خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی:

نمی‌توان به هنرمند دستور داد

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۶۵۸

سینمای بعداز انقلاب دلمشغول مسائل و مشکلات مردم زمانه خودش بوده و به همین دلیل برخی همین سینما که واقعیت‌ها را بیان می‌کرد و با تصوراتشان جور درنمی‌آمد را نمی‌توانستند تحمل کنند.

علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی معتقد است که سینمای ایران در طول ۳۰ سال گذشته نسبتی کاملا رشون و مشخص با جامعه ایران داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی ربیعی در مراسم افتتاحیه سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر با تبریک آغاز برگزاری این جشنواره گفت: جشن سینمای ایران با تحول بزرگ ایران عجین شده است.

وی ادامه داد: سینما رسانه‌ای هنری است و دارای اهمیت و سایر هنر‌هاست. فیلم تنها هنری است که رسانه است و با فیلم است که موفق می‌شویم تخیلات خودمان را مجسم کنیم.

وی ادامه داد: ما امروز با حوزه وسیعی از مسائل اجتماعی طرف هستیم. نقش سینما در شناساندن مشکلات جامعه بسیار مهم است.

ربیعی با اشاره به اینکه مطالعات بسیاری در زمینه سینما انجام شده، افزود: به دلیل همین مطالعات می‌توان پرسش‌های زیادی از سینمای ایران در مورد جامعه ایران پرسید و با تحلیل فیلم‌های مختلف به پاسخ آن‌ها نزدیک‌تر شد. اگرچه ممکن است کلیت شرایط اجتماعی در یک یا دو فیلم مشخص نباشد، اما با بررسی مجموعه‌ای از فیلم‌ها می‌توان به این شناخت دست پیدا کرد.

ربیعی یادآور شد: اگر فیلم را مجموعه‌ای از آگاهی و اطلاعاتی بدانیم که در زمینه‌های مختلف به مخاطب عرضه می‌شود و اگر رفتارهای افراد را متاثر از آگاهی و دانسته‌ها و اعتقادات بدانیم، پس فیلم هم سهم خود را در این رفتار‌ها در سطح فردی و اجتماعی ایفا می‌کند و آنچه در فیلم می‌بینیم می‌تواند تا حد زیادی نشان دهنده آن چیزهایی باشد که در جامعه وجود دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه جریان اصلی سینمای ایران همواره با جامعه در ارتباط بوده و بخش مهمی از سینمای ایران، مسئولیت اجتماعی را پذیرفته و به آن متعهد بوده است، عنوان کرد: حتی بخش مهمی از سینمای ایران، مسائل اجتماعی و روابط حاصل از تغییرات اجتماعی در ایران را بررسی و نقد می‌کند.

وی با اشاره به فیلمهایی همچون گاو، قیصر و نقش آن‌ها در قبل از انقلاب گفت: سینمای بعد از انقلاب دلمشغول مسائل و مشکلات مردم زمانه خودش بوده و به همین دلیل برخی این سینما که واقعیت‌ها را بیان می‌کرد و با تصوراتشان جور در نمی‌آمد را نمی‌توانستند تحمل کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه در یک بازه ۳۰ ساله چند صدایی سینمای ایران را می‌توان دید، عنوان کرد: کمابیش همه اقشار جامعه و دیدگاه‌های آن‌ها در این سینما به تصویر کشیده شده است ولی در جریان آمد و شد دولت‌های مختلف با سیاست‌های فرهنگی متفاوت، نسبت شنیده و دیده شدن صدا و تصویر هریک از این گروه‌های اجتماعی با زمان‌های دیگر متفاوت بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید اینکه نمی‌توان به هنرمند دستور داد، گفت: من معتقدم سینمای ایران در نسبت با مسائلی که در جامعه با آن درگیر هستیم می‌تواند بالنده شود؛ واقعیت فقر و نابرابری، بیکاری، زنان سرپرست خانوار، سطح سلامت عمومی می‌توانند دستمایه‌های ارزشمندی برای فیلمنامه‌نویسی و قصه‌گویی باشند.

علی ربیعی سپس خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنم فیلم‌های بزرگ و تاثیرگذار حتما از دل رخدادهای بزرگ‌زاده شده باشند. اگر مشکلات حرفه‌ای قصه‌گویی سینمای ایران بهبود یابد و رویکرد اجتماعی در سینما پیش گرفته شود، می‌توان از ظرفیت عظیم سینما برای بازگویی واقعیت‌های اجتماعی استفاده کرد.

وی با اشاره به نقش کارگران افزود: هنرمند واقعی کارگر بیکار شده‌ای است که هروز سرکار رفتنش را در جلوی خانواده‌اش بازی می‌کند. هنرمند واقعی مادر شهیدی است که فرزندش را برای این کشور هدیه کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز