خبرگزاری کار ایران

در بیانیه یک تشکل کارگری شرکت واحد عنوان شد:

اعتراض كارگران به لایحه اصلاح قانون كار را جدی بگیرید

asdasd
کد خبر : ۴۴۶۹۱

فعالان مستقل صنفی شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی بیانیه‌ای نسبت به لوایح و پیش‌نویس‌های مربوط به قوانین جدید کار و تامین اجتماعی اعتراض کرند/ در تاریخ ۲۷دیماه امسال نیز همین فعالان صنفی در رابطه با اصلاح قانون كار مراتب اعتراض 2 هزار كارگر شركت واحد را به كمسیون اجتماعی مجلس اعلام كرده بودند.

در حالی که هنوز حال هوای وزات‌کار و سازمان تامین اجتماعی متاثر از بلوای استیضاح وزیر‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، فعالین مستقل صنفی در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به لوایح و پیش‌نویس‌های مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی اعتراض کرد.

به گزارش ایلنا در بیانیه‌ این تشكل‌ صنفی آمده است: به عنوان نهادی مستقل که دل در گروی خوشبختی و سربلندی عموم مردم ایران به ویژه کارگران و زحمتکشان دارد ضمن اعتراض شدید و رد پیش نویس‌های مطروحه قانون کار و تامین اجتماعی خواستار تدوین قانون کار و تامین اجتماعی‌ای است که استانداردهای حقوق بنیادین کار مصوب سازمان جهانی کار نظیر حق تشکیل سندیکا، فدراسیون و کنفدراسیون‌ها و حق تجمع و اعتراض، اعتصاب و راه پیمایی و بهره‌مندی از دستمزدی برای داشتن زندگی شرافتمندانه در آن بدون چون و چرا و کم و کاست تضمین گردد.

نویسندگان این بیانیه با اشاره به سهم قابل توجه کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله تحمیلی، یادآور شده‌اند: امروز به گواهی آمار و ارقام منتشره رسمی، بیشترین سهم از فشار گرانی و تورم و بیکاری و نگرانی از آینده به کارگران و زحمتکشان رسیده و می‌رسد و عجبا در چنین اوضاع و احوالی، تورم [...] و کمبود، طرح پیش نویس قانون کار و تامین اجتماعی که شرایط را بر کارگران و زحمتکشان و بازنشستگان کارگری بد‌تر از قبل می‌کند به مجلس می‌رود و اعتراض هزاران هزار کارگر در این باره نادیده و ناشنیده گرفته می‌شود.

فعالان مستقل صنفی کارگری در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه خود می‌نویسند: کارگران و زحمتکشان این سرزمین که بار اصلی کار و تولید و سازندگی و خدمت رسانی به جامعه را به دوش می‌کشند همچنان از حقوق عمومی که به موجب مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار به رسمیت شناخته شده و مسئولان ملزم به پذیریش آن هستند‌ محرومند.

سابقه مخالفت كارگران شركت واحد با اصلاح قانون كار

انتشار این بیانیه درحالی صورت می‌گیرد که در تاریخ ۲۷ دی‌ماه نیز گروهی از همین فعالان کارگری به نمایندگی از ۲ هزار کارگر شرکت واحد با مراجعه به مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قانون کار مراتب اعتراض کارگران را اعلام کرده بودند.

در این نامه که در‌‌ همان تاریخ در دبیرخانه مجلس شورای اسلامی ثبت شد، آمده است: نمایندگان مستقل کارگری کشور در جریان لایحه اصلاح قانون کار که در مورخ ۱۴/۹/۹۱ به مجلس شورای اسلامی رسیده است نیستند و به همین دلیل این لایحه از بابت امنیت شغلی هیچگونه منافعی را برای کارگران درنظر نگرفته‌است، بطوری که در پیش نویس لایحه یاد شده دست کارفرمایان جهت اخراج کارگر و انعقاد قراردادهای سفید امضا باز‌تر شده است.

همچنین در ادامه این نامه با یادآوری اینکه کارگران شرکت واحد قبلا نیز اعتراض کتبی خود را نسبت اصلاح قانون کار اعلام کرده بودند؛ آمده است: در این لایحه به جای تغییر فصل ششم قانون‌کار برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری شاهد از بین رفتن تمامی دستاوردهای کارگران هستیم، این اصلاحیه ضد منافع کارگران است و ما خواهان برگرداندن این لایحه ضد کارگری هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز