خبرگزاری کار ایران

سازهای محمدعلی برومند در خانه هنرمندان

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۱۱۹

نمایشگاهی از سه‌تارهای محمدعلی برومند، در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان ایران برپا شد.

نمایشگاهی از سه‌تارهای محمدعلی برومند شامل ۱۵ ساز سه‌تار از ساخته‌های محمدعلی برومند است که با نام‌های لعل، بیداد، طرفه، شهناز، پرند، نغمه، اورنگ، هما، رعنا، خسروانی، بسته نگار، کرشمه، عشاق و… به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش ایلنا؛ محمدعلی برومند متولد سال ۱۳۱۵ و خواهرزاده نورعلی‌خان برومند است. او که از حدود ۵۰ سالگی ساخت سه تار را با راهنمایی نورعلی‌خان برومند و با تشویق استاد احمد عبادی آغاز کرده است تا کنون بیش از ۳۰ ساز که هر کدام منحصر به فرد محسوب می‌شود ساخته و در نمایشگاه حاضر، نیمی از آنها را به نمایش گذاشته است.

در ساخت سازهای به نمایش درآمده، بیشتر از الگوی کاسه‌های محمد‌علی برومند و در بعضی نیز از الگوهای علی­محمد‌خان صفائی و حاج طاهر استفاده شده است.

کاسه‌های این سازها به صورت‌های مختلفی از جمله هشت‌ترک با مغزی صدف و عناب، هشت‌ترک و ترک­ها از چوب عناب با تزئین چوب فونل و صدف، استفاده از بیش از ۵۰۰ قطعه چوب‌های مختلف با صدف، چوب آبنوس با مغزی نارنج همراه با تزئین عناب و صدف، پیشانی کاسه و سیم‌گیر یک تکه از چوب گردو، هفت‌ترک و ترک­ها از چوب عناب با مغزی نارنج همراه با تزئین کهور و صدف، کاسه پیشانی عناب، هشت‌ترک از چوب سرخدار و قدمت ترک­ها بیش از صد سال با تزئین چوب کهور، عناب، صدف و لاجورد، هفت‌ترک و ترک­‌ها از چوب عناب و زرشک با تزئین صدف و چوب آبنوس، طرح کریمخانی چهارده‌ترک، ترک­ها از استخوان چوب عناب و فونل همراه با تزئین صدف در پشت کاسه، شش‌ترک همراه با تزئین چوب کهور و عناب و صدف و مغزی شمشاد، پیشانی از چوب عناب و آبنوس، یازده‌ترک، ترک­ها چوب آبنوس و رزوود همراه با مغزی فیروزه و… ساخته شده‌اند.

دسته‌ها نیز از چوب گردو با روکش آبنوس و رزوود، چوب زردآلو، با تزئین ۶۰ قطعه چوب­های مختلف، چوب گردو، چوب هندی با تزئین صدف و چوب نوفل و… ساخته شده است.

محمدعلی برومند درباره سازهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: می‌خواستم یک تغییری در این ساز ملی ایجاد کنم. تقریبا همه سازها از سه تار الگو برداری شده‌اند، اگر به مینیاتورهای خیلی قدیمی نگاه کنید، می‌بینید این ساز با همین کاسه و به همین شکل با تفاوت اینکه دسته بلند‌تری داشته، دیده می‌شود. سازهای دیگر کم‌تر دیده می‌شوند. در نتیجه من خواستم این ساز از زیبایی بیشتری نیز برخوردار شود و از یکنواختی درآید. قبل از من، زنده‌یاد علی‌محمدخان صفایی این کار را می‌کرد و سازهای بسیار زیبایی هم ساخت که چندتایی بیشتر از آنها باقی نمانده است.

وی درباره فروش سازهای این نمایشگاه نیز گفت: ۳۰ ساز ساخته‌ام، یک ساز را پروفسور سمیعی گرفتند و با خودشان بردند، یکی دیگر را هم یکی از آشنایان خریدند. خیلی علاقه‌ای به فروش نداشته‌ام اما اکنون دلم می‌خواهد این سازها برود دست اهلش و نواخته شوند تا جا بیفتند. البته مطمئنم که هر سازی را که بفروشم دیگر جایش نخواهد بود و منحصر به فرد است.

نمایشگاه سه‌تارهای محمدعلی برومند تا ۹ بهمن ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز