خبرگزاری کار ایران

ایلنا نقش انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی را منتشر کرد:

حداکثر سه روز زمان برای اعتراض رد صلاحیت شده‌ها / مدت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه داوطلبین یکسان است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۳۰۵

داوطلبی که شرایط احراز او توسط هیات رد شده می‌تواند حداکثر ظرف سه روز پس از دریافت نظر هیات اعتراض خود را با ذکر دلایل و مستندات به انجمن تسلیم کند.

انتخابات اتاق بازرگانی وارد مرحله جدیدی شده و چند روزی است که کاندیدهای دوره هشتم برای ثبت نام راهی طبقه پنجم اتاق بازرگانی تهران واقع در خیابان وزراء می‌شوند و امروز روز آخر ثبت نام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ براساس قوانین انتخابات اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در تاریخ ۱۸ اسفند ماه سالجاری برگزار خواهد شد. انتخاباتی که به دلیل پایان دولت محمود احمدی‌نژاد می تواند حساسیت‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.

اما برای آشنایی بیشتر با مجموعه قوانین تلاش داریم تا بخش‌هایی از قانون را تا روز آغاز انتخابات منتشر کنیم تا بسیاری از مخاطبانی که قرار است به کاندیده‌های خود رای دهند از جزئیات آن اطلاع پیدا کنند. البته در این میان باید به این مهم اشاره کرد که در این دوره بنابر گفته مجتبی خسرو تاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هیچ یک از اعضای انجمن نظارت بر انتخابات به دلیل نبود زمان کافی از سمت‌های خود استعفا نداده‌اند و این بخش از قانون که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از دوره بعد به اجرا در خواهد آمد. گفتنی است خسروتاج خود به عنوان رییس انجمن نظارت منصوب شده است. برهمین اساس کلیات نقش انجمن نظارت بر انتخابات را در بخش نخست منتشر خواهیم کرد.

نقش انجمن نظارت

اتاق بازرگانی ایران مکلف است حداکثر تا چهارماه قبل از پایان دوره چهارساله هیات نمایندگان، اقدام به تشکیل انجمن نظارت بر انتخابات نماید وطی مدت زمان یاد شده انتخابات دوره بعدی هیات نمایندگان اتاق تهران و سایر شهرستان‌ها را برگزار کند.

انتخابات کلیه اتاق شهرستان‌ها در اسفند ماه برگزار می‌شود و تا پایان اردیبهشت ماه هیات نمایندگان هر اتاق هیات رئیسه و نمایندگان خود را انتخاب و به اتاق ایران معرفی می‌کنند و انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران نیز در خردادماه انجام می‌شود. همچنین انتخابات اعضای هیات نمایندگان اتاق شهرستان بوسیله هیات نظارت زیر نظر انجمن نظارت بر انتخابات با همکاری هیات رئیسه اتاق شهرستان انجام می‌شود.

برای انجام انتخابات نمایندگان اتاق تهران و شهرستان‌ها، هیاتی تحت عنوان انجمن نظارت بر انتخابات مرکب از یک نفر نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به معرفی وزیر ایران تشکیل می‌شود. انجمن نظارت بر انتخابات در نخستین جلسه خود یک نفر رئیس و یک نفر منشی را از بین خود با اکثریت نسبی آراء انتخابات خواهد کرد. رئیس انجمن مسئولیت اداره جلسات و اجرای مصوبات انجمن نظارت را به عهده خواهد داشت. با این همه حداقل تا(۴۵) روز قبل از تاریخ برگزاری انتخابات جدید، انجمن نظارت بر انتخابات که در این آیین نامه انجمن نامیده می‌شود برای برگزاری انتخابات اتاق‌های شهرستان هیاتی را که کمتر از سه نفر نباشد به عنوان هیات نظارت بر انتخابات شهرستان انتخاب می‌کند. یکی از اعضای هیات، نماینده وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت به انتخاب و حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت و مابقی از میان اعضای فعال وخوشنام اتاق مربوط خواهند بود که احکام آن‌ها توسط انجمن صادر می‌شود.

اما این بند از قانون تبصره‌هایی را نیز به دنبال دارد:

تبصره ۱: اعضای انجمن نظارت و هیات نظارت باید دواطلب عضویت در هیات نمایندگان باشند.

تبصره ۲: انجمن می‌تواند مسئولیت نظارت بر انتخابات اتاق شهرستان تهران را نیز عهده دار شود.

تبصره ۳: مدت ماموریت انجمن از زمان تشکیل تا یک هفته بعد از انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران خواهد بود و بعد از آن ماموریتش به پایان می‌رسد.

حال چنانچه در طی دوره به هر دلیلی نیاز به انتخابات مجدد وجود داشته باشد انجمن نظارت و هیات نظارت اتاق مربوط مجدداً تشکیل خواهد شد. البته این نیز خود نیازمند یک تبصره دیگر است که شامل این مهم است؛ «چنانچه در طی دوره نیاز به صدور اعتبار نامه برای اعضای جدید هیات نمایندگان وجود داشته باشد رئیس اتاق ایران اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.»

انتخابات اتاق‌های شهرستان طی یک روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ بعد از ظهر در اسفند ماه انجام می‌پذیرد، البته در صورت استقبال از انتخابات و نیاز به تمدید زمان اخذ رای(حداکثر تا ۳ ساعت) با نظر هیات نظارت بر انتخابات اقدام خواهد شد.

اعضای هر یک از اتاق‌ها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که در تاریخ انتخابات حداقل یکسال سابقه عضویت در اتاق مربوط داشته باشند. می‌توانند با ارائه اصل کارت عضویت معتبر در اتاق مربوط در محل و زمان مقرر به ترتیبی که انجمن نظارت بر انتخابات اعلام می‌دارد در انتخابات اتاق مربوط حضور یافته و از بین داوطلبان تایید شده فرد و یا افراد مورد نظر را انتخاب کنند.

«تبصره: رای دادن اشخاص حقیقی و حقوقی صرفا با حضور دارنده کارت عضویت امکان پذیر است و هیچ گونه وکالتنامه‌ای قابل پذیرش نیست.»

شرایط انتخاب شوندگان

هر یک از اعضای اتاق‌ها که دارای کارت عضویت معتبر با حداقل سه سال سابقه مستمر و یا غیر مستمر در اتاق‌ها تا تاریخ روز پایان ثبت نام در انتخابات داشته باشند می‌توانند با داشتن شرایط ذیل نامزد عضویت در هیات نمایندگان اتاق مربوط شوند.
الف تابعیت ایرانی و داشتن اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران.

ب عدم سابقه ورشکستگی به تقصیر و تقلب.

ج عدم محکومیت به مجازاتی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی می‌شود.

که البته این شرایط نیز خود داری چهار تبصره است؛

تبصره ۱: احراز شرایط داوطلبان به عهده انجمن نظارت و هیاتهای نظارت شهرستان مربوط خواهد بود.

تبصره ۲: اشخاص حقوقی عضو اتاق می‌توانند فردی را که کارت عضویت به نمایندگی شخص حقوقی با درج نام وی صادر شده و یا رئیس هیات مدیره را به همراه معرفی نامه هیات مدیره جهت نامزدی در انتخابات هیات نمایندگان کاندیدا و انتخاب شوند. امکان جابجایی و تغییر فرد در هیات نمایندگان از طرف شرکت حقوقی امکان پذیر نمی‌باشند و چنانچه جابجا شوند امکان حضور در هیات نمایندگان را ندارند.

تبصره ۳: داوطلبان موظفند در خصوص بندهای الف، ب، ج مذکور، ‌ فرم مخصوصی را تکمیل و امضا نمایند. چنانچه در جریان انتخابات و یا بعد از آن و در طول دوره عضویت افراد در هیات نمایندگان از طریق محاکم دادگستری عدم صلاحیت فرد تشخیص و بصورت مکتوب ابلاغ گردد. عضویت آن فرد در هیات نمایندگان لغو خواهد شد.

تبصره ۴: داوطلب شدن کارکنان دولت و کارکنان اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها منوط به استعفای آنان از شغل قبل خود، یک ماه پیش از ثبت نام جهت عضویت در هیات نمایندگان اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها است. منتخبان مکلفند مدارک مربوط به پذیرش استعفاء را قبل از صدور اعتبار نامه ارائه کنند.

تمدید مهلت کاندیداتوری اعضاء توسط هیات نظارت

انجمن در فاصله حداکثر تا(۴۵) روز قبل از تاریخ برگزاری انتخابات، ‌از طریق حداقل دو بار اعلان دریکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار و علاوه بر آن عندالاقضاء از طرق مقتضی دیگر برگزاری انتخابات را اعلام می‌کنند.

داوطلبان عضویت در هیات نمایندگان، حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ اعلام هیات نظارت بر انتخابات می‌توانند مشخصات خود را به همراه اصل و تصویر کارت عضویت معتبر به انجمن یا هیات نظارت بر انتخابات اتاق مربوطه تسلیم نمایند. تمدید مهلت کاندیداتوری اعضاء توسط هیات نظارت بلامانع است.

حداکثر سه روز زمان برای اعتراض رد صلاحیت شده‌ها

داوطلبی که شرایط احراز او توسط هیات رد شده می‌تواند حداکثر ظرف سه روز پس از دریافت نظر هیات اعتراض خود را با ذکر دلایل و مستندات به انجمن تسلیم کند. انجمن مکلف است حداکثر ظرف پنج روز به موضوع رسیدگی و اظهار نظر کند. اعتراض به نظر انجمن نظارت قابل پذیرش در شورای عالی نظارت خواهد بود. نظر شورای عالی نظارت در خصوص پذیرش یا رد اعتراض قطعی و نهایی خواهد بود و برای داوطلب معترض، هیات نظارت مربوط و انجمن نظارت لازم الاتباع است.

مدت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه داوطلبین یکسان است و هشت روز قبل از روز اخذ رای با مراعات دیگر قوانین موضوعه آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از روز رای گیری ادامه خواهد داشت. پس از پایان مهلت مذکور هر گونه تبلیغات ممنوع است، در صورت تخلف انجمن یا هیات نظارت اتاق شهرستان می‌تواند نسبت به ابطال آراء داوطلب متخلف اقدام و مراتب را ظرف سه روز کتباً به داوطلب اعلام نماید. مرجع رسیدگی به اعتراض داوطلب نسبت به تصمیم هیات، انجمن نظارت بر انتخابات خواهد بود که مکلف است حداکثر ظرف پنج روز از تاریخ دریافت شکایت به اعتراض رسیدگی و اظهار نظر کند.
هیات نظارت مکلف است در روز رای گیری نسبت به نصب یکنواخت اسامی داوطلبان پذیرفته شده ملصق ه عکس آنان با ذکر حقیقی یا نماینده شخصیت حقوقی بودن داوطلب به تفکیک بخش‌های بازرگانی، صنعتی و معدنی و کشاورزی به ترتیب حروف الفبا به نحوی که قابل رویت رای دهندگان باشد اقدام کنند.

ورقه‌های رای متحد الشکل بوده و توسط انجمن تهیه و به تعداد کافی طی صورت جلسه‌ای در اختیار هیات نظارت قرار می‌گیرد.

اخذ رای بصورت کتبی و مخفی بوده و هیات‌های نظارت بلافاصله پس از اتمام مهلت اخذ رای، اقدام به شمارش آراء نموده و حائزین اکثریت آراء را تعیین و طی صورت جلسه‌ای که به امضاء اعضای هیات نظارت خواهد رسید اعلام می‌کنند. پس از انجام شمارش آراء، ‌ صندوق‌های اخذ رای و سایر اسناد مربوط توسط هیات نظارت اتاق مربوط لاک و مهر شده و تا پایان دوره بعد در محل اتاق ایران نگهداری می‌شود.

البته چنانچه نحوه شمارش آراء و صحت نتایج، مورد اعتراض قرار گیرد انجمن می‌تواند صندوق یا صندوقهایی را باز و اقدام به بازشماری آراء کنند. نظر انجمن در این مورد لازم الاتباع خواهد بود وچنانچه تخلفی انجام شده باشد می‌تواند نسبت به ابطال بعضی آراء یا انتخابات اقدام کنند که البته این نیز دارای یک تبصره است. که شامل این مهم است؛ «اخذ رای و شمارش آراء به تشخیص انجمن نظارت می‌تواند بصورت دستی یا الکترونیکی برگزار شود. آزمایش صحت عملکرد نرم افزار و سخت افزار بر عهده انجمن نظارت است.»

ورود افراد متفرقه ممنوع

ورود به محل رای گیری برای افراد غیر از رای دهندگان ممنوع است. حضور کارکنان و عوامل مرتبط با جریان انتخابات با موافقت قبلی هیات نظارت بلامانع است. افراد رای دهنده نامزد‌ها و اشخاص مرتبط با آنان مکلف هستند پس از دادن رای بلافاصله محل انتخابات را ترک کنند.

تردد اعضاء نامزد‌ها و اشخاص مرتبط درمحل حوزه رای گیری ممنوع است و تخلف از این مقررات، تخلف از مقررات تبلیغات و انتخابات محسوب و با متخلفین طبق این آیین نامه رفتار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز