خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره کل امور مالیاتی در سلسله نشست های ایام دهه فجر:

۹۶ درصد درآمدهای مالیاتی کشور محقق شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۷۸۳

کارت بازرگانی برای کسی است که در نظام مالیاتی و اقتصادی تاجر تلقی می‌شود اما این کارت به کسانی داده می‌شود که شغل‌شان این نیست و یکی از مشکلات ما با اتاق‌های بازرگانی صدور یا تمدید بدون موافقت سازمان امور مالیاتی با صدور کارت های مذکور است

عدم هماهنگی اتاق بازرگانی با اداره کل مالیاتی در زمینه صدور و تمدید کارت بازرگانی و رشد قارچ گونه شرکتهایی که فاکتور صوری صادر ی کنند از دغدغه های امروز علی عسگری رئیس اداره کل مالیاتی بود

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی عسگری رئیس اداره کل امور مالیاتی در نشست خبری به سازمان مالیاتی به مناسبت دهه فجر گفت: تاکنون از درآمدهای مالیاتی ۴۸ هزار میلیارد تومان محقق شد که معادل ۹۶ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده برای ده ماهه امسال بود که نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد ما شاهد رشد درآمدهای مالیاتی بودیم.

وی گفت: تا آخر سال هم حدود ۹۶ درصد درآمدهای مالیاتی محقق خواهد شد که این مساله شرایط مطلوبی را ایجاد خواهد کرد. درآمدهای مالیاتی از طریق مالیات های مستقیم با ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و ۹۷ درصد تحقق در ده ماهه سال جاری ۳۷ درصد رشد داشته است. مالیات کالا و خدمات با ۱۹ هزار میلیارد تومان و با ۹۴ درصد تحقق، ۸۱ درصد رشد داشته که در حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی بوده است.

عسگری گفت: ما معوقات مالیاتی محقق کردیم لذا معوقات در آمارهای ما عدد بزرگی است و نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان معوقات بابت اصل مالیات طلب داریم که بخش قابل توجهی از این قابل وصول است.

وی در ادامه افزود: ما از کارت‌های بازرگانی در حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات طلب داریم.

رئیس کل امور مالیاتی کشور گفت: کارت بازرگانی برای کسی است که در نظام مالیاتی و اقتصادی تاجر تلقی می‌شود اما این کارت به کسانی داده می‌شود که شغل‌شان این نیست و یکی از مشکلات ما با اتاق‌های بازرگانی صدور یا تمدید بدون موافقت سازمان امور مالیاتی با صدور کارت های مذکور است و باعثشده ما با افراد دارای این کارت ها به مشکل برخورد کنیم. عمده این کار نوعی قاچاق و تجارت غیرمرسوم است که از راه‌های حذف مالیاتی است.

وی گفت: دغدغه دیگر نظام مالیاتی موسسات و شرکت‌ها هستند که برای خرید و فروش های خود فاکتورهای صوری صادر می‌کنند، بخش‌هایی از این افراد را ما شناسایی و رصد کرده‌ایم اما متاسفانه این شرکت‌ها به صورت قارچ‌گونه افزایش می‌یابند. متاسفانه نظارتی بر این شرکت‌ها وجود ندارد و علیرغم تذکرات ما این شرکت‌ها پس از چندی شرکت جدیدی تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه افزود: ما از متولیان و قوه قضاییه می‌خواهیم که برای نظام مالیاتی فکری کند. تعدادی از این شرکت ها را ما به قوه قضاییه در تهران و اصفهان معرفی کرده‌ایم و بخش زیادی از مشکلات ما با این شرکت‌هاست.

عسگری گفت: دستگاههای متولی باید قبل از اینکه چنین مسایلی در کشور مشکل بزرگتری ایجاد کند اقدام کند زیرا این شرکتها برای فرار از مالیات اعتبار خرید صادر می کنند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اگر اتاق بازرگانی یا تعاون بدون هماهنگی با اداره کل امور مالیاتی به صدور کارتهای بازرگانی ادامه دهد در مواردی که معدی نتواند مالیات را بدهد صادرکننده به شخص ثالثباید مالیات را پرداخت کند.
عسگری درباره پایه‌های مالیاتی در کشور گفت: در حوزه افزایش پایه‌های مالیاتی مالیات محیط زیست را در حوزه ارزش افزوده اضافه کرده ایم که بررسی نهایی در حال انجام است.


همچنین در بخشی که کالاهای لوکس یا مصرف شده توسط گروههای خاص وجود دارد مالیات مضاعف دریافت می شود مانند سیگار یا خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی.

وی تصریح کرد: در حوزه مالیاتهای مستقیم دو پایه مالیاتی از جمله مالیات بر مسکنهای خالی، مالیات بر فعالیت‌های بساز و بفروشی اعمال شد که منتظر یک بند دیگر است تا در مجلس تصویب شود.

عسگری درباره درآمدهای نفتی در کشور و وابستگی بودجه به آن گفت: درآمدهای نفتی در اقتصاد ما به عنوان یک متغیر برون‌زا تلقی می‌شود و متاسفانه در حال حاضر نفت در دنیا به عنوان ابزار سیاسی است و از حالت اقتصادی خارج شده است و باعثشده اقتصاد ما در مقابل شوک‌های نفتی ضربه‌پذیر باشد که باید خود را در این زمینه ایمن کنیم و اقتصاد ایران توانایی مالی خود از طریق مالیات را دارد.

عسگری تصریح کرد: این موضوع با جرات قابل انجام نیست و باید زیرساختهای لازم برای این کار فراهم شود و یکی از این زیرساخت‌ها داشتن اطلاعات کافی از فعالیتهای اقتصادی و شفافیت در این زمینه است که اگر همکاریهای کافی انجام شود طی سه سال این پروژه قابل انجام است.

وی افزود: در حال حاضر بودجه سال ۹۴ که ۴۰ درصد حجم آن به نفت وابسته بود با اصلاحیه و کاهش ۱۷ هزار میلیاردی از درآمد نفتی به ۳۰ درصد وابستگی رسید که همچنان عدد کوچکی نیست اما دغدغه‌ای در این حوزه وجود ندارد و ظرفیت فروش تا این سطح را داریم.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور هدفمند نبودن مشوق‌ها و معافیت‌ها در بخش مالیاتی را از دیگر مشکلات حوزه مالیاتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه گمان می‌شد با برخی معافیت‌ها بعضی مشکلات حل شود که نشد و بسیاری از معافیت‌ها ناکارآمد هستند که باید هدفمند شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد معافیت داریم که نشان از هدفمند نبودن معافیت‌ها دارد و متاسفانه مجلس در بعضی بحثها نه تنها معافیت ها را هدفمند نکرد بلکه توسعه داد.

عسگری درباره اینکه آیا مالیات بر ارزش افزوده تورم زا است گفت: این موضوع به بالا بردن هزینه‌ای که تحمیل می شود کمک می کند اما در رده‌های پایین جامعه ارزش افزوده در سبد خانواده نقش کمی دارد زیرا مواد اصلی سبدها اکثراً معاف از ارزش افزوده هستند مانند موادهای غذایی و در رده‌های بالای جامعه نیز اثر تورم حاصل از ارزش افزوده خیلی به چشم نمی‌آید.
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره بدهی‌های مالیاتی رحیمی گفت: از آنجا که مالیات وی تنها مالیات حقوق بود پرداخت شده و بدهی نداشته است.

عسگری درباره درآمد کی روش و مالیات آن و مالیات ورزشکاران به صورت کلی گفت: یکی از دغدغه‌های ما پرداخت مالیات ورزشکاران است که در سنوات قبل از ۷۲ تاکنون وجود دارد و برخی از ورزشکاران مربیان و کادر فنی همچنان بدهی دارند و دیده می شود بسیاری از بازیکنان خارجی بدون پرداخت مالیات از کشور خارج شده‌اند. و این مالیاتهایی که توسط باشگاه تقبل شده بود نیز پرداخت نشد.

وی گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد بدهی‌های مالیاتی ورزشی مربوط به فوتبال است و ۲ باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال دو بدهکار بزرگی هستند که ۵۰ درصد بدهی‌های مالیاتی بخش ورزش را به خود اختصاص داده اند و بالای ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی دراین بخش دارند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: کی روش نیز معدی مالیاتی ماست و باید قبل از خروجش از کشور تکلیف مالیاتش روشن شود.

وی در پایان درباره نقش اداره مالیات بر هدایت تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: ما ۵۵ درصد مالیاتمان را از افراد حقوقی تولیدکننده می گیریم که اگر تولید و سود داشته باشند امکان دریافت مالیات از آنها وجود دارد و به بدهی های مالیاتی آنها تقسیط می شود و اگر شرکتی یا تولیدکننده ای زیان بدهد به صورت زیان انباشته صرف می شود و در سالهای بعد پس از اینکه سود کرد از مانده جبران زیان مالیات دریافت می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز