خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل خانه هنرمندان در گفتگو با ایلنا:

بودجه‌ی فرهنگ را هدر می‌دهیم / صداوسیما پول زیادی خرج می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۹۸۶

هر میزان که منابع مالی کشور کم شود؛ نباید از بودجه فرهنگ کاسته شود / از بودجه‌ای که در اختیار حوزه فرهنگ است به سه دلیل عدم برنامه‌ریزی، عدم مدیریت و عدم نظارت به‌طور صحیح استفاده نمی‌کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان بر این اعتقاد است که بودجه فرهنگ به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت هدر می‌رود و خروجی لازم از آن به دست نمی‌آید.

مجید سرسنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ بودجه فرهنگ را واجب‌تر از نان و آب مردم دانست و گفت: ما از طریق تقویت فرهنگ می‌توانیم بر فشار‌ها فائق آییم. ما نه تنها نباید به هیچ عنوان از بودجه فرهنگ بکاهیم؛ بلکه باید بودجه فرهنگ کشور را افزایش دهیم.

او ادامه داد: هر میزان که منابع مالی کشور کم شود؛ نباید از بودجه فرهنگ کاسته شود؛ اما از سوی دیگر ما از بودجه‌ای هم که در اختیار این حوزه است به سه دلیل عدم برنامه‌ریزی، عدم مدیریت و عدم نظارت به طور صحیح استفاده نمی‌کنیم.

سرسنگی با تاکید بر اینکه ما در حوزه قانونگذاری هنر ضعیف هستیم؛ ادامه داد: فرهنگ ساز و کار قانونی ندارد. سازمان‌ها و نهاد‌ها دربرابر بودجه‌ای که می‌گیرند؛ پاسخگو نیستند. در صورتی که باید خروجی هر ارگانی مورد ارزیابی قرار بگیرد و براساس خروجی که داشته؛ بودجه سال‌آینده آن افزایش یا کاهش داشته باشد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: ما در جشنواره‌های فرهنگی، عمومی و هنر پول‌های کلانی خرج می‌کنیم؛ اما اگر x ریال به آن دستگاه می‌دهیم؛ بابت کاری که طی سال برای فرهنگ انجام داده؛ سوالی نمی‌پرسیم. عدم نظارت بر فعالیت موجب به وجود آمدن فساد و اعمال سلیقه‌های شخصی در امور فرهنگی کشور شده است.

او یکی دیگر از مشکلات در حوزه فرهنگی را عدم توجه به مبنای نظری فرهنگ و هنر معرفی کرد و ادامه داد: ما اگر یک میلیون تومان پول داریم باید ۸۰۰هزار تومان آن را در مبانی نظری و ۲۰۰ هزار تومان را در اجرا هزینه کنیم. در صورتی که برعکس این عمل می‌شود. تا زمانی که ما مبانی نظری، برنامه و فکر نداشته باشیم؛ اجرای‌مان درست نخواهد بود و به همین دلیل است که با وجود خرج کردن پول‌های کلان در سینما و تئا‌تر اما خروجی آن با تمدن و فرهنگ ما سنخیت ندارد.

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان این مطلب که ما باید در حوزه تولیدات فاخر نیازهای روحی مردم را برآورده کنیم؛ افزود: البته منظور از فاخر از منظر معناست نه پول. زمانی که ما نمی‌توانیم؛ یک موسیقی، فیلم و یا تئا‌تر خوب برای مردم بسازیم؛ آن‌ها به سراغ آثاری خواهند رفت؛ که در تناقض با فرهنگ ماست و آن را مبتذل می‌دانیم. آثار فاخر باید این پتانسیل را داشته باشند که نیازهای روحی مردم را برآورده کند.

او با انتقاد از عملکرد صداوسیما علی‌رغم هزینه‌های کلان؛ گفت: این سازمان پول زیادی را خرج می‌کند؛ اما خروجی آن سریال‌ها و برنامه‌هایی با سطح کیفی پایین است که درنهایت مردم را به سمت ماهواره‌ها سوق می‌دهد.

سرسنگی بر این اعتقاد است؛ تا زمانی که فکر و برنامه نباشد؛ اضافه کردن بودجه به درد نمی‌خورد و دردی را دوا نمی‌کند. در ابتدا باید یک نقشه راه مشخص برای این حوزه تعریف شود. اضافه کردن پول بدون برنامه مثل این است که برای یک انسان فلج کفش‌های گران خریداری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز