خبرگزاری کار ایران

معاون آبزی پروری شیلات کشور ایران:

مقام نخست تولید آبزیان در منطقه متعلق به ایران است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۵۵۵

آبزی پروری با هشت درصد بیشترین رشد بخش کشاورزی در جهان را داراست که این میزان در ایران به ۱۳ درصد در سال می‌رسد.

معاون آبزی پروری شیلات کشور ایران گفت: ایران در بین کشورهای منطقه مقام نخست تولید آبزیان را دارد که ۶۰ درصد تولید آبزیان، کپورماهیان است که به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ کیلو گرم در هر مترمربع تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین عبدالحی در همایش آبزیان آب شیرین و امور فنی آبزی پروران درقم اظهار کرد: آبزی پروری با هشت درصد بیشترین رشد بخش کشاورزی در جهان را داراست که این میزان در ایران به ۱۳ درصد در سال می‌رسد.

وی با بیان اینکه تولید آبزیان در دنیا سالانه ۹۰ میلیون تن است، ادامه داد: تولید آبزیان در ایران در مقایسه با صید صیادان، ۴۲ به ۵۸ درصد است.

عبدالحی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد تولید آبزیان در آب شیرین است، گفت: نگاه سازمان شیلات در دولت یازدهم این است که از سمت آب شیرین به آب شور حرکت و در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی گفت: پرداخت آب بها برای تولیدکنندگان آبزیان، بر اساس میزان تولید است و کسانی که تولید بیشتری دارند، آب بهای بیشتری پرداخت می‌کنند که این مساله مغایر با سیاست‌های بهره وری است.

معاون آبزی پروری شیلات کشور ابراز امیدواری کرد در آینده ارتقاء بهره وری ملاک پرداخت آب بها باشد و کسانی که ارتقاء بهره وری در تولید آبزیان داشته باشند، آب بهای کمتری بپردازند.

به گفته وی، در سال‌های گذشته متوسط تولید آبزیان در هر مترمربع، ۱۰ کیلوگرم بود که اکنون به ۳۰ کیلوگرم رسیده است.

وی بیان کرد: امسال یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای شیلات در نظر گرفته شده که فرصت خوبی برای افزایش تولید و توسعه آبزی پروری است.

عبدالحی با تاکید بر استفاده از الگوهای موفق، تصریح کرد: هر استانی باید متناسب با ظرفیت‌های خود راهکار برای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری ارایه دهد و تنوع گونه‌ها نیز باید در این فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۵۵۸ گونه آبزی دردنیا پرورش می‌یابد که طی ۵۰ سال، ۳۰ برابر شده است.

وی با تاکید بر فعالیت بخش خصوصی در طرح‌های آبزی پروری، گفت: بازدید کار‌شناسان از طرح‌های موفق آبزی پروری در استان‌های مختلف، تاثیر مهمی در روند بهره وری دارد.

در این همایش دو روزه کار‌شناسان از ۳۳ استان کشور به بررسی نقاط قوت و ضعف پرورش آبزیان، فرصت‌ها و تهدید‌ها، ارایه راه حل‌ها و انتقال یافته‌ها و تجربیات فنی می‌پردازند.

بازدید از برخی پروژه‌های آبزی پروری از جمله طرح پرورش همزمان ماهی و گیاه، ماهیان سردابی، خاویار و سفید دریای خزر از برنامه‌های این همایش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز