خبرگزاری کار ایران

ادامه ابهام در قرارداد کار و بیمه کارگزاران مخابرات روستایی

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۶۹۷

«در مناطق روستایی بیشتر خطوط مخابراتی از طریق دکل‌ها و تیرهای ۶ تا ۹ متری که در شعاع چندین کیلومتری دفا‌تر قرار دارند منتقل شده است / تا به امروز برای‌ کارگران مخابرات روستایی که هر لحظه در معرض جدی حوادثکار هستند هیچ نوع پوشش بیمه‌ای وجود نداشته است.»

جمعی از کارگران مخابرات روستایی استان سیستان و بلوچستان خواهان روشن شدن وضعیت مبهم قراردادهای کار و بیمه‌ تامین اجتماعی خود هستند.

به گزارش ایلنا این کارگران می‌گویند هم اکنون در دفا‌تر مخابرات روستایی نهایتا تا سه کارگر وظیفه دارند علاوه بر حفظ و نگهداری از خطوط تلفن ثابت به مشتریان خدمات پستی و پست بانک نیز رائه خدمت کنند اما در بیشتر مواقع مجموع دریافتی ماهانه هر سه نفر آن‌ها رقمی نزدیک به یک میلیون و دویست هزار تومان است.

این کارگران با یادآوری تجماتی که در سال گذشته از سوی گروه زیادی از کارگزاران مخابرات روستایی در مقابل ساختمان مجلس و شرکت مخابرات ایران برگزار شد، افزودند: نتیجه این اجتماعات تصویب قانونی برای الزام انعقاد قرارداد موقت کار و حمایت بیمه تامین اجتماعی بود که هنوز همه مفاد آن به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

این کارگران سیستان و بلوچستانی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۹ هزار نفر بدون هیچ آتیه شغلی در دفا‌تر مخابرات روستایی سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، افزودند: در مناطق روستایی بیشتر خطوط مخابراتی از طریق دکل‌ها و تیرهای ۶ تا ۹ متری که در شعاع چندین کیلومتری دفا‌تر قرار دارند منتقل شده است بنابراین در صورت لزوم کارگران مخابرات روستایی باید برای تعمیر و نگهداری در ارتفاع کار کنند اما واقعیت این است که نه شرکت مخابرات حاضر به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب این کارگران است و نه تا به امروز برای‌ این کارگران که هر لحظه در معرض جدی حوادثکار هستند هیچ نوع پوشش بیمه‌ای وجود داشته است.

به ادعای کارگران، تنها پس از تشکیل صندوق بیمه روستاییان و عشایر در اواسط دهه ۸۰ بود که برای آن‌ها دفترچه بیمه درمانی صادر شده است.

این کارگران ادامه می‌دهند که با وجود چنین شرایط کاری، اکنون چند سالی است که از طرف شرکت مخابرات کارگرانی برای حفظ و نگهداری از آنتن‌های تلفن همراه استخدام شده‌اند که به دلیل داشتن قراردادکار دستمزد مطابق قانون کار دریافت می‌کنند و برای آن‌ها دفترچه بیمه تامین اجتماعی صادر شده است.

این کارگران با تاکید بر اینکه اختلاف درآمد آنان با همکاران قرارداد مشخص‌شان که حداقل‌های قانونی را دریافت می‌کنند موضوع اعتراض‌شان نیست، توضیح داده‌اند: درآمد یک میلون تومانی هم در شرایط اقتصادی امروز نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مالی خانواده‌های مزدبگیران باشد. صحبت ما اعتراض به بالا بودن دریافتی همکارانی که در زیر یک سقف کاری مشابه کار ما را انجام می‌دهند نیست، ما خواهان آن هستیم که دست کم مانند آن‌ها از شرایط معین شغلی و حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شویم.

کارگران مخابرات روستایی سیستان و بلوچستان در پایان گفته‌اند: در شرایطی که اگر وضعیت قرارداد کار ما مشخص بود این روز‌ها بسیاری از همکارانمان در آستانه بازنشستگی قرارداشتند هر روز در ساعات کار شاهد تبعیض آشکار شغلی میان خود و سایر کارگرانی هستیم که به واسطه مشخص بودن قرارداد کارشان در استخدام شرکت مخابرات هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز