرار است ۶ هزار میلیارد تومان پول بین واحدهای تولیدی برای افزایش سرمایه در گردش توزیع کنند و فکر می‌کنند این کار درمان درد است. متاسفانه کارگران دارند تاوان اشتباهات کسانی را می‌دهند که این گونه سیاست‌ها را دنبال کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز