خبرگزاری کار ایران

داستان پهلوانی‌های كوراوغلو ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۴۲۲۵۹

داستان‌های کوراوغلو از قیام‌های روستایی قرن‌های دهم و یازدهم هجری در آذربایجان و نواحی مجاور آن مایه گرفته و همچنان توسط عاشیق‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها روایت می‌شود.

ایلنا: رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی از ثبت داستان حماسی و پهلوانی‌های كوراوغلو در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تراب محمدی گفت: داستان‌های کوراوغلو از قیام‌های روستائی قرن‌های دهم و یازدهم هجری در آذربایجان و نواحی مجاور آن مایه گرفته و همچنان توسط عاشیق‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها روایت می‌شود.

وی در تشریح موقعیت و فضای داستان كوراوغلو اظهار داشت: در این داستان، روستائیان که کمرشان زیر بار ظلم خان‌ها و پادشاه‌ها خم شده، به شورش علیه خان‌های تحت رهبری كوراوغلو دست می‌زنند.

محمدی با بیان اینكه كوراوغلو برگرفته از حدیث عشق، حماسه و مبارزه است، خاطرنشان كرد: ماجرای كوراوغلو شیوه نثر داشته و با شعر و نوا و آمیختگی با نغمه‌ ساز عاشیق‌ها، سوز حماسه می‌گیرد و مضمونی از عشق و رزم را توامان تشریح می‌كند.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: بنابه یافته‌های محققان، داستان كوراوغلو مجموعاً 21 بخش (قول یا بوی) مجزا و در عین حال پیوسته است كه از كودكی كوراوغلو شروع و با همدلی‌اش با «عاشق جنون»، عاشیقی سیاح و دوره‌گرد ادامه می‌یابد.

محمدی افزود: داستان با نقل ماجراهایی از مبارزات كوراوغلو و قهرمانانش جهت گرفته و در نهایت با پیری كوراوغلو در هم می‌آمیزد و زیباترین نمونه‌های نثر، نظم و موسیقی فرهنگ شفاهی آذربایجان را به نمایش می‌گذارد.

وی با تاكید بر اینكه داستان حماسی کور اوغلو از دید ادبیات شفاهی دارای اهمیت زیادی است، تصریح كرد: این داستان همچنین شامل عناصری ازجمله موسیقی بومی ومحلی عاشیقی است که آن را در روایت همراهی كرده و بر غنا و اثرگذاری آن می‌افزایند.

محمدی، ادبیات شفاهی مردم آذربایجان را در نوع خود در جهان کم نظیر خواند و گفت: شالوده‌ی ادبیات آذربایجان بر فولکلور بنا شده است.

وی یادآور شد: در میان انواع مختلف ادبیات فولکلوریک، قصه‌ها و افسانه‌های آذربایجان و به طور کلی داستان‌های عامیانه‌اش به این دلیل که جزء کهن‌ترین و زیباترین این داستان‌ها و از دید مضمون جزء بهترین و پرمحتواترین داستان‌ها هستند، ارزش و جایگاه ویژه‌ای در جهان دارند.

محمدی خاطرنشان كرد: در داستان‌هایی نظیر كوراوغلو، تصاویر روشنی از جهان بینی، طرز تفکر و خصوصیات ملی و آداب و رسوم و معیشت مردم آذربایجان در اعصار مختلف تاریخ ارائه می‌شود.

داستان حماسی كوراوغلو، ستیز افسانه‌ای، فردی به نام «روشن» در مكانی به نام «چئنلی بئل» با فئودالیزم بی‌دادگر است كه اصالت اسبانش با نام «قیرات» و «دورات»، راز مهر و همراهی حیواناتی نجیب با انسان را یادآور می‌شود.

كوراوغلو فرزند پدری به نام «علی كیشی» است كه الیخچی (اسب بانی) خانی را بر عهده دارد كه توسط همان خان (حسن پاشا) كور شده و با كور شدنش، فرزندش روشن به كوراوغلو (پسر مرد كور) لقب یافته و حماسه و داستان نیز از همینجا شروع می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز