خبرگزاری کار ایران

صالحی نیا تاکید کرد؛

ضرورت بازنگری در نظام همکاری و تعامل صنعتی بین هشت کشور عضو

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۱۱۲

برای هر چهار گروه فقط یک کشور به عنوان هماهنگ‌کننده امور انتخاب و مسئولیت پاسخ‌گویی را عهده‌دار می‌شود. در انتخاب مراجع ملی حداکثر دقت به عمل بیاید و بعد اختیارات لازم اعطا شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیانیه خود در روز نخست اجلاس دی هشت رویکرد اصلی این اجلاس را تحرک‌بخشی به کارگروه‌ها و اجرای توافقات قبلی دانست.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «محسن صالحی‌نیا» در چهارمین نشست همکاری وزرای صنعت کشورهای عضو دی ۸ ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان حاضر اظهار کرد: این گردهمایی هشتمین نشست کارشناسان ارشد است و انتظار می‌رود که این اجلاس متفاوت‌تر از دوره‌های قبل شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در نشست داکا(بنگلادش) در سال ۱۳۹۱ توصیه‌هایی از سوی کارشناسان تخصصی برای فعالیت‌های مشترک برخواسته از اولویت‌های کشورهای عضو شکل گرفت و برخی از کشورها، داوطلب هماهنگی امور کارگروه‌های مختلف شدند.

او اضافه کرد: ایده ۱۲ کارگروه توسط ایران به عنوان پیشنهاددهنده اجلاس وزرای صنعت و میزبان اولین نشست با تهیه دستورکارهای مربوطه و ارسال آن به کشورهای عضو به وجود آمد که در اجلاس تهران ۱۲ گروه کاری با توجه به اسناد رد و بدل شده، سیاست‌های کاری را تضمین کردند و انتظار می‌رفت در نشست‌های بعدی، کارگروه‌ها به برنامه‌های اجرایی بپردازند و کلید همکاری‌های مشترک زده شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اکنون تعداد محدودی از گروه‌ها موضوع را از مرز کلی‌گویی فراتر برده‌اند، اضافه کرد: در هشتمین نشست انتظار می‌رود تا از منظر دیگری به دستاوردهای اجلاس‌های پیشین پرداخته شود تا بتوان وضعیت موجود را ارتقا بخشید.

ضرورت بازنگری در نظام همکاری و تعامل صنعتی بین هشت کشور عضو

صالحی‌نیا با بیان این‌که در بسیاری از موارد در ابتدای مسیر قرار داریم، خاطرنشان کرد: در تحلیل عدم اجرای توافقات می‌توان دلایلی ذکر کرد، اما بازنگری در نظام همکاری و تعامل صنعتی بین هشت کشور و ارائه تعریف مشخص از آن ضروری است.

لزوم شناسایی زمینه‌های تکمیل‌کننده زنجیره صنعت کشورهای دی هشت

وی افزود: در این راستا چنانچه کارشناسان و متخصصان ذیربط زمینه‌های تکمیل‌کننده زنجیره صنعت یکدیگر را به درستی شناسایی کرده و سپس در کارگروه‌ها، راهکارهای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها را ارائه کنند، بی‌تردید به فصل مشترکی از منافع خواهیم رسید که به دنبال آن زمینه برای اجرایی ‌شدن توافقات بین بخش‌های مختلف هموار می‌شود.

گرفتن نتایج مثبت در گرو فعالیت کارفرمایان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: تعریف روشن و مشخص از منافع حاصل از تعامل صنعتی میان هشت کشور، کارفرمایان و فعالان اقتصادی کشورها را به بازیگران اصلی این اجلاس تبدیل خواهد کرد و تا زمانی که پای آن‌ها به این عرصه باز نشود، عملا شاهد نتایج مثبت و حرکت رو به جلو نخواهیم بود.

وی افزود: چنان‌چه اصل مکمل صنعتی را ملاک قرار دهیم، به راحتی می‌توان دستور کارها و حتی کارگروه‌های غیرمرتبط با این اصل را کنار گذاشت و زمان را بیش از این تلف نکرد.

رویکرد اصلی اجلاس؛ تحرک‌بخشی به کارگروه‌ها و اجرای توافقات قبلی

صالحی‌نیا تصریح کرد: این موضوع همکارانم را در کارگروه‌ها را بر آن داشت تا امر تحرک‌بخشی به کارگروه‌ها و اجرای توافقات قبلی را به عنوان رویکرد اصلی در اجلاس هشتم کارشناسان ارشد در نظر بگیرند.

وی افزود: از چندی پیش پیشنهاد ابهام برخی کارگروه‌ها با هدف افزایش کارایی و بهبود عملکرد ارائه شد، اما با وجود پی‌گیری دبیرخانه، تاکنون پاسخ مشخصی دریافت نکردیم.

ادغام هفت کارگروه در یک کارگروه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: ما در ایران اصطلاحی داریم که می‌گوید: «سکوت علامت رضایت است.» اگر فرض ما درست باشد، سایر اعضا با ایده ادغام هفت کارگروه صنایع خودروسازی، ماشین‌آلات، سیمان، آهن، فولاد، نساجی، پتروشیمی و صنایع غذایی در یک کارگروه و کاهش تعداد گروه‌ها موافق هستند.

وی یادآور شد: برای هر چهار گروه فقط یک کشور به عنوان هماهنگ‌کننده امور انتخاب و مسئولیت پاسخ‌گویی را عهده‌دار می‌شود. در انتخاب مراجع ملی حداکثر دقت به عمل بیاید و بعد اختیارات لازم اعطا شود.

وی با بیان اینکه مراجع ملی ستون محوری در زمینه‌های همکاری و پی‌گیری موارد توافق و نقطه تماس وزرا با اجلاس هستند، تصریح کرد: می‌توان با اقدامات تشویقی از جمله انتخاب مرجع ملی نمونه در اجلاس سالانه وزرا یا سایر مواردی که همکاران پیشنهاد می‌دهند، شرایط بهتری را برای افراد کلیدی ایجاد کرد. واقعیت این است که مراجع ملی مسئولیت فکرکردن به مسائل دی هشت از جانب وزرا را دارند.

صالحی‌نیا ادامه داد: جهان در طول سال‌های اخیر تحولاتی چون خشک‌سالی و بلایای طبیعی، تغییرات و تهدیدات سیاسی و نظامی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و سایر نقاط جهان، افزایش نرخ بی‌کاری در اکثر نقاط جهان به‌ویژه اقتصادهای پیشرفته را پشت سر گذاشته است. بعضا هر یک از کشورهای عضو دی هشت به نوعی با آن‌ها دست به گریبان بوده‌اند. نکته اساسی این‌جاست که در کنار این مشکلات، بشر امروز با تکیه بر خلاقیت و نوآوری توانسته مرزهای محدودیت را بشکند و در عرصه‌هایی به پیشرفت برسند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود سهم فناوری در رشد اقتصادی طی ۲۰ سال آینده به ۹۰ درصد برسد و جالب‌تر این‌که سهم فناوری برتر یا دانش‌بنیان از این رشد ۹۰ درصدی، ۷۸ درصد خواهد بود.

نقش‌آفرینی بنگاه‌های فعال و مبتنی بر دانش در تحولات آینده

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این ارقام به راحتی مسیر آینده را برای کارشناسان صنعتی مشخص می‌کند، خاطر نشان کرد: شناسایی، پرورش و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه و مبتنی بر دانش و بنگاه‌های فعال به طور بالقوه که در دنیای صنعتی آینده نقش‌آفرینی می‌کنند، ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموختگان آموزش عالی و بنگاه‌های کوچک و متوسط، اصلی‌ترین مخاطبان این بحثهستند، گفت: ایران با اعتقاد راسخ به این ظرفیت بشری و با تکیه بر هوش و استعداد جوانان خود، چند سالی است که در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و به نتایج قابل توجهی نیز دست یافته است.

اشتراک‌گذاری تجارب برای دست یافتن به نتایج بهتر

تبدیل منابع زیرزمینی و پایان‌پذیر به منابع روزمینی و فناپذیر از جمله برنامه‌های جدی ما در ایران است. در حال حاضر نیز سازوکارها و تجارب بسیار خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد که می‌تواند در اختیار سایر اعضای دی هشت قرار بگیرد. سایر کشورها هم که مزیت خوبی دارند، باید تجارب خود را به اشتراک بگذارند تا به نتایج بهتری برسیم.

وی فعالیت‌های دی هشت را یک فرصت خواند و گفت: باید این فرصت را مغتننم شمرد تا در کنار سایر بحث‌ها و موضوعات از جمله برقراری ترجیحات تجاری و توافقات به عمل آمده در حوزه کشاورزی و غیره در بخش صنعت نیز دستاوردهای ملموسی از نشست‌ها و مذاکرات خود برای اجلاس سران در ماه‌های آینده داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: گرچه حضور کم‌رنگ برخی از اعضا و میزان پایین مشارکت در فعالیت‌ها هم‌چنان وجود دارد، اما امیدوارم با پی‌گیری مسرانه شما کارشناسان و نمایندگان فعال، توافقات عملیاتی شود و سال آینده شاهد ارائه گزارش پروژه‌های موفق در این نشست باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز