خبرگزاری کار ایران

سردار جلالی:

پدافند غیرعامل پشت هیچ مانعی نمی‌ایستد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۳۷

مأموریت سازمان، مأموریت سختی است و ویژگی آن این است که به طور خواه ناخواه به صورت عمومی خلاف جهت است و این روش به نوعی خودش خستگی تولید می‌کند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: روحیه بسیجی یا تفکر بسیجی اشاره‌اش این است که باید خط‌شکن و بن‌بست‌شکن باشیم؛ یعنی پدافند غیرعامل پشت هیچ مانعی نمی‌ایستد.

به گزارش ایلنا٬ سردار غلامرضا جلالی٬ در مراسم صبحگاه کارکنان این سازمان، اظهار داشت: خوشبختانه امسال دستاوردهای خوبی در رابطه با موضوع پدافند غیرعامل داشته‌ایم. در یازدهمین سال تأسیس سازمان پدافند غیرعامل اساسنامهٔ سازمان را مقام معظم رهبری تصویب و ابلاغ فرمودند؛ اهمیت این موضوع در ظرفیت‌هایی است که برای سازمان ایجاد کرده است.

وی گفت: در برهه‌ای از تاریخ واقع شده‌ایم که با تحول تهدیدات همراه است، و این تحول موجب ضرورتی‌هایی می‌شود. ما نیز به‌عنوان مدعی صیانت از انقلاب، حفاظت، پایداری و مصون‌سازی از آن، اگر نسبت به شرایط خود تهدیدات را نشناسیم، ممکن است دچار عقب‌ماندگی بزرگ تاریخی شویم؛ چنانکه خیلی از جوامع و کشور‌ها به اعتبار اینکه نتوانسته‌اند شرایط زمان خود را تشخیص دهند به‌نوعی مدت‌ها دچار عقب‌ماندگی شده‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه تصریح کرد: در حوزه‌های پدافندی، یکی از موضوعات خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تهدید است؛ از این منظره که نگاه کنیم، سازمان پدافند غیرعامل در حدود عمر ۱۱ ساله خود، نسبت به ضرورت و نیازی که نسبت به مسئله احساس شده، توانسته موفق عمل کند؛ چون خودمان در این فضا هستیم ممکن است که اهمیت مسئله را هر وقتی درک نکنیم، لذا در چنین شرایطی ابعاد مسئله را هم باید بشناسیم.

سردار جلالی یادآور شد: زمانی موضوع پدافند غیرعامل را شروع کردیم که در کشور حداکثر ادبیات موجود آن صرفا تجربه‌ای که در حوزهٔ پدافند غیرعامل وجود داشت، ادبیات جنگ جهانی دوم، یعنی برگرفته از تجربیات بعد از جنگ جهانی دوم و در واقع توسط نیروهای مسلح و عموماً ارتش تولید شده و در اختیار کشور و مردم قرار گرفته بود. با تحول تهدید مواجه و مجبور بودیم که در حوزه‌های جدید کار کنیم؛ لذا رویکردهای گذشته پاسخگو نبود، کار بسیار سختی در این مدت انجام گرفت؛ مرحله اول این بود که اول تهدیدات را شناسایی سپس مطابق تشخیص تهدیدات بتوانیم مدل‌های دفاعی و پدافندی مورد نیاز را در کشور طراحی کرده، دنبال و اجرا کنیم.

وی ادامه داد: این کار سخت و زمان‌بر است؛ علی‌القاعده کار مرکزی است که نظریه‌پردازی دفاعی انجام دهد. خوشبختانه سازمان پدافند غیرعامل موفق بوده و توانسته در مقابله با مجموعهٔ تهدیدات، تحول و تهدیدات تغییر را شناخته و الگوهای مقابله با آن را طراحی کند، به نحوی که در بعضی از حوزه‌ها نسبت به کشور با سرعت جلو رفته، در گزارش‌هایی که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شده، ایشان این نکته را تائید کرده و نسبت به این حوزه اظهار رضایت داشته‌اند. ممکن است که شما که در متن سازمان هستید ابعاد مسئله را نبینید، ولی یقین بدانید که این سازمان با جمع حاضر و بحمدالله افراد بسیجی و خدومی که بیرون از این مجموعه تلاش کرده‌اند، توانسته دو گام اساسی را بردارد؛ اول شناخت تهدیدات جدید، و دوم اتحاد رویکردهای مقابله با آن.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: مسئله بعدی طراحی و معماری مدل‌های تخصصی پدافند و دفاع است، که در کشورهای دیگر ازجمله غرب و آمریکا در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها انجام می‌گیرد؛ از این منظر یکی از کار‌ها بالا بردن بار علم و پژوهش است؛ در واقع باید بتوانیم هم تشخیص تهدید بدهیم و هم مدل مقابله را طراحی و دنبال کنیم، که کاری بسیار سخت و پیچیده است؛ طراحی، پیاده‌سازی و نظریه‌پردازی در این زمینه کار مراکز دانشگاهی و نیروهای بسیار با تجربه و علمی است، و اینکه توانسته‌ایم در مقطعی نظریه‌پردازی‌های عمیق در حوزه‌های مختلف انجام دهیم موفقیت بزرگی است. برخی سازمان‌های دیگر نسبت به ما در این موضوع عقب هستند.

جلالی تصریح کرد: برخی از سازمان‌ها ماموریت، ساختار، نظریه‌های دفاعی، ابعاد و اجزای سازمان و روابطشان با بیرون معلوم است و مشکلات ساختمانی، تجهیزاتی و نیروی انسانی و آموزشی یا ندارند، یا خیلی کم است؛ معماری ساختاری هم از گذشته تا به حال دارند؛ مشاهده می‌کنیم که نسبت به سازمان جوانی مانند سازمان پدافندغیرعامل موضوعش جدید، معماری‌اش باید انجام شود(چگونگی دفاع و نظریه‌پردازی باید در آن اتفاق بیافتد)، ساختارش را رشد داده، تولید و ارتقاء دهد؛ لذا نسبت به حوزه‌هایی که ساختار ثابت و مصوب دارند کار سختی است و مشکلات ساختمان، نیروی انسانی، تجهیزات و امثال آن تفاوت دارد، وقتی مقایسه می‌کنیم به نظر می‌رسد که عملکرد ما نسبتا خوب بوده و در کشور توانسته خودش را نشان دهد. این از بعد ملی و داخلی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل یادآور شد: حدود ۱۱ سال پیش که ماموریت را شروع کردیم در کشور ۹۰ درصد مسئولین اعم از اجرایی و نظامی تفسیر و برداشت درستی از پدافند غیرعامل نداشتند، و در واقع یک غربت یا جهل نسبی به مسئله مشهود بود. خوشبختانه امروز آن شرایط وجود ندارد، و شرایط نسبت به آن زمان خیلی خوب شده است.

وی اظهار داشت: مسئله بُعد، بُعد بین‌المللی است، در خیلی از حوزه‌ها پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته‌ایم در حوزه‌های جدید ادبیات علمی جدید را تولید کنیم؛ گرچه نیاز دارد که عمیق‌تر به مسئله توجه شود، و شاید عمق موجود کفایت لازمه را نداشته باشد و احتیاج به کار علمی و دقیق دارد.

جلالی گفت: در این مدت حدود ۱۰ حوزه تهدید را کار‌شناسی کرده و توانسته‌ایم حوزه‌های علمی را به باور رسانده، نتیجه گرفته، به اجماع و اقناع علمی برسیم و این نشان‌دهنده این است که در بُعد خلق ماموریت، پایش تهدید، طراحی نظریه دفاعی، عمق‌بخشی، و در حوزه‌های علمی و دانشی پیاده‌سازی کرده و به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ کنیم؛ به‌عنوان مثال در حوزه‌های پدافند سایبری و پدافند زیستی.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: اکثر سازمان‌های اطلاعاتی و دفاعی کشورهای رقیب فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های این سازمان را رصد می‌کنند، این نشان می‌دهد که در دنیا عقب نیستیم و حرف‌های تازه‌ای داریم؛ نه‌تن‌ها عقب نیستیم، بلکه ایده‌های جدید نیز داریم، و مورد توجه جامعه و مخاطب در دنیا قرار گرفته‌ایم؛ ازجمله در خصوص پدافند سایبری اظهارنظر‌ها، صحبت‌ها و مصاحبه‌هایی که از طریق سازمان پخش می‌شود معمولاً در اکثر نشریات علمی دنیا منعکس و دنبال می‌شود؛ این تلاش‌ها داخل مجموعه است.

وی گفت: نکته دیگر نوع مأموریت سازمان پدافند غیرعامل است، این سازمان نه نیروی نظامی ست و نه دستگاه اجرایی. مثلا نیروی هوایی یا دریایی واحد، تیپ و لشگر دارند و گروه‌های تخصصی و نیروهایی ازجمله؛ افسر، کادر و وظیفه و تابع ساختار. این مدل کار کردن نسبت به نوع کار سازمان راحت‌تر است، افرادی آموزش دیده نظام و نظام دیده بر اساس یک الگو رفتاری را انجام می‌دهند و سلسله مراتب تبعیت در این زمینه وجود دارد. اما در سازمان پدافند غیر عامل مأموریت‌ها راهبردی جهت کل کشور است، که از جهت کار سخت می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان پدافند غیر عامل با شناخت موضوع، یک سازمان منحصر به فرد است به لحاظ نوع مأموریت، نوع ساختار، مدل کارکرد و هم بدلیل کاردر بخش کشوری و لشکری. سازمانی دیگر در کشور نیست که این چنین ویژگی‌های را داشته باشد لذا نشان می‌هد موضوع مهمی است و باید حداقل خودمان را شناخته و با جای دیگر اشتباه نگیریم. این الزامات و این شرایط ویژگی‌های خاصی به سازمان پدافند غیرعامل می‌دهد.

جلالی گفت: مجموعه نیروهای سازمان پدافند غیرعامل و شبکه‌ای که بیرون از سازمان، پشتیبانی و تولید فکر می‌کنند، هستند، نسبت به عملکرد ساختارهای دیگری که خیلی جمع و جور با مأموریت‌های کمتر و بدنه بزرگ‌تر دارند، کارآیی و مدل کارکردش بهتر است، و لذا باید به این مسئله توجه داشت که ساختاربزرگ خطرناک و آسیب پذیری تولید می‌کند. چابکی و جمع و جور بودن باعثتحرک و حرکت بهتر می‌شود، خوشبختانه بعد از مدت‌ها توانستیم اساسنامه را مصوب داشته باشیم. این اساسنامه یعنی نهادینه شدن و رسمی کردن همه این مباحثی که از ابتدا تا کنون در این ۱۱ سال انجام شده است.

وی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در اساسنامه وجود دارد و می‌تواند یک موفقیت بسیار بالا تلقی شود، به این دلیل که تمام بحث‌ها نه از جایی پیاده‌سازی و نه رونوشت‌برداری شده، بلکه تجربه، تلاش و اقداماتی که در این مدت اتفاق افتاده، جمع شده و مفهومش این چند صفحهٔ اساسنامه است و از این نظر می‌تواند ارزشمند باشد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورگفت: باید به اساسنامه سازمان پدافند غیر عامل در حد قانون اساسی پدافند غیر عامل توجه شود، لذا این اساسنامه رسالت‌ها، انتظارات و مأموریت‌های بسیار سنگینی بر روی دوش ما گذاشته است.

جلالی گفت: وقتی گفته می‌شود مصون سازی کشور در برابر تهدیدات، مأموریت تمام سازمان‌های دفاعی، امنیتی کشور در همین یک جمله خلاصه می‌شود، ما بخش زیادی از این مفاهیم را در کشور تولید، اجرا و به باور رساندیم. خوشبختانه سطح کار بالا رفته و می‌توانیم در اکثر حوزه‌ها بازدارندگی را تولید و جلو ببریم، در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی انجام شده و نتایج ارزشمندی در کشور داشته و توانسته کشور را به سطوح خوبی از ایمنی و امنیت در برابر تهدیدات برساند.

وی در خصوص واقعیت بخشی به مباحثی که مقام معظم رهبری ازجمله مدیریت جهادی فرمودند، گفت: باید تلاش کنید که از این حرکت خسته نشوید. حوزهٔ پدافند غیر عامل حوزهٔ سختی است و نباید خسته شوید. اگر در مجموعه‌ای کار می‌کردید که مأموریت آن همسو با مأموریت‌های دولت یا نیروهای مسلح بود، کار سخت نبود. یکسری از مأموریت‌های سازمان در راستا و بعضا در مقابل اقدامات دستگاه‌های اجرایی است. یعنی کارهایی انجام می‌گیرد و ما می‌خواهیم آن کار را اصلاح و تکمیل کنیم؛ لذا به‌صورت طبیعی مقاومت وجود دارد. بنا به توصیه حضرت آقا اولین نکته این است که خستگی‌ناپذیری در مجموعه وجود داشته باشد. باید با روحیهٔ مداوم و خستگی‌ناپذیر تلاش کرده و مأموریت را دنبال کرده و پیش ببریم.

جلالی گفت: در این ۱۱ سال حدود ۴ دولت عوض شده، یک موضوع را منظم دنبال کرده‌ایم که اثربخش بوده است. مأموریت سازمان، مأموریت سختی است و ویژگی آن این است که به طور خواه ناخواه به صورت عمومی خلاف جهت است و این روش به نوعی خودش خستگی تولید می‌کند و لذا باید آمادگی داشته باشیم تا خستگی را از تن بیرون کنیم.

جلالی دومین نکته از مدیریت جهادی را، حفظ روحیه انقلابی دانسته و گفت:. روحیه بسیجی یا تفکر بسیجی اشاره‌اش این است که باید خط شکن و بن بست شکن باشیم، یعنی پدافند غیرعامل پشت هیچ مانعی نمی‌ایستد. منظور از مانع، مباحثقانون و امثال آن نیست، موانع اجرایی که معمولا بوجود می‌آید، نباید پشت هیچ کدام از این‌ها گیر کرده و باید از آن عبور کرد. زیرا مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ پدافند غیرعامل یک مسأله مستمر و همیشگی است و مقطعی نیست، این کار دائم و همیشگی باید یک نگاه بن بست شکن داشته داشته باشد.

وی گفت: نکته بعدی این است که تهدیدات علمی و دانش‌بنیان است، رویکرد علمی و تلاش علمی نسبت به پدیده‌هایی که با آن مواجه هستیم را حفظ کنیم، طبیعتا در این رویکرد علمی در بسیاری ازموارد باید روی لبه‌های دانش و علم حرکت کرد، گرچه در این زمینه‌ها دانشی وجود ندارد، ولی در حال تلاش و تولید هستیم بر اساس این تولید دانش حر کت می‌کنیم، این از یک جهت طراوت علمی به سازمان می‌دهد،(مراکز علمی، پژوهشی و اساتید در این زمینه ارتباطات خوبی با سازمان دارند) و از جهت دیگر اینکه باید مدل‌های قدیمی‌تر را کنار گذاشت، وقتی تهدید تغییر می‌کند روال مقابله با تهدید گذشته برای تهدیدهای جدید مناسب نیست، لذا باید روش‌ها، رویکرد‌ها و رویه‌های جدید را خلق کردو این بن‌بست شکنی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: باید روحیات انقلابی باشد، می‌خواهیم از سرمایه‌های کشور حفاظت کنیم وقتی چنین مأموریت سنگینی بر عهده ما قرار می‌گیرد، طبیعتا روحیه‌های سنتی و اداری جواب نمی‌دهد، دفاع و پاسداری از انقلاب روحیه انقلابی می‌خواهد، لذا دوستان باید این روحیه را کاملا حفظ کنند، در روحیه انقلابی دنبال این هستیم که به نوعی سازمان جوان شود. بین پختگی و نیروی جوانی یک تعادل دو طرفه می‌خواهیم که پختگی و خبرگی و متانت را در نیروهای با تجربه و قدیمی‌تر و انگیزه، سرعت، تلاش و سایر مولفه‌های انقلابی‌گری، دانش پژوهی و روحیه پژوهش‌گری را در نیروهای جوان ببینیم و به جلو برویم. روحیه انقلابی یعنی فرد بتواند روی پای خودش بایستد و خود را حفظ کند، اگر کسی نتواند خود را حفظ کند نمی‌تواند حافظ دیگران باشد.

وی گفت: امیدوارم که ان‌شاءالله در ابتدا، دوستان درک مناسبی نسبت به جایگاه سازمان پدافند غیرعامل در دنیا، منطقه و در کشور داشته باشند و دو م اینکه ببینند برای پاسداری از انقلاب، حفاظت و مصونیت بخشی به کشور در این حوزه چه کارهایی باید انجام شود و خود را با این نیاز‌ها تنظیم و آماده سازی کرده تا بتوانند به این نیاز‌ها پاسخ دهند.

جلالی در خاتمه ضمن تشکراز زحمات و تلاش‌های کارکنان گفت: موفقیت‌های سازمان و اعتماد رهبری و ستاد کل به سازمان و تصویب اساسنامه توسط مقام معظم رهبری نگاه مثبتی که نسبت به پدافند غیر عامل و مأموریت‌های آن در کشور به‌وجود آمده، نتیجه و مرهون تلاش‌های همه شما است و در واقع این کارنامه شماست. شما باید به این کارنامه افتخار کنید. من این کسب اعتبار اجتماعی و ملی را به همه دوستان تبریک می‌گویم، ان‌شاءالله که بتوانیم حافظ این اعتبار اجتماعی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز