خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در نشست خبری/کامل/:

هیچ فردی صرف داشتن عقیده و یا نظر خاص بازداشت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۲۱

ضرب و شتم ستار بهشتی صحت دارد/بازدید از زندان اوین با هماهنگی امکان‌پذیر است/توصیه‌های رهبری اجازه نمی‌دهد پاسخ احمدی‌نژاد را بدهم/صرف «بهایی بودن» دلیل دستگیری کسی نیست.

دادستان کل کشور با برگزاری نشست خبری به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این نشست خبری  در خصوص آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی اظهار داشت: در مورد ستار بهشتی تحقیقات جامعی شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد. آنچه امروز به دست آمده است از بررسی سایت‌ها، افرادی که مرتبط با آقای بهشتی بودند، ارتباطاتی که از لحاظ سایت و تلفن داشتند و از لحاظ پزشکی قبل از کالبدشکافی و بعد از آن به دست آمده است.

وی در همین راستا یادآور شد: در مجموع ۷ نفر بازداشت شده‌اند که از مجموعه نیروی انتظامی بوده‌اند. بعضی از آن‌ها با قرار آزاد شدند ولی برخی هنوز در بازداشت به سر می‌برند.

ضرب و شتم ستار بهشتی صحت دارد

اژه‌ای تاکید کرد: اجمالا سهل انگاری در مورد محل و نحوه نگهداری و سرکشی به متهم و نظارت مستقیم بر امر تحقیق و بازجویی مشخص شده است. در جهت سهل انگاری حتی خود فرمانده نیروی انتظامی مسئول فتا را که در نظارتشان کوتاهی داشته‌اند کنار گذاشته‌اند.
دادستان کل کشور افزود: مطلب دیگر اینکه روزی که وی دستگیر شده مورد ضرب و شتم قرار گرفته است اما ضربی که منجر به فوت شده باشد وجود نداشته است به صراحت نیز اعلام شد هیچ نوع ضربه‌ای منجر به فوت بر ایشان احراز نشده است.

وی تاکید کرد: در معاینه اولیه اعلام شد چند کبودی در حال جزم وجود داشته است. سه روز قبل از فوت در کتف، پای راست، ران، زانو، ساق پای راست و چپ دیده شده بود. در کالبدشکافی اولیه آثار خون مردگی و شکستگی منجر به فوت وجود نداشت اما اظهارنظر به تکمیل تحقیق واگذار شد. در تاریخ 24 آبان‌ماه اعلام کردند جواب سم‌شناسی نیز منفی است در تاریخ سی آبان ماه نیز پس از مطلع شدن از نتیجه تحقیقات نتیجه نهایی کمیسیون ۷ نفره بدین شرح اعلام شد: در حال حاضر با توجه به بررسی‌های اعلام شده و اطلاعات موجود تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده است. محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: این آخرین نتیجه کمیسیون پزشکی با مرور مجدد و وسواس زیاد است. شخص من نیز از بعضی آقایان پرسیدم شوک یعنی چه؟ گفتند یعنی براثر فشار فیزیکی یا روانی که پرسیدم شوک فیزیکی باید آثاری داشته باشد اما آن‌ها آثار فیزیکی منجر به فوت راندیده بودند. اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.

وی همچنین درخصوص موارد ابهامی دراین پرونده گفت: موارد مبهمی هم وجود دارد. در نامه‌ای که در سایت کلمه منتشر شده بود به نظر می‌رسد ممکن است جریان ضد انقلاب اقدامی قبل از بازداشت وی انجام داده باشند که از فوت وی و زنده بودن وی بتوانند استفاده کنند.

اژه‌ای تاکید کرد: از بعضی ارتباطات در فضای مجازی از نامه و اینکه این نامه درچند نسخه نوشته شده بود و نسخه‌های دوم و سوم در دسترس قرار نگرفته است. اما این فقط یک فرضیه است که امیدواریم با تحقیقات بیشتر نتیجه مشخص شود.

وی ادامه داد: با سهل انگاری و قصور در هر بخشی از زمان دستگیری تا انتقال و تا روزهای آخر مسئولین ذیربط باشند برخورد می‌شود نکته دیگر اینکه بددهنی و ضرب و شتم صورت گرفته اما منجر به فوت نشده است.

بازدید از زندان اوین با هماهنگی امکان‌پذیر است

دادستان کل کشور ضمن گرامی داشت روز مجلس، روز شهید مدرس و روز دانشجو، خبر بازداشت افراد معترض به هاشمی را تایید کرد و گفت: در حال حاضر دو نفر بازداشت هستند و از یکی دو نفر هم تحقیق شده و تحقیق در رابطه با آن‌ها همچنان ادامه دارد.

دادستاک کل کشور همچنین در خصوص بازدید کمیسیون امنیت ملی از زندان اوین نیز گفت: در طول سال‌های متوالی افرادی از داخل و خارج متقاضی بازدید از زندان بودند و در بسیاری از موارد درخواست‌ها انجام شده و در مواردی هم اگر بدون هماهنگی بوده انجام نشده است. برخی نماینده‌ها حتی تا پشت بند هم رفتند اما به دلیل اینکه هماهنگ نشده بود نتوانستند به داخل زندان بروند. بنابراین هر مقامی بخواهد از اوین بازدید کند با هماهنگی انجام می‌شود این نمایندگان نیز اگر لازم باشدهماهنگ می‌کنند و بدون هماهنگی کسی که دربازداشت موقت است اجازه ملاقات ندارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احضار جیرانی برای فیلم من مادر هستم گفت: فعلا کسی نه بازداشت شده و نه قرار صادر شده اگر تشخیص داده شود کار مجرمانه‌ای صورت گرفته موضوع فرق می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص پرونده بیمه ایران یادآور شد: پرونده‌ای که به نام پرونده بیمه ایران معروف شده بخشی از آن تکمیل شده و به دادگاه رفته و دادگاه نیز حکم داده است و احکام ابلاغ شده اما محکومین به حکمشان اعتراض کردند و الان پرونده درحال تجدیدنظر است این پرونده متهم دیگری دارد که هنوز حکم دیگری صادر نشده است.

اژه‌ای در خصوص سعید ملک‌پور گرداننده سایت‌های مستهجن که حکمش اجرا نشده است گفت: اگر قبل و یا بعد از دستگیری فردی توبه کرده باشد با قبل یا بعد از صدور حکم آن احکامش فرق می‌کند اما هنوز حکم وی اجرا نشده است.

دادستان کل کشور گفت: مطالبی که روز گذشته رئیس جمهور عنوان کرد هم از لحاظ فنی، سیاسی و هم از جهت حقوقی پاسخ دارد اما به لحاظ برخی ملاحظات و توصیه‌های رهبری پاسخ وی را نمی‌دهم.

 غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبنرگار ایلنا در خصوص اظهارات روز گذشته احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه برگزاری انتخابات وظیفه وزارت کشور است و انتقال این مسئولیت به دادستان کل کشور دخالت صریح قوه قضاییه در امور اجرایی محسوب می‌شود گفت: مطالب روز گذشته رئیس جمهور از لحاظ فنی و سیاسی و حقوقی جواب دارد چرا که معتقدم برخی از مطالب گفته شده درست نبود اما به دلیل برخی ملاحظات و توصیه‌های رهبری از پاسخ آن خودداری می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا قرار نیست قوه قضاییه در واکنش به اظهارات رسانه‌های بیگانه در خصوص پرونده مصادره‌ها و بازداشت‌های اوایل انقلاب توضیحات شفافی بدهد گفت: دشمنان هر روز اظهارات خودرا مطرح می‌کنند و ما ملزم نیستیم که هر بار پاسخ آن‌ها را بدهیم. اما اگر این مساله را شخص خاصی مطرح می‌کند می‌تواند با مراجعه به قوه قضاییه نسبت به این مساله اعتراض کرده و قوه قضاییه نیز قطعا آن را پیگیری خواهد کرد.

صرف «بهایی بودن» دلیل دستگیری کسی نیست

سخنگوی قوه قضاییه گفت: رئیس پلیس فتا هم اکنون در خصوص کوتاهی درامر نظارت توسط مسئولین برکنار شده است اما تاکنون محاکمه و جرم وی اثبات نشده است.

 محسنی اژه‌ای در خصوص برنامه‌های قوه قضاییه درخصوص حبس زدایی که مورد تاکید رئیس قوه قضاییه نیز قرار دارد گفت: کسانی که محکومیت مالی داشته و اعسار آن‌ها نیز احراز گردد مورد حبس قرار نمی‌گیرند. اما اگر چنین مساله‌ای برای قاضی احراز نشد و شاکی تاکید داشت که متهم تمکن مالی دارددادگاه وظیفه بررسی دقیق در این مورد را خواهد داشت و پس از آن نسبت به این مساله تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات روز گذشته رئیس جمهور مبنی براینکه سازمان زندان‌ها، پزشکی قانونی و سازمان ثبت احوال باید زیر نظر قوه مجریه باشد گفت: رئیس جمهور دراین جلسه بار‌ها بر قانون مداری تاکید کرد هر‌گاه قانون مسئولیت این امور را به قوه مجریه داد ما نیز می‌پذیریم اما هم اکنون طبق قانون این سازمان‌ها زیر نظر قوه قضاییه است انشاالله همه تابع قانون باشیم چراکه صلاح کشور نیز در همین است.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برکناری رئیس پلیس فتا به دلیل این است که وی در پرونده ستار بهشتی دچار جرمی شده است گفت: در رابطه با برکناری افراد از پست خود یک مساله ارتکاب جرم است اما ممکن است گاهی افراد جرمی هم مرتکب نشده باشد و به دلیل مسئولیتی که دارند خسارتی را پرداخت کنند در این مورد نیز جرمی تاکنون به رئیس پلیس فتا وارد و یا احراز نشده است اما مسئولین ذیربط به این نتیجه رسیده‌اند که به دلیل قصوری که وی در مورد رسیدگی و نظارت داشته است لازم است تا وی را برکنار کند.

دادستان کل کشور همچنین درخصوص دلیل دستگیری عده‌ای از بهاییان سمنان تصریح کرد: هیچ فردی صرف داشتن عقیده و یا نظری بازداشت نمی‌شود چراکه در این صورت بسیاری از بهاییان نیز باید مورد بازداشت قرار می‌گرفتند. ممکن است حتی یک مسلمان و شیعه نیز مرتکب جرمی شده و دستگیر شوند بنابراین باید میان این دو تفاوت قائل شد. در این مورد نیز ممکن است طی سالیانی عده‌ای بهاییان مرتکب جرائمی شده باشند و یا حتی گاهی اتهام آن‌ها ثابت نشده و تبرعه شوند پس صرف بهایی بودن کسی دستگیر نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درپاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص قطع ۲۵۰ اصله درخت در کرج توسط وزارت راه و همچنین قطع درختان در سوادکوه که همه این‌ها نیز توسط دولت صورت گرفته است گفت: درباره مسائل محیط زیست باید بگویم که همه قوا باید برای حفظ آن تلاش کنیم که متاسفانه در برخی موارد نسبت به این مساله کوتاهی شده است منتها در مورد برخی مسائل مشابه گاهی درمقام عمل برای اجرایی شدن این طرح‌ها نسبت به آنچه پیش از اجرا تعیین شده است تجاوز و تعدی صورت می‌گیرد پرونده جاده کرج نیز در دستگاه قضایی وارد شده که در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در مورد پرونده جاده کرج حرف‌های گوناگونی زده می‌شود در برخی موارد دولت عنوان می‌کند که ما با ساخت جاده موافقت کردیم اما قرار نبود درختی قطع شود در مقابل عده‌ای هم عنوان می‌کنند که درخت‌ها پیش از این خشک شده بود.

اژه‌ای همچنین در خصوص اطاله دادرسی در قوه قضاییه در مورد پرونده‌های منجر به فوت و پرداخت دیه و دخالت شرکت‌های بیمه در این مورد تصریح کرد: مسائلی همچون قتل نیاز به کار کار‌شناسی دارد اما گاهی نظر کار‌شناس اولیه مورد اعتراض قرار می‌گیرد و با نظر کار‌شناسان ذیربط کاملا متفاوت است که این مساله نیز در تعیین قیمت دیه بسیار موثر است اما در قوه قضاییه نمی‌توان بدون کار کار‌شناسی اظهار نظر کرد.

وی افزود: طبق قانون قوه قضاییه موظف است هر سال نرخ دیه را بر اساس قیمتی که در بازار است برای سال آینده تعیین کند که متاسفانه هر سال این قیمت با افزایش روبرو شده است. سال گذشته در این مورد اقدامات میدانی وسیعی انجام شد و تلاش می‌کنیم که امسال زود‌تر ارزش گذاری قمیت دیه را انجام دهیم تا دیگر این مشکلات پیش نیاید.

دادگاه پرونده فساد مالی به شکل غیرعلنی برگزار نمی‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درواکنش به برگزاری غیرعلنی مرحله دوم دادگاه فساد بزرگ مالی گفت: معنای غیرعلنی و علنی بودن دادگاه‌ها منوط به صدور اطلاعیه نیست. دادگاه پرونده فساد مالی به شکل غیرعلنی برگزار نمی‌شود اما این به آن معنا نیست که اطلاعیه صادر شود که به طور مثال فردا در جلسه دادگاه حضور داشته باشیم گاهی به دلیل حساسیت‌هایی که نسبت به مته‌مان وجود دارد دادگاه‌ها علنی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون برای پیش از ۲۷ نفر از متهمان دیگر این پرونده کیفرخواست صادر شده و حدود ۵ نفر از آن‌ها نیز محاکمه و حکم اولیه آن‌ها صادر شده است سایر مته‌مان نیز در نوبت محاکمه قرار دارد این پرونده‌ها نیز همچون گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب و با ریاست قاضی سراج و یا دادرس مربوطه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد لاریجانی در مورد استقبال از بازدید رئیس جمهور از زندان اوین پرسید آیا بار دیگر رئیس جمهور درخواستی در این مورد داشته است که اژه‌ای پاسخ داد خیر تا کنون درخواست دیگری برای بازدید از زندان اوین توسط رئیس جمهور صورت نگرفته است.

 تشخیص صلاحیت‌ها در انتخابات برعهده شورای نگهبان است

 غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص پرونده جمشید بسم الله که پیش از این معاون اول رئیس جمهور به عنوان یکی از اصلی‌ترین اخلال گران بازار ارز از وی نام برده بود، گفت: در خصوص مسائل ارزی عده‌ای بازداشت شده‌اند که حدود ۱۱ نفر پرونده‌شان درشرف ارسال به دادگاه است و اکثریت آن‌ها همچنان مورد بازداشت هستند علاوه براین تعداد محدودی نیز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

در ادامه خبرنگاری با این عنوان که چگونه چهره‌هایی که در حوادث سال ۸۸ نقش داشته اما در قوه قضاییه پرونده‌ای نداشته‌اند می‌توانند وارد عرصه شوند، گفت: تشخیص صلاحیت افراد تنها بر عهده شورای نگهبان است و ممکن است فردی پرونده قضایی داشته باشد و صلاحیت وی نیز توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد و یا حتی فردی که پرونده قضایی ندارد رد صلاحیت شود پس تایید صلاحیت‌ها تنها وظیفه شورای نگهبان است.

اژه‌ای همچنین درخصوص اظهارات اخیر مادر ستار بهشتی مبنی براینکه بار‌ها به وی پیشنهاد شده که در قبال دریافت دیه رضایت دهد، گفت: مطلقا چنین بحثی نبوده است. پیگیری‌هایی که من از قوه قضاییه و حتی پلیس فتا انجام داده‌ام نشان می‌دهد که این مباحث صحت ندارد.


دادستان کل کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه عده‌ای برای حضور در انتخابات شرط گذاشته‌اند که محکومین حوادث بعد از سال ۸۸ باید آزاد شوند، گفت: این مساله بحث قضایی نیست اما بدیهی است که چنین شرط گذاری‌هایی از هیچ کس پذیرفته نیست.

در ادامه خبرنگاری در خصوص نحوه برخورد قوه قضاییه با مسببان آلودگی هوا سوال کرد که اژه‌ای پاسخ داد: قوه قضاییه به شکل مشخص در این مورد وارد نشده چرا که مسئولین ذیربط ‌‌نهایت تلاش خود را در این مورد خواهند کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا مطالبی که به طور نادرست به رهبری نسبت داده می‌شود قابل شکایت است، گفت: برداشت افراد از یک عبارت و نسبت دادن نادرست آن به رهبری دو امر متفاوت است اگر کسی امر خلافی را به دیگری نسبت دهد قابل پیگیری است که در مورد برخی مقامات حتی مدعی العموم نیز می‌تواند وارد شود اما اگر فردی برداشت خود را از سخنان رهبری عنوان کند مشکلی نخواهد داشت.

بودجه قوه کم باشد نمی‌توانیم به وظایفمان عمل کنیم

دادستان کل کشور همچنین در خصوص بودجه قوه قضاییه عنوان کرد: مشکلات بودجه در کشور وجود دارد و این اختصاصی به قوه قضاییه ندارد البته نمی‌توان دراین مورد توقع زیادی از دولت داشت و ما می‌خواهیم که همواره در این مورد با واقعیت نسبت به این مساله برخورد شود اما اگر به اندازه کافی بودجه به قوه قضاییه اختصاص ندهند نمی‌توانیم تکالیف قانونی خود را به درستی ایفا کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت تا جایی که می‌تواند درامر بودجه به قوه قضاییه کمک کند چراکه ما از حدود ۳ سال پیش به شکل مکرر از دولت و برخی وزرا خواهش کردیم که از زندان‌ها بازدید کنند و با چشم خود ببینند که وقتی تقاضای بودجه می‌کنیم توقع بی‌جایی نیست امیدواریم از سوی دولت و مجلس در خصوص بودجه قوه قضاییه مساعدت‌های لازم صورت گیرد.

محتوای فیلم یک خانواده محترم بررسی می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص فیلم «یک خانواده محترم» و همچنین حواشی آن عنوان کرد: هم اکنون در حال بررسی این فیلم هستیم تا ببنیم محتوای آن چیست اگر محتوای مجرمانه آن احراز شود در مورد اینکه سازندگان آن مجرم هستند و یا کسانی که به آن مجوز داده‌اند، تصمیم خواهیم گرفت اما درخصوص رفتن به خیابان‌ها نیز که از حواشی این فیلم بود بحثی که مطرح است این است که تظاهرات بدون مجوز صحیح نیست و اگر فردخاصی برای نقد و رساندن حرف خود به گوش مسئولان به گونه‌ای که مزاحمتی ایجاد نکند اقدام به چنین کاری کند مشکلی نخواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز