خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

حجم مناسبات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۳۹

ما به ۱۵ میلیارد دلار حجم تجاری بین دو کشور راضی نیستیم و باید هدفگذاری دو رئیس جمهور ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلار را محقق کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر لزوم افزایش حجم تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار در سال گفت: برای گسترش روابط بانکی دو کشور توافق شده است.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی در دیدار با وزیر علوم، صنایع و تکنولوژی ترکیه اظهار داشت: خوشبختانه دولت روحانی و دولت اردوغان زبان مشترکی برای همکاری یافته اند.

رییس کمیته همکاری های مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه ما در منطقه ای زندگی می کنیم که مشکلات بسیار زیادی از نظر مسائل نظامی، امنیتی و سیاسی اطرافمان را فراگرفته است، افزود: متأسفانه گروه های تروریستی در کشورهای عراق، سوریه و افغانستان نگرانی های فراوانی در کشورهای منطقه و کشورهای دیگر ایجاد کرده اند.

واعظی اظهار کرد: ما به ۱۵ میلیارد دلار حجم تجاری بین دو کشور راضی نیستیم و باید هدفگذاری دو رئیس جمهور ایران و ترکیه برای رسیدن به حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلار را محقق کنیم.

وی بر لزوم ارتقای تعاملات بانکی تأکید کرد و گفت: در سفری که به آنکارا داشته ام برای گسترش روابط بانکی، توافق شد و در این زمینه رئیس بانک مرکزی ترکیه به تهران سفرخواهد کرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای گسترش روابط تجاری باید همکاری در مرزهایمان را گسترش دهیم، افزود: بر سر احداثخط راه آهن دو کشور از مسیر بازرگان توافق کرده ایم.

رییس کمیته همکاری های مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: همچنین به منظور افزایش صادرات گاز به ترکیه و استفاده از پول ملی دو کشور مذاکراتی صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات بر ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی طرفین تأکید کرد و ادامه داد: از سیاست های محوری دولت تدبیر و امید حمایت از فعالیت بخش خصوصی است.

واعظی همکاری های علمی و تکنولوژی را ضروری برشمرد و ادامه داد: در سفر آتی به آنکارا از مراکز علمی ترکیه بازدید خواهم کرد.

وی بر همکاری در زمینه ict و همچنین فضا و ماهواره بین دو کشور تأکید کرد و گفت: لازم است از نظر همکاری های علمی مکمل یکدیگر باشیم.

در این دیدار فیکر ایشیک وزیر علوم، صنایع و تکنولوژی ترکیه نیز گفت: ترکیه و ایران دو کشور مهم منطقه هستند که در طول ۴۰۰ سال گذشته مرزهای مشترکشان تغییر نکرده است،

وی بر صلح و برادری بین دو کشور تأکید کرد و افزود: مطمئن هستم انتقال این میراثتاریخی و روابط برادرانه عمیق بین دو کشور به نسلهای آینده نیز منتقل خواهد شد.

این مقام ترک افزود: روابط دو کشور در حوزه تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فوق العاده با اهمیت است و تقویت و گسترش روابط بین دو کشور به استقلال و صلح در منطقه کمک خواهد کرد.

وزیر علوم، صنایع و تکنولوژی ترکیه تصریح کرد: طبیعتاً در حوزه هایی که دو کشور حرفی برای گفتن دارند، تجمیع و هم افزایی دو کشور ضروری است.

رییس کمیته همکاری های مشترک ایران و ترکیه ادامه داد: لازم است منطقه ما و به طور خاص جهان اسلام تمرکز بیشتری در حوزه علم پیدا کند، زیرا تفوق سیاسی و اقتصادی ریشه در تفوق علمی دارد.

وزیر علوم ترکیه در پایان بر تأسیس دو منطقه صنعتی درمرزهای دو کشور تأکید کرد و گفت: این پیشنهاد از سوی ایران را بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز