خبرگزاری کار ایران

موسوی‌لاری در کنگره مردم‌سالاری:

راه اصلاح‌طلبی بدون خشونت و افراط پیموده می‌شود / فلسفه وجودی عده‌ای اختلاف در جامعه است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۱۸

اصلاح‌طلبان احراز صلاحیت به معنای بدبینی و فیلترینگ را قبول ندارند و می‌گویند باید اجازه داد انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان با آزادی در انتخابات شرکت کرده و انتخاب شوند.

وزیر کشور دولت اصلاحات تاکید کرد: اصلاح‌طلبان نگاه احراز صلاحیت به معنای بدبینی و فیلترینگ را قبول ندارند و می‌گویند باید اجازه داد انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان با آزادی در انتخابات شرکت کرده و انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری با حضور در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با تبریک فرارسیدن میلاد امام حسن عسگری(ع) و دهه فجر گفت: برگزاری این کنگره می‌تواند پیام‌های مختلفی داشته باشد؛ اولین پیام این است که حرکت در مسیر تحزب و نهادهای مدنی امری نهادینه شده در جمهوری اسلامی ایران است، با اینکه قانون اساسی به تحزب اهتمام داشته و راه را در جهت سامان‌یابی نهادهای مدنی باز کرده است، اما ما نمی‌توانیم مدعی اجرای خوب و صحیح این مساله باشیم.

وی با بیان اینکه مقوله تحزب همواره با شک و تردید همراه بوده است، اظهار داشت: با این حال مسیر نسبت به قبل متفاوت شده و حتی کسانی‌که تحزب را مثبت نمی‌دانستند و به آن تردیدآمیز نگاه می‌کردند، دریافته‌اند که تحزب مقوله‌ای مثبت است و کسانی‌ که روزی فکر می‌کردند برای وجیه‌المله بودن نباید عضو حزبی بود، این فکرها را کنار گذاشته‌اند و اصل پذیرش سلایق و تنوع افکار را به رسمیت شناخته‌اند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با اشاره به شعار کنگره حزب مردم‌سالاری مبنی بر اینکه «اصلاحاتT لازمه اعتدال» تصریح کرد: از این شعار دو برداشت می‌توان داشت؛ برداشت اول این است که لازمه اعتدال اصلاحات است و برداشت دوم این است که اعتدال لازمه اصلاحات است و البته شکل سومی هم وجود دارد و آن این است که اصلاحات و اعتدال لازم و ملزوم یکدیگرند.

موسوی‌لاری با تاکید بر اینکه اصلاحات یعنی آنکه همواه تلاش کنیم راه رفته را ببینیم تا کمی و کاستی‌ها را اصلاح‌کنیم و راه آینده را به درستی انتخاب کنیم، یادآور شد: هدف٬ اصلاحات است و ما باید بهترین روش را انتخاب کنیم که بگوییم اصلاحات لازمه اعتدال است یا اعتدال لازمه اصلاحات است، یک اصل اساسی وجود دارد و آن اینکه اصلاح‌طلبی درون خود نمی‌تواند خشونت و افراط را بپذیرد و با خشونت و افراط نمی‌توان راه اصلاح‌طلبی را پیمود.

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: اعتدال یک راه و روش است و نه هدف؛ همواره گفته‌ام اعتدالف روش تبیین گفتمان است؛ چراکه گفتمان حاکم بر جامعه ما اصلاح‌طلبی است و طبعا از طریق اعتدال می‌توان به آن رسید. وقتی می‌گوییم اصلاحات؛ یعنی می‌خواهیم زیر چتر نظام مشکلات را رفع کنیم و نمی‌خواهیم از این چتر خارج شویم.

وی با یادآوری اینکه اصلاح‌طلب زیر چتر قانون اساسی حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: ممکن است در این راه بی‌مهری‌ها و جفاهایی نیز انجام شود، اما ما از این مسیر خارج نخواهیم شد.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با اشاره به حق انتخاب افراد در قانون اساسی٬ ابراز داشت: گاهی در تفسیر و تلقی از قانون اختلاف نظرهایی وجود دارد. مثلا ممکن است اینکه مردم حق تعیین سرنوشت خویش را داشته باشند٬ دو برداشت وجود داشته باشد.

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: برداشت اول این است که مسئولان حق احراز دارند یعنی باید داوطلبان با بدبینی مورد بررسی قرار گیرند و از فیلتر آنها عبور کنند.

وی در توضیح نگاه دوم افزود: نگاه دیگر هم این است که کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و شهروند این جامعه هستند٬ اصالتا صالح‌اند مگر اینکه خلافش ثابت شود و مجریان به جای احراز صلاحیت باید عدم صلاحیت را کشف کنند.

موسوی لاری افزود: اصلاح‌طلبان نگاه احراز صلاحیت به معنای بدبینی و فیلترینگ را قبول ندارند و می‌گویند باید اجازه داد انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان با آزادی در انتخابات شرکت کرده و انتخاب شوند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه مردم برای ابراز نظر در عرصه قانونگذاری به دو شکل می‌توانند نظر خویش را نشان دهند٬ بیان کرد: شکل اول انتخابات مجلس است که در آن منتخبان در قالب نمایندگی٬ قوانین را به تصویب می‌رسانند شکل دوم هم این است که مستقیما از مردم نظرخواهی می‌شود.

موسوی لاری این سوال را طرح کرد که چرا این روش را نمی‌شود که در قانون اساسی هم آمده مورد استفاده قرار داد؟ و افزود: چرا نمی‌شود بگوییم از طریق رفراندوم نظرخواهی کرد؟ مثلا موضوعی که درباره تلقی از احراز صلاحیت بیان کردم خود یک مسئله‌ای است که می‌توان با رجوع به آرای عمومی حل گردد.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی٬ یک سلسله ملزومات دارد که باید به آن پایبند بود و البته موانعی هم دارد که باید آنها را شناسایی کرد٬ عنوان کرد: اولین لازمه این است که وقتی می‌گوییم اصلاح طلبیم٬ یعنی خط‌شکن و اهل خشونت نیستیم و می‌خواهیم در حدود مرز‌ها و چارچوب‌ها عمل نماییم. نان عده‌ای در دعواست و می‌خواهند اختلاف در جامعه باشد تا از این طریق فلسفه وجودیشان را توجیه کنند.

وی اضافه کرد: ممکن است این جریان که آرامش جامعه را مطلوب خود نمی‌داند با لطایف‌الحیل بخواهد این آرامش را از بین ببرد. باید این مسئله به عنوان یک راهبرد مورد بحثو بررسی قرار گیرد تا اگر عده‌ای خواستند فضا را تند‌تر کنند٬ مانع از آنها شویم.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با یادآوری تنوع در جریان اصلاح‌طلب٬ تاکید کرد: اینکه اصلاح‌طلبان پذیرفته‌اند در قالب احزاب مختلف فعالیت کنند٬ نشان دهنده یک سری اختلاف برداشت و اختلاف سلیقه است ولی باید حواس‌مان باشد که این اختلاف برداشت٬ به اختلاف مسیر منجر نشود و اجماع باید به عنوان راهبرد اصلی اصلاح طلبان مد نظر باشد چرا که حرکت اجماعی برای اصلاح طلبان جوابگو است و ممکن است که دست‌هایی باشند که یک جنگ حیدری و نعمتی در درون ما به راه بیندازند.

موسوی لاری در پایان گفت: گام نخست برای اصلاح‌طلبان اجماع است و باید بدانیم که در صورت عدم اجماع موانع برای ما ظهور خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز