خبرگزاری کار ایران

نوبخت در جلسه هیات دولت:

سازمان فضایی به وزارت ارتباطات منتقل شد / فرآورده‌های نفتی بی‌کیفیت اجازه ورود به کشور ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۹۴۱

سال قبل ما حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سبد کالا دادیم. اینکه گفته شود دولت نمی‌خواهد ثروتمندان را آرزده کند٬ تحریف است اگر اطلاعات‌مان کامل شود٬ ما خودمان هم نیازمندیم که پول به امور مهمی مانند اشتغال و بهداشت اختصاص پیدا کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در دولت تدبیر وامید برنامه‌هایی داریم که از این دانش سازمان فضایی و معاونت علمی و فناوری به صورت گسترده‌تر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات امروز هیات وزیران گفت: در جلسه امروز مصوباتی در مورد اختصاص اعتبار برای چند طرح مهم داشتیم.

تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل جاده‌های هراز، فیروزکوه و رشت

سخنگوی دولت ادامه داد: با توجه به نزدیکی ایام تعطیلات نوروز ضرورت آماده شدن راه‌های مواصلاتی تهران به سمت استان‌های شمالی احساس می‌شد برای همین مقرر شد مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل قسمت‌هایی از جاده‌های هراز، فیروزکوه و رشت تخصیص داده شود. همچنین مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای مقابله با سیل و مشکلات ناشی از حوادثغیر مترقبه به استان گلستان اختصاص داده خواهد شد.

سازمان فضایی به وزارت ارتباطات منتقل شد

نوبخت با اشاره به اینکه ۴ بهمن جلسه شورایعالی اداری جهت ارتقای جایگاه سازمان فضایی کشور تشکیل شد٬ گفت: در همین رابطه دولت مصوبه سال ۸۹ را که طبق آن سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری منتقل شده بود٬ لغو کرد چرا که برای نهاد ریاست جمهوری که تشکیلاتی صرفا اداری است٬ توجهی که شایسته این سازمان است صرف نمی‌شد٬ برای همین سازمان فضایی به جایگاه اصلی خود یعنی زیر نظر وزارت ارتباطات منتقل شد که البته برخی از مسئولیت‌ها نیز به معاونت علمی و فناوری تفویض شد. ما در دولت تدبیر و امید برنامه‌هایی داریم که از این دانش به صورت گسترده‌تر استفاده کنیم.

نوبخت با اشاره به انتقال سازمان فضایی به وزارت ارتباطات گفت: به هر حال این شیوه‌ای بود که در دولت قبل به کار گرفته شد٬ در حالی که طبق قانون٬ کار سازمان فضایی٬ از وظایف وزارت ارتباطات است اما متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای اینکه بگویند سازمان فضایی منتقل شده می‌گویند این سازمان منحل شده است که این خبر کاملا نادرست است. متاسفانه برخی مطالب بدون سوال از دولت عنوان می‌شود٬ نادرست است و متاسفانه برخی نیز سریعا تحت تاثیر این مطالب قرار می‌گیرند.

پرداخت نقدی بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی

وی با بحثحذف یارانه ثروتمندان گفت: برای سال آینده تصمیم داریم طبق قانون هدفمندی بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به صورت نقدی خانوارها بپردازیم و بخشی نیز مثل امسال به عنوان سبد حمایت غذایی به خانوارهای کم درآمد که نهادهای حمایتی به ما معرفی کردند٬ پرداخت می‌شود.

تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان در سال آینده

سخنگوی دولت عنوان کرد: سال آینده ۴هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به امر بهداشت و درمان اختصاص داده می‌شود و تا کنون نیز ۵۲۵ میلیارد تومان برای تولید اختصاص دادیم٬ اما برای سال بعد دو کار مضاعف انجام خواهیم داد اول اینکه می‌خواهیم تسهیلات ارزان قیمت برای خرید مسکن جوانان و زنان سرپرست خانوار قرار دهیم همچنین سال آینده هزار میلیارد تومان علاوه بر منابع دیگر به برنامه اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان اختصاص می‌یابد.

وی گفت: این اعداد باید از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بدست بیاید؛ برای اینکار ما دو راه داریم؛ می‌توانیم قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم که دولت این کار را راه مناسبی نمی‌داند اما از سوی دیگر نیز می‌توانیم پرداخت‌های نقدی که در قالب یارانه هر ما ه پرداخت می‌شود کمتر کنیم.

نوبخت تاکید کرد: در سال جاری با تلاش دولت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند این افراد مطمئن باشند که در نجات جان افراد بیمار و نیازمند سهیم خواهند بود.

شناسایی ثروتمندان برای حذف یارانه کار آسانی نیست

وی خاطر نشان کرد: ما هم اکنون حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی می‌دهیم که مبلغ کمی نیست. تردیدی نیست که در این میان برخی واقعا نیازمند دریافت این مبلغ هستند٬ اما بدون شک عده‌ای هم نیاز به این مبالغ ندارند. اطلاعات ما در مورد افراد کم درآمد مشخص است اما درمورد ثروتمندان باید بگویم که شناسایی آن‌ها آسان نیست. ما از حدود ۴۰ پایگاه اطلاعاتی تلاش کردیم تا ثروتمندان را شناسایی کنیم که نسبت به سال گذشته پیشرفت‌هایی هم داشتیم اما اطلاعات ما هنوز کامل نشده است.

اینکه گفته شود دولت نمی‌خواهد ثروتمندان را آرزده کند٬ تحریف است

نوبخت گفت: سال قبل ما حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سبد کالا دادیم. اینکه گفته شود دولت نمی‌خواهد ثروتمندان را آرزده کند٬ تحریف است اگر اطلاعات‌مان کامل شود٬ ما خودمان هم نیازمندیم که پول به امور مهمی مانند اشتغال و بهداشت اختصاص پیدا کند.

نوبخت تاکید کرد: ما با حذف ثروتمندان از دریافت یارانه موافقیم اما مشروط بر اینکه عادلانه باشد. مجلس نیز در این رابطه می‌تواند به ما کمک کند اما نه اینکه صرفا بگوید بروید ثروتمندان را حذف کنید. ما نمی‌خواهیم در برابر قانون گردنکشی کنیم. افتخار دولت اجرای قانون است اما بدون شناسایی دقیق و تکمیل اطلاعات چنین مسئله‌ای قابل اجرا نیست.

وی افزود: اگر مجلس محترم لیستی از افراد ثروتمند دارد لیست را به ما بدهند و مطمئن باشند که به دستور مجلس این کار را انجام خواهیم کرد چراکه ما هر تصمیمی را که واقع بینانه باشد٬ عملیاتی می‌کنیم.

نوبخت تاکید کرد: برای مردم هم دولت و مجلس فرقی ندارد اما حرفی که زمینه اجرایی نداشته باشد مشکلی را حل نمی‌کند چشم ما به نظر مجلس است و کمک می‌کنیم تا تصمیم سنجیده‌ای گرفته شود.

حرف تعدادی از نمایندگان را نباید به حساب کل مجلس بگذاریم

سخنگوی دولت در مورد بحثبودجه عنوان کرد: سقف بودجه با رای کمسسیون تلفیق از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان به ۲۰۷ هزار میلیارد تومان برای شش ماهه اول امسال رسید. ما وقتی این لایحه را به مجلس دادیم که قیمت نفت حدود بشکه‌ای ۷۰ دلار بود قطعا بودجه فعلی ضریب اطمینان بیشتری دارد.

وی با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان در خصوص کسری بودجه گفت: حرف تعدادی از نمایندگان را نباید به حساب کل مجلس بگذاریم ۲۹۰ سلیقه در مجلس وجود دارد اما سقف فعلی بودجه عقل جمعی نمایندگان بود.

نوبخت تاکید کرد: همچنین نمایندگان اعلام کردند که برای شش ماهه دوم اگر منابع نفت بیشتر فروخته شود‌‌٬ همان رقم ۲۲۴ هزار میلیارد تومان را در نظر خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه دولت از بشکه‌ای ۷۲ دلار دفاع نمی‌کند بلکه از لایحه خود دفاع می‌کند٬ گفت: در عوض ما سال آینده پرداخت طرح‌های عمرانی خود را مانند امسال خواهیم داشت.

کمک بورس کشور برای اداره سرمایه‌محور کشور

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان کشور را به جای بانک‌محوری به صورت سرمایه‌محور اداره کرد٬ گفت: بله٬ این کار شدنی است امیدواریم مدیرعامل بورس هم برنامه‌های خود را زود‌تر اجرایی کند. ما هم به او کمک خواهیم کرد.

نوبخت در مورد برنامه سفر رئیس جمهور به اصفهان٬ گفت: برنامه این سفر هنوز دقیق نیست در صورت قطعی شدن آن را اطلاع رسانی خواهم کرد.

اگر کیفیت فراورده‌های نفتی وارداتی مطلوب نباشد٬ اجازه ورود نمی‌دهیم

سخنگوی دولت در مورد واردات بی‌کیفیت فراورده‌های نفتی گفت: چنین مساله‌ای را نشنیده‌ام٬ اما اگر کیفیت فرآورده‌های نفتی مطلوب نباشد٬ از واردات آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

مبلغ عیدی امسال کارمندان از سال قبل بیشتر است

وی در خصوص مبلغ عیدی امسال کارمندان گفت: ‌ قطعا مبلغ آن از سال قبل بیشتر است اما مقدار دقیق آن پس از تصویب دولت اعلام می‌شود.

خرده فروشی در مناطق آزاد با اهداف دولت سازگار نیست

سخنگوی دولت در مورد خرده فروشی در مناطق آزاد گفت: موضع دولت در این مورد این است که مناطق آزاد باید محل رشد تولید باشد اینکه بخواهیم در این مناطق خرده فروشی کنیم٬ با اهداف آن سازگار نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز