خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در جمع فعالان اقتصادی همدان:

استراتژی مجلس تغییر قوانین نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۳۶

تلاش بر این است که در زمینه یارانه‌ها٬ یک منطق واقعی با توجه به شرایط روز در پیش گرفته شود و قصد نداریم در زندگی مردم تلاطم ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فعالان اقتصادی باید از ظرفیت قانون برنامه استفاده کنند و اگر در مورد بودجه سال آینده پیشنهادی دارند٬ این پیشنهاد‌ها را بر مبنای حداقل تغییرات ارائه کنند.

به گزارش ایلنا، دکتر علی لاریجانی امروز(۸ بهمن‌ماه) در نشست با فعالان اقتصادی استان همدان با بیان اینکه این نشست مفید بود و سیمایی از مشکلات فعالان اقتصادی استان از زبان خود آن‌ها ارائه شد گفت: در مجلس نمایندگان مردم و همچنین نمایندگان دولت تلاش دارند مشکلات اقتصادی بخش خصوصی را برطرف کنند اما در این نشست بدون واسطه و از زبان خود فعالان با این مشکلات آشنا شدیم بنابراین این موارد با دقت بیشتری پیگیری خواهد شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه استان همدان یک استان ویژه و برخوردار از ظرفیت‌های متنوع است گفت: استاندار همدان ذهن عملیاتی و تعامل خوبی با نمایندگان و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان دارد که بسیار ارزنده است.

لاریجانی ادامه داد: روشی که استاندار همدان برای حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی دنبال می‌کند٬ کار درست و قابل قبولی است و پیشنهاداتی که در مورد احیای تبصره ۱۶ مطرح شد را پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا باید اقدامی ایجاد شود تا استانداران کمیته‌ای به منظور احیای تبصره ۱۶ با حضور فعالان اقتصادی که معوقات بانکی دارند٬ پیگیری شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در این نشست فعالان بخش خصوصی پیشنهادهای متنوعی را مطرح کردند٬ گفت: نگاه ما به شما به عنوان پارلمان بخش خصوصی این است که ارتباط مستمری با مجلس داشته باشید تا پیگیری امور با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس مجلس در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت فعالان اقتصادی در مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: این موضوع را با رئیس مرکز مطرح و به آن‌ها توصیه می‌کنیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هر چه ارتباط پارلمان با بخش خصوصی بیشتر شود مفید‌تر است٬ گفت: باید از لحاظ منطق کار٬ هم بین مجلس و هم بخش خصوصی٬ توافق و تفاهم صورت گیرد.

لاریجانی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که فعالان بخش خصوصی از نگارش پیشنهادهای قانونی مفصل پرهیز کنند چرا که ما دچار انباشت قانون می‌شویم و از سوی دیگر فرصتی برای رسیدگی به این پیشنهاد‌ها وجود ندارد٬ بنابراین پیشنهادهای خود را بر مبنای حداقل تغییرات ارائه کنید٬ چرا که ما بنا نداریم قوانین را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: هر چقدر قوانین ثبات بیشتری داشته باشند٬ فعالان اقتصادی عادت می‌کنند با یک قانون کار کنند و استراتژی مجلس بر تغییر قوانین نیست.

لاریجانی خطاب به فعالان اقتصادی استان همدان تأکید کرد: از فرصت و ظرفیت‌های قانون برنامه استفاده کنید٬ چراکه یک سال و نیم در مجلس فرصت داریم که آن هم باید به بودجه سال ۹۴ و برنامه ششم پرداخته شود و این دو موضوع مهم را به سرانجام برسانیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: برخی از پیشنهادهای مطرح شده در این نشست امکان‌پذیر است اما در مورد برخی از آن‌ها باید نکاتی را مدنظر داشت به عنوان مثال در مورد مالیات‌ها درخواست کرده‌اید که یا کاهش یابد و یا اینکه حذف شود از لحاظ منطقی این خواسته درست است اما از طرف دیگر موضوع تأمین بودجه جاری کشور مطرح است که یکی از منابع تأمین این بودجه درآمدهای مالیاتی می‌باشد بنابراین باید یک تناسب ایجاد شود تا ضمن اینکه به فعالان اقتصادی فشار وارد نمی‌شود به تأمین بودجه جاری کشور هم کمک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه محور کار ما رونق تولید و افزایش صادرات باید باشد افزود: برای پیشرفت و توسعه فرهنگ و اقتصاد ابتدا باید زمینه توسعه تولید را فراهم کنیم که وضع مالیات هم باید در راستای همین مهم انجام گیرد.

لاریجانی گفت: برای ایجاد تعامل مجلس و دولت باید محور اصلی برنامه ششم رونق تولید باشد و پیشنهاداتی که مطرح می‌شود در این راستا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما از وضعیت کشور اطلاع داریم و می‌دانیم که این شرایط عادی نیست ادامه داد: از لحاظ بین‌المللی و منطقه‌ای با مسائل و بحران‌های خاصی روبرو هستیم که در داخل کشور باید از لحاظ رفتار سیاسی و اقتصادی به این موارد توجه داشته باشیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: از نظر سیاسی نباید دچار چالش‌های غیر ضروری شویم و در کشور حاشیه‌سازی کنیم باید ذهن‌های به سمت توسعه و پیشرفت کشور متمرکز باشد و مبنای سیاست در این دوره همین موضوع است.

رئیس مجلس ادامه داد: در حوزه رشد اقتصادی باید یک ظرفیت بالفعل را ایجاد کنیم تا موارد مربوط به موضوع بین‌الملل و منطقه‌ای هم بر این اساس ساماندهی شود لذا ضرورت دارد که چهارچوب مشخص از لحاظ رفتار سیاسی و اقتصادی در کشور تعریف شود.

لاریجانی با یادآوری اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی علاج شرایط فعلی کشور است ادامه داد: دولت هم در خصوص سیاست‌ها بررسی‌های خوبی را در شورای اقتصاد داشته و در مجلس هم قوانین بر مبنای اصول اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود که مجموعه این کار‌ها باعثمی‌شود تا شرایط اقتصادی متناسب با وضع امروز بهبود یابد.

وی تأکید کرد: نکته مهم این است که اقدامات و برنامه‌های صورت گرفته در زمینه اقتصاد مقاومتی در مقام عمل رخ دهد و ما به این نکته که بخش خصوصی باید بازوی اقتصاد کشور باشد اعتقاد داریم و تلاش ما این است تا به منظور حمایت از آن‌ها سرمایه بانک‌ها را افزایش دهیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: مشکل سرمایه در گردش یکی از مسائل اساسی است که به دنبال حل آن هستیم تا تسهیلات مورد نیاز برای واحدهای تولیدی و اقتصادی تأمین شود و در این راستا اگر این واحد‌ها معوقاتی هم داشته‌اند باید برای آن برنامه ریزی شود هر چند ممکن است عده‌ای هم تخلف کرده باشند که این موضوع باید به صورت جداگانه بررسی شود.

وی در خصوص پیشنهاد استاندار همدان مبنی بر اینکه بخشی از سود بانک‌ها برای بهبود وضعیت تولید به بخش خصوصی داده شود گفت: فلسفه اصلی در بحثهدفمندی یارانه‌ها همین موضوع بود که متأسفانه اجرا نشد اما این موضوع را برای سال آینده در کمیسیون تلفیق پیگیری می‌کنیم تا برای اجرای آن حالت اجبار ایجاد شود.

رئیس مجلس در مورد لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: این لایحه خوشبینانه است و اگر بخواهیم که به صورت کامل محقق شود باید از یک سو درآمد‌ها را کاهش دهیم و از سوی دیگر متناسب با آن هزینه‌ها را هم تعدیل کنیم.

لاریجانی ادامه داد: در زمینه یارانه‌ها تلاش بر این است که یک منطق واقعی با توجه به شرایط روز در پیش گرفته شود و قصد نداریم در زندگی مردم تلاطم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی در لایحه بودجه سال آینده به صورت جدی پیگیری می‌شود ادامه داد: این موضوع در لایحه سال گذشته هم آمده بود که متأسفانه اجرایی نشد اما با توجه به اینکه بسیاری از طرح‌های عمرانی نیمه تمام مانده و منابع کافی وجود ندارد تلاش داریم تا این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و به سرانجام برسانیم چرا که حدود ۶۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح کشور وجود دارد که باید به سمت تولید و به سرانجام رسیدن طرح‌های عمرانی هدایت شود.

وی با یادآوری اینکه به دولت اجازه داده شده است تا حدود ۱۰۰ میلیون دلار به منظور اصلاح برخی روش‌ها مانند مصرف آب، برق، گاز و حوزه خودرو هزینه کنند که امیدواریم از این ظرفیت استفاده شده و وضعیت اقتصادی سامان یابد.

لاریجانی در پایان با بیان اینکه شرایط حساس امروز موقتی است گفت: با تدبیر از این شرایط عبور خواهیم کرد اما برای این دوره گذار هم باید منطق مشخصی را تعریف و بر مبنای آن حرکت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز