خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد:

بودجه دفتر موسیقی معادل سال ۷۶ بود / ۱۰۳ هنرمند خارجی در جشنواره

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۴۸۳

متاسفانه نگاه حمایتی به موسیقی وجود ندارد. باتوجه به مشکلات بودجه، دست مسئولان هم برای برگزاری جشنواره‌ای بدون نقص بازنیست.

علی ترابی درباره برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: بعداز سی سال، کیفیت این جشنواره به اندازه سال‌های برگزاری آن نیست. درخصوص برگزاری این جشنواره باید بازنگری‌هایی صورت بگیرد تا کیفیت آن به حد مطلوب برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسن ریاحی(دبیر سی‌امین جشنواره موسیقی فجر) درباره برگزاری این دوره از جشنواره گفت: در این دوره برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده و ما با همکاری سفارت‌های کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا و اتریش توانستیم اجراهای قابل قبولی را به جشنواره در بخش بین‌الملل برسانیم که البته مشاوره‌های رامین صدیقی هم برای ما بسیار ارزشمند و موثر بود.

او ادامه داد: در بخش اجراهای پاپ هم ما سعی داشتیم تا گروه‌هایی که اجراهای قابل قبولی داشتند را به جشنواره بیاوریم و از آنها خواستیم تا اجراهای جدیدی را به جشنواره برسانند. در بخش رقابتی جشنواره هم خوشبختانه ۸۳ اثر و ۱۳ پایان‌نامه ارائه شد که باید بگویم این بخش یکی از بهترین بخش‌های ما در جشنواره امسال است.

کیفیت جشنواره موسیقی فجر به اندازه سابقه آن نیست

علی ترابی(دبیر اجرایی بخش جشنواره موسیقی فجر) درباره برگزاری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر، قدیمی‌ترین جشنواره موسیقی ایران است و حتی در دنیا هم سابقه قابل قبولی دارد اما متاسفانه بعد از سی سال، کیفیت این جشنواره به اندازه سال‌های برگزاری آن نیست. در خصوص برگزاری این جشنواره باید بازنگری‌هایی صورت بگیرد تا کیفیت آن به حد مطلوب برسد.

او با اشاره به اینکه مشکلات جشنواره جدا از مشکلات موسیقی نیست؛ اظهار داشت: متاسفانه نگاه حمایتی به موسیقی وجود ندارد. باتوجه به مشکلات بودجه، دست مسئولان هم برای برگزاری جشنواره‌ای بدون نقص باز نیست. نگاه‌ها باید به موسیقی تغییر کند. از موسیقی در تمامی مناسبت‌های ملی، جشن‌ها، انتخابات، پیروزی های ورزشی و… استفاده می‌کنند اما وقتی به مرحله حمایت مالی می‌رسد هیچ اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد.

ترابی ضمن تاکید بر اهمیت بخش نسلی دیگر و استعدادهای درخشان گفت: دو بخش نسلی دیگر و استعدادهای درخشان، نقطه اوج جشنواره هستند چراکه این بخش، ‌آینده موسیقی کشور را شکل می دهد.

دبیر اجرایی جشنواره افزود: به لحاظ آماری، ۱۲۲۲ هنرمند در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت و این آمار قابل توجهی است که با احتساب ۹۲ سانس، ۵۲۰۰۰ صندلی به فروش خواهد رسید.

وی درباره بخش بین الملل جشنواره نیز گفت: ۱۰۳ هنرمند خارجی در این جشنواره حضور خواهند داشت و گروه‌هایی مثل Yuri honing یا No Borders، اجراهای بین‌المللی قابل قبولی را داشتند که می‌توانند کیفیت آثار را تضمین کنند اما به طور کلی، نبود آقای صدیقی در این جشنواره صدمه بزرگی بود. ما نمی‌توانیم به راحتی از کنار نام رامین صدیقی بگذریم هرچند ایشان همکاری‌هایی را با ما داشتند.

بودجه سال گذشته دفتر موسیقی بودجه سال ۷۶ بود

پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی) نیز در این نشست با اشاره به کمبود منابع مالی برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال کارهای زیادی انجام شده و با وجودی که ما با کمبود شدید منابع مالی حتی از سال قبل کمتر نیز مواجه بودیم اما سعی کردیم با مدیریت دکتر ریاحی و توانمندی آقای ترابی به‌عنوان دبیر جشنواره اعتبار این رویداد ملی را حفظ کرده و در سطح قابل قبولی آن را مدیریت کنیم. متاسفانه بودجه دفتر موسیقی در سال گذشته مطابق با بودجه سال ۷۶ بود.

او ادامه داد: به عقیده من آقای ترابی تاکنون معجزه کردند که توانستند جشنواره را به این شکل برگزار کنند. ما قول‌هایی می‌دهیم که متاسفانه به دلیل بودجه انقباضی که برای ما درنظر گرفته شده است، به مرحله عمل نمی‌رسد اما برای سال آینده ردیف بودجه مشخصی را اعلام کردیم و امیدواریم شرایط بهبود یابد.

ستایشگر: اگر پول داشتیم به حضور من نیازی نبود

امیرعباس ستایشگر(دبیر بخش نسلی دیگر) ‌درباره آثار اجرایی در این بخش اظهار داشت: چهارمین سالی است که بخش نسلی دیگر به جشنواره موسیقی فجر آمده است. این بخش دارای سه مشخصه است و با گروه‌هایی که دارای این مشخصه‌ها باشند، می‌توانند در بخش نسلی دیگر هنرنمایی کنند. اولین مشخصه، مولف بودن موسیقیدانان است. هنرمندانی که در این بخش حضور دارند باید دیدگاه خاص خودشان را به موسیقی داشته باشند. دومین مسئله، ریشه داشتن در موسیقی دستگاهی ایران است و در نهایت هنرمندان باید اجرای قابل قبولی با توجه به مسائل یاد شده داشته باشند. برای اینکه اجراها به تکرا نیافتند، اجراها در قالب تکنوازی، دو نوازی و سه نوازی خواهد بود.

ستایشگر درباره اینکه سال گذشته بسیاری از اجراها در بخش نسلی دیگر به دلیل آشنایی با او برگزار شد؛ بیان کرد: من مدیر دولتی نیستم، من یک موزیسین هستم و درنتیجه رابطه صمیمی با موزیسین‌ها دارم. اگر گروهی در بخش نسل دیگر اجرای قابل قبولی داشته باشد، ایرادی دارد دوست من هم باشد؟ من امسال ۸ اجرا را برای اولین بار دیدم و تا به حال هیچ آشنایی با موزیسین‌ها نداشتم اما به طور کلی اگر ما پول داشتیم هیچ نیازی به من نبود.

او افزود: اگر ۱۰۰ میلیارد در جیب ما بود، هیچ نیازی نبود تا گروه‌ها با دوستی و رفاقت وارد جشنواره شوند و درواقع ما بهترین گروه‌ها را با پول به این جشنواره دعوت می‌کردیم. در جشنواره موسیقی فجر، دوستی‌هاست که باعثمی‌شود این جشنواره باقی بماند. موسیقی ما به شدت زیر فشار است و ما نباید مشکلات را نادیده بگیریم.

فرادستی نظامی و اجتماعی در موسیقی

دبیر بخش نسلی دیگر درباره استعفای خود از بخش نسلی دیگر و بازگشت دوباره‌اش به این بخش نیز گفت: ما در موسیقی دچار یک فرادستی نظامی و اجتماعی هستیم. کنسرت‌های موسیقی را به راحتی کنسل می‌کنند و امضای مدیران به راحتی وتو می‌شود. در این شرایط، حضور ما هم با مشکلاتی روبه رو می‌شود. من سال گذشته درخواست کردم تا با وجود این مسائل، خودمان به خودمان آسیب نرسانیم. مشکل من نه درباره مسائل مالی بود و نه درباره مسائل فنی، بلکه درباره اعمال نظرهای شخصی در جشنواره بود.

او افزود: آقای ترابی امسال هم من را به جشنواره دعوت کردند و ما جلسات بسیاری را با انجمن موسیقی داشتیم که نشان می‌داد اعتراضات من مورد برسی قرار گرفته است و تاکنون مشکلات گذشته وجود نداشته و امیدوارم که در ادامه هم همین روند را طی کنیم. البته دیدگاه هم هم خاکستری‌تر شده و باید ظرفیت‌های موسیقی کشور را هم درنظر گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز