خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با پایه‌گذار فلسفه باستان‌شناسی در ایران مطرح شد؛

آیا آثار تاریخی در حفاری‌های متروی تهران کشف شده است؟

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۲۹

به نظر می‌آید، با توجه به تراکم آثار به ویژه آثار متعلق به سده‌های اخیر در برخی مناطق تهران همچون ناصرخسرو، بازار و یا پانزده خرداد آثاری در حفاری‌های مترو به دست آمده باشد.

یک باستان‌شناس و پایه‌گذار فلسفه باستان‌شناسی در ایران با اشاره به کشف اسکلت ۷۰۰۰ ساله در تهران اظهار کرد: هیچ بعید نیست که قدمت سکونت در تهران به ۷۰۰۰ سال پیش باز گردد، اما برای قطعیت این مساله باید مننظر نتیجه آزمایش‌ها و مطالعات باشیم.

حکمت‌اله ملاصالحی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا کشف یک اسکلت ۷ هزار ساله در تهران می‌تواند، نشان دهنده قدمت ۷ هزار ساله سکونت در تهران باشد، گفت: اظهارنظر فوری در این زمینه کار منطقی نیست و باید صبر کرد تا مطالعات کافی در این زمینه صورت بگیرد، البته یک باستان‌شناس با تجربه با اتکا به دستاوردهای موجود می‌تواند، اظهار نظر مقدماتی در این زمینه را انجام دهد.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که در چند کیلومتری تهران و در نزدیکی چشمه علی و ری آثاری متعلق به پیش از تاریخ و با قدمت ۷۰۰۰ ساله به دست آمده است، بنابراین دور از انتظار نیست که در چند کیلومتری این منطقه، در تهران که آن زمان دشت سبز و سرشار از درختی بوده گروههای اجتماعی حضور داشته باشند.

این باستان‌شناس با بیان اینکه برای اظهارنظر قطعی باید منتظر بمانیم تا نتایج مطالعات و آزمایش‌ها مشخص شود، افزود: همانطور که در اطراف تهران همچون دشتهای ری، ساوجبلاغ، رامین و… اکتشافات نشان دهنده آثار حیات در دوره‌های مختلف بوده، اصلا بعید نیست که در تهران نیز آثاری متعلق به عصر آهن یا نوسنگی کشف شود.

این استاد دانشگاه افزود: در آتن هرگاه از این گونه اکتشافات صورت می‌گیرد، آن منطقه به موزه تبدیل می‌شود که امیدواریم در تهران نیز چنین اتفاقی بیفتد، همچنین در عملیات احداثمترو در آتن هر اثری که به دست آمد، با ایجاد موزه‌ای در آن منطقه و یا در ایستگاه مترو آن آثار به نمایش در آمد.

ملاصالحی گفت: به نظر می‌آید، با توجه به تراکم آثار به ویژه آثار متعلق به سده‌های اخیر در برخی مناطق تهران همچون ناصرخسرو، بازار و یا پانزده خرداد آثاری در حفاری مترو به دست آمده باشد، اما در این مورد هیچ مطلبی از سوی احداثکنندگان مترو مطرح نشد که این مساله جای سوال دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز