خبرگزاری کار ایران

نمی‌توانم فریب آقایان را بپذیرم؛

بختیاری‌زاده: دور کی‌روش حصار کشیده‌اند / شهامت‌ را از جامعه‌فوتبال گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۷۹

اگر مقابل ژاپن و کره‌جنوبی اینگونه بازی می‌کردیم، ایرادی نداشت. در مجموع باور بچه‌ها زیبا بود، اما نوع بازی آنها به دل نمی‌نشست…

مدافع سابق تیم ملی فوتبال کشورمان معتقد است مسئولان فوتبال ایران دور کارلوس کی‌روش حصار کشیده‌اند و کسی نمی‌تواند از او انتقاد کند، اما این روش صحیح نیست چراکه این مرد پرتغالی به عنوان سرمربی تیم ملی باید جوابگوی انتقادات و سوالات اهالی فوتبال باشد.

گفت‌وگوی سهراب بختیاری‌زاده با خبرنگار ایلنا را در زیر می خوانید:

در مورد حذف تیم ملی از جام ملت‌ها چه صحبتی دارید؟

تیم ملی ما از لحاظ عرق به پیراهن و تلاش بچه‌ها و تعصبی که داشتند، خیلی خوب بود و حتی مقابل عراق ۱۰ نفره هم حاضر به تسلیم نشدند، اما با همه احترامی که برای کادر فنی و بازیکنان تیم ملی قائل‌ام از همان بازی اول مقابل بحرین نوع بازی ما جالب نبود. ما در جام‌جهانی هم از همین شیوه و تاکتیک استفاده کردیم که روش خوبی بود، اما با همان استراتژی در جام ملت‌های آسیا هم بازی کردیم که درست نبود. هر چند تیم‌های عربی در حال پیشرفت هستند اما آنقدر پیشرفت نکرده‌اند که ما مقابل بحرین، قطر و امارات توپ و زمین را در اختیار آنها قرار دهیم. در مجموع شیوه ما جالب نبود، البته این حرف من قطعی نیست و ممکن بود با همین روش هم بالا بیاییم، اما منطق فوتبال می‌گوید وقتی به لحاظ فیزیکی و خلاقیت و تکنیک بهتر هستیم، باید مقابل تیم‌های عربی میدانداری می‌کردیم. اگر مقابل ژاپن و کره‌جنوبی اینگونه بازی می‌کردیم، ایرادی نداشت. در مجموع باور بچه‌ها زیبا بود، اما نوع بازی آنها به دل نمی‌نشست.

کی‌روش در این ناکامی چقدر تاثیر داشت؟
وقتی تیم می‌برد، همه زحمت کشیده‌اند و دخیل هستند و وقتی می‌بازد همه شریک هستند و باید مسئولیت را گردن بگیرند. بحثاین است که تفکرات سرمربی در زمین پیاده می‌شود و همانطور که وقتی می‌برد، ‌ از او تقدیر می‌شود، الان هم که تیم ملی باخته سرمربی تیم ملی باید جوابگو باشد.

اما کی‌روش با حالتی طلبکارانه حتی به مربیان داخلی ما حمله می‌کند…
متاسفانه این اتفاق افتاده و نمی‌خواهم خیلی شدید در مورد این مساله صحبت کنم، چون بزرگتر از من در فوتبال ایران زیاد هستند و صحبت می‌کنند، اما جدا از مسائل‌فنی، اینکه قبل از مسابقات انتظارات را به شدت پایین بیاورند و حریفان را قدرتمند معرفی کنند، شاید مردم عادی بپذیرند، اما من نمی‌توانم این نوع فریب را بپذیرم. می‌گویند ما بازی‌های تدارکاتی و امکانات لازم را در اختیار نداشتیم، اما بازیکنان‌خلاق زیاد داریم و از نظر فیزیکی عالی هستیم و این حربه، حربه‌ای حرفه‌ای نیست که انتظارات را پایین بیاوریم و وقتی شکست می‌خوریم بگوییم از اول گفته بودیم کار ما سخت بود. حداقل برای ما که دنبال پیشرفت هستیم، ‌ جالب نیست اجازه انتقاد از سرمربی تیم‌ملی را نمی‌دهند. کی‌روش آدم قابل احترامی است، اما باید شهامت انتقاد از او را داشته باشیم و فضا بدهند تا کارشناسان بتوانند صحبت کنند. این شهامت را از جامعه‌فوتبال گرفته‌اند که کسی انتقاد نکند و اگر هم کسی انتقاد کند، دشمن معرفی می‌شود. هر کسی که انتقاد می‌کند با نگاه سازنده است و قطعا سوالی برایش پیش آمده که می‌پرسند.

شما نوع رفتار کی‌روش را تایید می کنید؟
به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم. این حصاری را که دور او و کادر فنی تیم ملی کشیده‌اند که حق نداریم انتقاد کنیم، هیچ جای دنیا ندیده‌ایم. هر کسی که سرمربی تیم ملی باشد چه ایرانی و چه خارجی، اگر همه رفتارهایش را تایید کنیم، یعنی شهامت پیشرفت نداریم و تغییری حاصل نمی‌شود. کی‌روش مربی نامداری است و در تیم‌های بزرگ کار کرده و اگر انتقاد می‌کنیم سوال است که برای ما به وجود آمده و کی‌روش باید ما را توجیه کند. این همه از طرف فدراسیون، ‌ مسئولان، رسانه‌ها و مردم از تیم ملی حمایت شد که تا حالا نبوده و کار درستی هم بود، اما امیدوارم این شرایط برای همه مربیان باشد.

کی‌روش چه دستاوردی برای فوتبال ما داشته؟
کی‌روش در یکسری رفتارهای حرفه‌ای توانسته به ما کمک کند و در برخورد با بازیکن و رفتار با کادر مدیریتی و ایجاد نظم و انضباط تغییراتی ایجاد کرده و اگر قرار است سازمان فوتبال ما اصولی و حرفه ای درست شود، تنها کی‌روش نمی‌تواند. به لحاظ فنی هر مربی دچار اشتباه می‌شود و این حصاری را که دور سرمربی تیم ملی کشیده‌اند باید از بین ببرند، چون این نوع رفتار با مردم و کارشناسان فاجعه است. به هر حال هر روز یک نکته جدید وارد فوتبال می‌شود، اما ۴ سال است تیم ملی ما با یک روش بازی می‌کند که ایرادی هم ندارد، اما این روش باید کامل‌تر شود، به خصوص در فاز حمله که باید بهتر عمل کنیم.

بحثماندن یا رفتن کی‌روش هم مطرح است در این رابطه چه نظری دارید؟
این بحثیک بحثمدیریتی است و نمی‌توانم در باره آن نظر بدهم. الان بهترین کار استراحت‌کردن است، چون تیم ملی و مدیران فدراسیون اردوهای سخت و سنگینی را پشت سر گذاشته‌اند. با احترام به مدیران فدراسیون و سرمربی تیم ملی باید انتقادات مطرح شده و نقاط ضعف را بگوییم و دنبال اخراج یا کنار گذاشتن کسی نباشیم و اگر قرار است تصمیم بگیریم، ‌ عقلای‌فوتبالی باید نظر بدهند. من با ثبات موافقم، اما به شرطی که این حصار برداشته شود و بتوانیم صحبت کنیم و فقط دنبال تایید افراد نباشیم چون عاقلانه نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز