خبرگزاری کار ایران

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفت و گو با ایلنا اعلام کرد:

اطلاع از خوش حساب بودن افراد به وسیله پیام کوتاه با استفاده از طرح صیاد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۶۷۴

کدی روی چک‌ها قرار می‌گیرد و پس از دریافت چک توسط شما، اگر آن کد را به سامانه پیام کوتاه بانک مرکزی ارسال کنید، اطلاعاتی را مبنی بر خوش حساب یا بد حساب بودن فرد صادر کننده چک، از طریق پیام کوتاه به شما اطلاع می‌دهند.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: در طرح صیاد فرم و شکل چک‌ها استاندارد می‌شود و بعد از آن فیچرهای ماشینی مانند بارکد دو بعدی روی این چک‌ها تعبیه شده، که باعثافزایش سرعت پذیرش چک می‌شود.

ناصر حکیمی، در بررسی طرح چکاوک و صیاد به خبرنگار ایلنا گفت: اجرای طرح چکاوک به لحاظ فنی بیش از انتظار بود و تمامی اجزای این طرح، فعالیت خود را به خوبی انجام داده‌اند. منتها بزرگترین ایرادی که وجود داشت و باعثبروز برخی نارضایتی‌ها در مقاطع اولیه نیز شده بود، بحثفرآیندهای بانک‌ها در انجام این پروژه بود.

حکیمی با بیان مثالی، تصریح کرد: درگذشته ممکن بود که هزار قطعه چک در روز و در مقاطعی به یک شعبه بانک برود، بانک‌ها در خصوص این چک‌ها هیچ اقدامی صورت نداده و پس از بسته‌بندی آنها را به اتاق کلر ارسال می‌کردند. منتها در طرح چکاوک خود شعب بانک‌ها باید به وضعیت چک‌ها رسیدگی می‌کردند زیرا جابجایی در این طرح معنا ندارد.

وی در ادامه افزود: این مسئله در برخی شعب پرتراکم به درستی دیده نشده بود، زیرا به دلیل موقعیت برخی از آنها ممکن بود که هزار یا ۲ هزار چک به آنجا وارد شود که طبیعتا با هرچقدر نیرو هم که به آنجا اضافه می‌کردند، نمی‌توانستند از پس رسیدگی به آن بربیایند.

حکیمی عنوان کرد: به خاطر همین مسئله نیاز بود که مثل سابق ستادی برای پشتیبانی از این شعب تشکیل شود که کار اسکن چک‌ها را انجام دهد. اما این فرآیندها به درستی پیاده نشده بود ولی خوشبختانه طی ۲۰ روز گذشته این فرآیندها اصلاح شد.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشکل بانک ملت در خصوص طرح چکاوک به همین مسئله مربوط می‌شد، گفت: بانک ملت تمامی چک‌ها را در شعب می‌پذیرفت، اما ستاد وظیفه‌ پاس کردن چک‌ها را بر عهده داشت و متاسفانه تدارک مناسبی را برای اینکه تمامی این حجم کار را انجام بدهد، تهیه نکرده بود و در عمل نشان داد که نمی‌تواند این کار را با این روش ادامه دهد.

وی در ادامه افزود: اما طی چند روز گذشته مجددا به حالت شعبه‌ای تغییر روش داد و مشکل‌شان برطرف شده است.

حکیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خصوص طرح صیاد توضیحی ارائه بفرمایید، گفت: سامانه دیگری نیز در طرح چکاوک قرار دارد به نام طرح صیاد(صدور یک‌پارچه الکترونیکی دسته چک)، که دو وظیفه را بر عهده دارد؛ اول آنکه فرم و شکل چک‌ها را استاندارد می کند و بعد از آن فیچرهای ماشینی مانند بارکد دو بعدی روی این چک‌ها تعبیه می‌شود، که باعثافزایش سرعت پذیرش چک می‌شود.

وی در ادامه افزود: زیرا در حال حاضر متصدی، وقت بسیاری را روی این مسئله می‌گذارد که اطلاعات روی چک را ثبت کند، اما با اجرای این طرح، بسیاری از این اطلاعات ماشینی می‌شود.

مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: وظیفه دوم این طرح اینگونه تعریف شده که کدی روی چک‌ها قرار می‌گیرد، و هنگامی که شما چک را دریافت کنید، اگر آن کد را به سامانه پیام کوتاه بانک مرکزی ارسال کنید، اطلاعاتی را مبنی بر خوش حساب یا بد حساب بودن فرد صادر کننده چک، از طریق پیام کوتاه در اختیار شما قرار می‌دهند. خوشبختانه این سامانه تشکیل شده، اما پیاده سازی و اجرای آن را به سال آینده موکول کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز