خبرگزاری کار ایران

در نهمین همایش زبان‌شناسی ایران مطرح شد:

ایران باید صاحب دانش زبان‌شناسی نیرومندی باشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۰۱۱

با وجود گسترش کمی و کیفی شایان توجه زبان‌شناسی در ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، سهم زبان‌شناسی ایران در قافلۀ جهانی این علم و تأثیرگذاری آن بر نظریه‌پردازی و تولید علم در سطح بین‌المللی بسیار اندک بوده است؛ حال آنکه کشور ما برخوردار از ویژگی‌های استثنائی است.

حداد عادل در نهمین همایش زبان‌شناسی ایران با اشاره به وجود سرمایه‌های زبانی در ایران، گفت: ایران باید صاحب دانش زبان‌شناسی نیرومندی باشد.

به گزارش ایلنا، در بیستمین سال ایجاد دورۀ کار‌شناسی ارشد رشتۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، نهمین همایش زبان‌شناسی ایران با همکاری گروه آموزشی زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، برگزار شد.

حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، طی سخنانی در افتتاحیه نهمین همایش زبان‌شناسی ایران، گفت: در طول سالهای برگزاری همایش زبان‌شناسی ایران شاهد رشد و استمرار فعالیت‌های حوزه زبان‌شناسی بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه زبان‌شناسی در همه دنیا اهمیت دارد گفت: اهمیت زبان‌شناسی در ایران، تابع سابقه و جایگاه زبان فارسی است.

رییس بنیاد سعدی، خاطرنشان کرد: با توجه به گویش‌های متنوع زبان در ایران که سرمایه زبانی هستند، ایران باید صاحب دانش زبان‌شناسی نیرومندی باشد.

در ابتدای افتتاحیه این همایش دو روزه نیز، دبیرمقدم، دبیر نهمین همایش زبان‌شناسی ایران، گفت: اگرچه زبان‌شناسی دانشگاهی قدمتی پنجاه ساله در ایران دارد اما مطالعۀ علمی زبان پیشینه‌ای بسیار کهن در ایران، جهان اسلام و شرق داشته است.

او افزود: با وجود گسترش کمی و کیفی شایان توجه زبان‌شناسی در ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، سهم زبان‌شناسی ایران در قافلۀ جهانی این علم و تأثیرگذاری آن بر نظریه‌پردازی و تولید علم در سطح بین‌المللی بسیار اندک بوده است؛ حال آنکه کشور ما برخوردار از ویژگی‌های استثنائی است.

دبیر نهمین همایش زبان‌شناسی ایران افزود: اگرچه در دو دهۀ اخیر پژوهش‌های ارزشمندی بویژه در قالب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتری در گروه‌های مختلف زبان‌شناسی در ایران صورت گرفته و تعداد قابل توجهی از آن‌ها پژوهش‌های میان رشته‌ای هستند اما همچنان در آغاز راه بومی‌سازی این علم هستیم.

دبیرمقدم، اولویت‌های پژوهشی همچون «تقویت زبان فارسی در مقام زبان علم»، «برنامه‌ریزی برای شناخت بیشتر وضعیت کاربرد زبان و خط فارسی در محیط‌های مجازی و متعاقب آن برنامه‌ریزی برای به کارگیری محتواهای علمی تولید شده مذکور در محیط‌های مجازی»، «مطالعه علمی زبان‌ها و گویش‌ها به لحاظ زبان‌شناختی ایرانی و غیرایرانی ایران» در سطح ملی را به پژوهشگران پیشنهاد داد.

در ادامه برنامه افتتاحیه، مصلح، ریاست دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: این دانشکده با توجه به گستردگی فعالیت‌های حوزه زبان‌شناسی، قطب زبان‌شناسی کشور است و فعالیت‌های میان فرهنگی و چندفرهنگی وسیعی در این دانشکده اجرا می‌شود.

وی همچنین آثار فلاسفه، از افلاطون تا هایدگر را در حوزه زبان، گواه بر اهمیت به زبان در فلسفه دانست.

دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه بود. وی در ابتدای سخنرانی خود به فعالیت‌های اساتید برجسته گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه و میزان رضایت بی‌نظیر از این گروه اشاره کرد و افزود: همکاری اساتید برجسته این دانشگاه با بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و انجمن زبان‌شناسی، موجب موفقیت‌های بیشتر در حوزه جهانی خواهد شد.

در پایان افتتاحیه نهمین همایش زبان‌شناسی ایران، پیام ویدئویی دکتر برنارد کامری، زبان‌شناس و رده‌شناس نامی جهان برای حضار پخش شد. همچنین، دکتر گرترود فنک از دانشگاه وین و دکتر سلطان از دانشگاه کوفه نیز از مهمانان خارجی این همایش بودند.

در ادامه این همایش، مقالات برگزیده در بخش‌های مختلف توسط نویسندگان آن‌ها ارائه شد.

شایان ذکر است، علاوه بر کتابچۀ چکیده‌ مقاله‌های همایش، مجموعه مقالات این همایش نیز در دو جلد و در هزار و پانصد صفحه انتشار یافته است.

افتتاحیه نهمین همایش زبان‌شناسی ایران، پنجم اسفند ماه سال جاری با حضور جمع کثیری از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران، در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد و تا پایان روز ششم اسفندماه ادامه داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز