خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اجتماعی در جمع کارگران ساختمانی خبر داد:

افزایش فشار برای جلوگیری از اشتغال کارگران افغان / یایندگان کارفرمایان متخلف پاداش می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۰۵

«عبدالرضا عزیزی از طرحی خبر داد که در صورت تصویب مجلس، بخشی از جریمه کارفرمایانی که از کارگر خارجی فاقد مجوز کار استفاده می کنند به فردی که این تخلف را گزارش کرده است تعلق می گیرد.»

نشست «تهدید اتباع بیگانه برای بازار کار کارگران ساختمانی» عصر امروز(یکشنبه) با حضور علیرضا محجوب رییس فراکسیون کارگری مجلس، عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و اقبالی مدیرکل اتباع خارجه وزارت کار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا عزیزی طی سخنانی در این نشست که عصر امروز(یکشنبه) در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی کار برگزار شد٬ از طرحی خبر داد که در صورت تصویب مجلس، بخشی از جریمه کارفرمایانی که از کارگر خارجی فاقد مجوز کار استفاده می کنند به فردی که این تخلف را گزارش کرده است تعلق می گیرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در اجتماع کارگران ساختمانی گفت: مجلس طرحی را در نظر دارد که اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آن همکاری کند به نتایج مطلوبی ختم می‌شود. در این طرح به فردی که کارفرمای متخلف را کشف کرده است، ۳۰ درصد از مبلغ جریمه کارفرمای متخلف تعلق می‌گیرد که باعثخود کنترلی خواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش با اعلام مخالفت درباره حضور اتباع خارجی فاقد مجوز کار در کشور، در توضیح دلایل این مخالفت گفت: من با حضور اتباع غیرقانونی افغانستان و دیگر اتباع خارجی مخالفم زیرا نه مالیات پرداخت می‌کنند٬ نه دیده می‌شوند و نیز عامل بسیاری از بزهکاری‌ها در کشور هستند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: کارفرمایانی که از کارگران ساختمانی افغان استفاده می‌کنند در صورت بروز حادثه ضرر می‌کنند چرا که اگر یکی از این کارگران در ماه حرام هنگام کار کشته شود کارفرما مجبور است ۲۰۰ میلیون تومان بابت دیه او پرداخت کند.

عزیزی افزود: از طرفی کارفرمایان متخلف به تحمل دو تا شش ماه زندان و پرداخت ۱۲۰ هزار تومان جریمه به ازای هر روز استفاده از کارگر غیر قانونی افغان محکوم می شوند.

در ادامه این نشست علیرضا محجوب رییس فراکسیون مجلس نیز با طرح این پرسش که چرا باید افاغنه بدون پاسپورت در ایران حضور داشته باشد٬ بر لزوم پاسخگویی وزارت امور خارجه در این رابطه تاکید کرد و گفت: ‌ وزارت کشور نیز باید پاسخگو باشد که چرا صدور پاسپورت و گذرنامه برای افغان‌ها به این آسانی است و با صدور یک برگه کاغذ آنها را به کشور راه می‌دهد و بدین ترتیب زمینه سرپوش گذاشتن بر تخلفات آنها را فراهم می‌کند.

محجوب در ادامه از طرح خود برای سوال پرسیدن در این زمینه از وزارت کشور، وزارت امورخارجه و وزارت کار خبرداد و افزود: اگر بناست در کشورمان برای خارجی‌ها گذرنامه نداشته باشیم٬ باید گذرنامه همه را لغو کنیم. مدیران هتل‌ها در حال حاضر از سخت گیری به خاطر ویزا گلایه می‌کنند و می‌گویند مشتریان خود را از دست داده‌اند. از این کشورها که داعش نمی‌آید بلکه داعش از مرزهای کشورهای همجوار وارد ایران می‌شود.

نماینده مردم تهران در پایان صحبت‌های خود ابراز کرد: اگر نمایندگان مجلس در این زمینه کوتاهی کردند کارگران ساختمانی می‌توانند با حضور در مقابل مجلس خواسته‌های قانونی خود را پیگیری کنند.

در پایان این نشست نیز اقبالی مدیرکل اتباع خارجی وزارت کار گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در زمینه برخورد با کارگران غیر قانونی خارجی ارایه داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز