خبرگزاری کار ایران

رونمائی از کتابی در خصوص روابط ایران و پرتغال توسط وزرای امور خارجه دو کشور

کد خبر : ۲۴۶۲۸۱

اطلاعات کتاب مذکور مبتنی بر اسناد و سوابق تاریخی موجود در مراکز آرشیوی پرتغال و دیگر کشورهای اروپایی است. از این رو اثر منحصر بفردی در روابط ایران و پرتغال محسوب می‌شود.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پرتغال امروز در حاشیه ملاقات با یکدیگر، طی مراسمی از کتابی در خصوص روابط ایران و پرتغال تحت عنوان «امپراتوری باشکوه پارس، روابط ایران و پرتغال در عصر جدید» رونمائی کردند.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم تصریح کرد: ایران و پرتغال روابط بسیار دیرینه‌ای دارند و امروز میزبان وزیر امور خارجه پرتغال هستیم و با یکدیگر در خصوص موضوعات منطقه‌ای وبین‌المللی از جمله موضوع افراطی‌گری و همچنین موضوع هسته‌ای گفتگو کردیم. همزمان با این دیدار کتاب روابط ایران و پرتغال به فارسی ترجمه شده و همراه با وزیر امور خارجه پرتغال از این کتاب رونمائی می‌کنیم.

لازم به ذکر است کتاب «امپراتوری باشکوه پارس، روابط ایران و پرتغال در عصر جدید» توسط نویسنده و تاریخ پژوه پرتغالی بنام ژوئائو تلش ای کونیا به رشته تحریر درآمده است که در مراسم امروز نیز حضور داشت.

این کتاب حاوی مطالب مفید و دست اولی از وضعیت دولت تازه تاسیس صفویه، شرح ظهور و زوال قدرت دریایی پرتغال در خلیج فارس و تلاش دولت پرتغال بویژه حکومت هند شرقی آن برای ایجاد اتحاد با ایران است.

اطلاعات کتاب مذکور مبتنی بر اسناد و سوابق تاریخی موجود در مراکز آرشیوی پرتغال و دیگر کشورهای اروپایی است. از این رو اثر منحصر بفردی در روابط ایران و پرتغال محسوب می‌شود. این کتاب نوع روابط پرتغال با دولت صفویه را متفاوت از مناسبات بقیه کشورهای اروپایی با ایران بر می شمارد. در این کتاب همچنین اشاره شده که پرتغالی ها با صفویه روابط دوستی بر قرار کردند و برای توسعه قدرت دریایی و تجارت با منطقه، وارد آب های خلیج فارس شدند.

در این کتاب نویسنده بعنوان یک محقق و پژوهشگر پرتغالی تلاش کرده است با یک برش تاریخی ۲۵۰ ساله(۱۷۵۰ – ۱۵۰۷) در روابط ایران و پرتغال، مستندات و اسناد تاریخی روابط دو کشور را مورد بررسی قرار دهد.

در فرآیند آماده سازی کتاب مذکور، مراکز پژوهشی و اسنادی پرتغال از جمله مرکز اسناد ملی

Torre de Tombo و بنیاد گلبانکیان با نشر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همکاری نموده اند.

پر واضح است که بررسی تاریخی گذشته و مطالعه فرهنگ، تمدن و مشترکات تاریخی دو کشور می‌تواند بر آن بخش از زمینه‌های مغفول در روابط دو جانبه پرتو انداخته و روند توسعه مناسبات دو کشور را در حوزه‌های مختلف شتاب بیشتری بخشد.

نویسنده کتاب آقای ژوئائو تلش ای کونیا از تاریخ پژوهان شناخته شده در پرتغال می باشد. وی متولد سال ۱۹۶۷ است. دارای مدرک دکترا در رشته تاریخ است و فارغ التحصیل دانشکده علوم جدید و انسانی لیسبون می باشد. موضوع اصلی پژوهش های تاریخی وی بر محور جهان هم مرز با غرب اقیانوس هند با تاکید بر هند و خلیج فارس از نگاه اقتصادی می باشد و همچنین مطالعات مربوط به پدیده های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی را دنبال می کند. لازم به ذکر است وی به مدت حدود یکماه در سال ۲۰۰۸ سرپرستی علمی نمایشگاه روابط پانصد ساله میان ایران و پرتغال را عهده دار بود. وی یکی از تاریخ پژوهان شناخته شده در مراکز اسنادی پرتغال از جمله مرکز ثبت اسناد و اوراق پرتغال به نام توردی در تمبو(Torre de Tombo) می باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز