خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئا‌تر فجر آمد؛

حضور دیرهنگام با حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۱۸۸

جنتی در نهمین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر به تئا‌تر شهر آمد و ابتدا به بازدید از روند بازسازی مجموعه پرداخت. حضوری دیرهنگام که با حاشیه‌های بسیاری در برخورد مسئولان با اهالی رسانه همراه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه روز مانده به اتمام سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر به همراه معاون امور هنری خود در مجموعه تئا‌تر شهر حاضر شد و ضمن بازدید از مراحل بازسازی به تماشای یکی از نمایش‌ها نشست. حضوری که با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی در حالی روز گذشته پنجشنبه - ۹ بهمن ماه - قدم به مجموعه تئا‌تر شهر گذاشت که ۹ روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر گذشته و عملا تنها سه روز به پایان این مهم‌ترین رویداد تئاتری باقی مانده است.

خبرنگاران ساعاتی پیش از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محوطه مجموعه تئا‌تر شهر حاضر شدند تا پس از مدت‌ها پرسش‌های صریح خود درباره آنچه طی ماه‌های گذشته بر هنرمندان این عرصه گذشت و همچنین کاستی‌های مدیریتی که پیرامون هنرهای نمایشی کشور می‌گذرد را با علی جنتی مطرح کنند.

وزیر سرانجام به رویدادگاه اصلی جشنواره تئا‌تر فجر آمد و علی مرادخانی(معاون امور هنری) همراه با پریسا مقتدی(رئیس مجموعه تئاترشهر)، عباس غفاری مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و نماینده پیمانکار مسئول بازسازی تئا‌تر شهر او را همراهی کردند.

خبرنگاران نیز از لحظه ورود علی جنتی و دیگر مدیران با آن‌ها همراه شدند که این همراهی در تمام مراحل بازدید از روند بازسازی مجموعه تئا‌تر شهر ادامه داشت. با گذشت دقایقی، درخواست رسانه‌ها برای طرح پرسش‌ها آغاز شد اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به عنوان کرد ترجیح می‌دهد صحبتی نداشته باشد.

جنتی در همین رابطه اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی به رسانه‌ها سخنگو تعیین کرده و ترجیح می‌دهم سوال‌ها در نشست هفتگی مطرح شود.

علی مرادخانی، معاون امور هنری نیز پیش از ورود خبرنگاران به راهروهای خاک گرفته تئا‌تر شهر درخواست مشابهی مطرح کرد و همواره در طول این بازدید درخواست کرد سوالی مطرح نشود. شرایط به وجود آمده در ‌‌نهایت موجب شد نمایندگان رسانه‌ها که طی ماه‌های گذشته درباره برگزاری جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در نازل‌ترین کیفیت طی سالهای اخیر، ادامه فعالیت هنرمندان تئا‌تر بدون هرگونه قرارداد با معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی، روند نزولی آموزش و اجرای آثار نمایشی در استان‌های سراسر کشور، تغییر پی در پی مدیران این عرصه و بیانیه‌های هنرمندان تئا‌تر و گلایه‌های آن‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال‌های متعددی داشتند به پاسخ پرسش‌های خود نرسیدند.

علی جنتی و معاون امور هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام مدتی که سرگرم بازدید بودند با درخواست خبرنگاران مواجه شدند اما سرانجام کار به ورود مسئولان در اتاق مدیر مجموعه تئا‌تر شهر رسید. جایی که ابتدا از ورود خبرنگاران به اتاق ممانعت شد.

پس از این اتفاق که گلایه‌های اصحاب رسانه را در پی داشت، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری به جمع خبرنگاران آمد و اعلام کرد طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار شد تعدادی از خبرنگاران برای طرح سوال‌های خود به نمایندگی از دیگران در اتاق مدیریت حاضر شوند. این درخواست با مخالفت مواجه شد و در ‌‌نهایت تعدادی از اهالی رسانه برای طرح پرسش‌های خود گزینش شدند. این رویکرد موجب شد یکی از خبرنگاران حوزه هنرهای نمایشی از میان جمع کنار گذاشته شود.

حاشیه‌های این حضور دیرهنگام در جشنواره تئا‌تر فجر بعد از ورود خبرنگاران به دفتر مدیریت نیز ادامه یافت و طبق اظهارات خبرنگاران؛ روابط عمومی‌های اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری چنین عنوان کردند که وزیر قصد دارد به تماشای یکی از نمایش‌های جشنواره تئا‌تر فجر بنشیند. مسئولان تاکید داشتند زمان زیادی تا شروع اجرا باقی نمانده پس به همین دلیل تنها امکان طرح یک پرسش از سوی نماینده هر رسانه وجود خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرانجام به سوال‌ها پاسخ داد

جنتی صحبتهای خود را با اظهاراتی درباره سینما و اهمیت دیپلماسی فرهنگی آغاز کرد و گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم در تمامی بخش‌های فرهنگی و هنری باید از تمام ابزارهای موجود برای انتقال فرهنگ و تمدن غنی ایرانی به جهان استفاده کنیم. بخشی از تحقق این مهم بر عهده جشنواره‌های بین المللی ما چون تئا‌تر و فیلم فجر است و بخش دیگر به تعامل و دعوت از رایزن‌های فرهنگی و سفرای کشورهای دیگر در ایران برای حضور در چنین رخدادهایی باز می‌گردد.

او افزود: حضور سفرا و رایزن‌های فرهنگی در جشنواره‌های تئا‌تر و فیلم فجر علاوه بر آنکه آن‌ها را با کیفیت و تنوع آثار تولیدی هنرمندان کشورمان آشنا می‌کند موجب تقویت زمینه حضور هنرمندان در رخدادهای بین المللی و ارتباطات فرهنگی می‌شود. برای مثال جدا کردن بخش بین المللی فیلم فجر از بخش عمومی آن و برگزاری در اردیبهشت ماه سال آینده، تلاشی برای تحقق گسترش دیپلماسی فرهنگی به عنوان یکی از اصول اصلی دولت یازدهم در سیاست‌های فرهنگی است.

علی جنتی که دقایقی قبل و در جریان بازدید خود بار‌ها به معاون امور هنری و رئیس مجموعه تئا‌تر شهر تاکید کرده بود باید امور را با سرعت بیشتری پیش ببرند و همچنان کارهای زیادی برای پایان بازسازی باقی مانده است با اشاره به کار شبانه روزی دست اندرکاران امر بازسازی و نوسازی گفت: طی چند ماه اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و پیش‌تر هم با حضور در این مجموعه روند بازسازی را پیگیری کردم و بدون شک با جدیت این امر را دنبال خواهم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با صحبت‌های صورت گرفته و پیگری‌های علی مرادخانی و تعامل سازمان برنامه و بودجه کشور، منابع مناسبی برای این امر اختصاص یافته که طبق گفته مسئولان برخی از سالن‌ها تا پایان بهمن و دیگر سالن‌ها نیز تا ابتدای سال جاری توسط پیمانکار تحویل خواهد شد. امیدوارم امکانات خریداری شده از دیگر کشور‌ها به زودی از گمرک خارج و تحویل دست اندرکاران امر بازسازی مجموعه تئاترشهر شود.

جنتی همچنین بار دیگر از کاستی‌های مالی و تلاش برای رفع این موانع سخن گفت و اظهار کرد: بودجه بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی حوزه‌ها به هیچ وجه پاسخگوی نیاز‌ها نیست. بنده و کلیه معاونان وزارتخانه در تعامل با کمیسیون تلفیق مجلس و سازمان برنامه و بودجه به شکل شبانه روزی تلاش می‌کنیم نیازهای اهالی فرهنگ وهنر تامین شود و امیدواریم تا مشکلات دولت در این زمینه حل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای حل مشکلات موجود و ارتقای بودجه اشاره کرد و گفت: اطمینان می‌دهم که سازمان مدیرت و برنامه ریزی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بودجه را عادلانه توزیع کند و ما بتوانیم به شکل مناسب بتوانیم پاسخگوی مطالبات به حق هنرمندان باشیم.

جنتی کاهش صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و بهای نفت از صد و چند دلار به زیر ۴۰ دلار را در شرایط پیش آمده تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: این مساله موجب شده تنگناهای مالی دولت بیشتر و جدی‌تر شود و بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا با بخش غیردولتی و خصوصی برای تامین برخی نیاز‌ها تعامل بیشتری داشته باشیم.

اما در شرایطی که رسانه‌ها و کار‌شناسان گلایه‌های بسیاری در زمینه برگزاری بدون کیفیت سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر مطرح می‌کنند، جنتی در پاسخ به سوالی در همین رابطه گفت: وقتی امکانات زیاد باشد می‌توانیم از ۵۰ تا ۶۰ کشور برای حضور در ایران دعوت کنیم و وقتی امکانات کم است باید با افزایش روحیه مشارکت کار‌ها را پیش ببریم. هنرمندان تئا‌تر شک نداشته باشند که از بخش‌های مختلف وزارتخانه خواهیم کاست و برای تحقق نیازهای هنرمندان تئا‌تر و سینما هزینه خواهیم کرد.

جنتی تصریح کرد: مطمئن باشید با افزایش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده امکانات و کمک‌های خود را به معاونت امور هنری افزایش خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها با بیان اینکه عده‌ای معتقدند هنرمندان از شرایط به وجود آمده نا‌امید هستند خاطر نشان کرد: هنرمندان نباید فضای ناامیدی را در بطن روح لطیف و خلاقشان وارد کنند چرا که ناامیدی زمانی به وجود می‌آید که فعالیتی صورت نگیرد اما وقتی تمامی دست اندرکاران و خدمتگذاران بخش‌های فرهنگی و هنری در تلاش هستند باید امیدوار به روزهای خوب و روشن‌تر آینده بود.

حاشیه‌ها تمام نشد…

اما حاشیه‌های حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئا‌تر شهر پس از برگزاری جلسه کوتاه پرسش و پاسخ تمام نشد و سوال نماینده یکی از رسانه‌های جمعی کشور بار دیگر مسائلی را به وجود آورد.

این خبرنگار قصد طرح پرسش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دریافت تحلیل ایشان از ادامه نارضایتی‌های هنرمندان تئا‌تر را داشت که علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند آنچه در طول بازدید وزیر اتفاق افتاده بود؛ بار دیگر به میان این گفت و شنود آمد و با خبرنگار مخالف کرد. مرادخانی معتقد بود هنرمندان تئا‌تر گلایه‌ای ندارند و از خبرنگار خواست تا نام افرادی که گلایه دارند را مطرح کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز