خبرگزاری کار ایران

داریوش پیرنیاکان:

صداوسیما به ملت توهین می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۹۱۳

صداوسیما از راه تبلیغات به اندازه چند وزارتخانه درآمدزایی می‌کند. با این درآمدها برای موسیقی‌هایی که پخش می‌کند هیچ کپی‌رایتی پرداخت نمی‌کند / وقتی رسانه ملی متمایل به یک جناح باشد؛ باید سراغ تأسیس شبکه‌های خصوصی رفت.

کار از آنجا خراب است که ساز و نوازنده را در تلوزیون نشان نمی‌دهند. این چه کاری‌ست که یک ارگان رسمی مملکت درمقابل حوزه فرهنگ انجام می‌دهد؟ این یک توهین بزرگ به شعور و فرهنگ یک ملت است.

داریوش پیرنیاکان در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در حوزه فرهنگ وجود دارد؛ اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه هنوز موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسند قطعاً بودجه‌ای هم که به آن تخصیص می‌دهند، بودجه اندکی است. وقتی چیزی را به رسمیت نشناسیم؛ به آن رسیدگی نکرده و از آن حمایت هم نمی‌کنیم.

او ادامه داد: ما اهالی موسیقی در وهله اول به دنبال این هستیم که ما را به رسمیت بنشناسند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی تعطیل است، کنسرت‌ها را کنسل می‌کنند و حتی مجوز رسمی و قانونی وزارت ارشاد را هم درنظر نمی‌گیرند، این مسائل هیچ معنایی جز بی‌توجهی به موسیقی ندارد.

پیرنیاکان با بیان اینکه ارکستر سمفونیک هنوز راه نیفتاده؛ بیان کرد: در این شرایط اقتصادی؛ اولین بودجه‌ای که از آن کم می‌کنند؛ بودجه فرهنگ است که به تبع آن موسیقی بیشتر آسیب می‌بیند.

سخنگوی خانه موسیقی با بیان اینکه صدا و سیما خود به تنهایی به اندازه چند وزارتخانه درآمدزایی می‌کند، با افزایش بودجه رسانه ملی مخالفت کرد و ادامه داد: تلوزیون و رادیو برای پخش موسیقی از یک آرشیو قدیمی استفاده می‌کنند. باتوجه به بوجه‌ها و درآمدهای میلیاردی، رسانه ملی برای موسیقی‌هایی که پخش می‌کند هیچ حق کپی‌رایتی پرداخت نمی‌کند.

او در رابطه با برخورد صدا و سیما با موسیقی گفت: تلویزیون آهنگی را پخش می‌کند اما هیچ شناسنامه‌ایی از موسیقی هم نمی‌گوید. فقط اسم خواننده گفته می‌شود و نام آهنگساز و شاعر و بقیه دست‌اندرکاران در حاشیه است.

سخنگوی خانه موسیقی با اشاره به فیلم‌های فاخر و بودجه‌های چندین میلیاردی آن‌ بیان کرد: باید به سراغ سوژه‌های مردمی، سیاسی، اجتماعی و تاریخی که در فرهنگ ما وجود دارد؛ بروند. سوال من این است که ساخت این فیلم‌ها چه تأثیری روی فرهنگ مردم دارد؟! فیلم‌های هالیوود دراختیار صهیونیست‌هاست. چرا ما به جای اینکه درباره بزرگان و مشاهیر تاریخی خودمان مثل حافظ، فردوسی و مولانا فیلم بسازیم به سراغ سوژه‌های بیگانه می‌رویم؟

پیرنیاکان با بیان اینکه ساخت این فیلم‌های به اصطلاح فاخر، هدف خاصی را دنبال می‌کنند؛ اظهار داشت: نمی‌خواهند فرهنگ درستی در جامعه جاری شود. این فیلم‌ها فاخر نیست. باید یک همه‌پرسی مردمی تشکیل بدهند تا متوجه شوند که فیلم فاخر ازنظر مردم چگونه فیلمی است.

او با اشاره به این موضوع که نهادهایی وجود دارند و از بودجه فرهنگ و هنر تغذیه می‌کنند و در مقابل این بودجه به هیچ ارگانی پاسخگو نیستند؛ گفت: این موضوع برمی‌گردد به ساختار دولت. باید قوانینی وضع شود که شامل حال این نهادها هم باشد. اگر همه چیز با هم دیده شود خوب است. اگر مطالبات به درستی انجام می‌شد و هر نهاد موظف به شفاف‌سازی بود مسلماً گله‌ای هم در کار نبود و کارها خوب پیش می‌رفت. در بعضی از این نهادها بودجه‌ها به درستی مصرف می‌شوند. به قول معروف کار دست‌‌اندرکاران نیست. این نهادها در هر رشته‌ای باید از متخصص استفاده کنند. درمقابل بودجه‌ای که به آن‌ها تخصیص داده می‌شود باید پاسخگو باشند و شفاف‌سازی کنند.

پیرنیاکان افزود: اگر دولت به سازمانی بودجه‌ای اختصاص می‌دهد باید خروجی آن را هم مطالبه کند. دولت باید شبکه‌های خصوصی تأسیس کند و با نظارت خود سوبسیت‌هایی را به آنان اختصاص دهد تا فرهنگ درستی را جاری کنند. وقتی رسانه دولتی متمایل به یک جناح باشد، جناح حاکم فکر خودش را به رسانه تحمیل می‌کند. در این شرایط دولت باید به سمت تأسیس شبکه‌های خصوصی برود. اگر مردم بیشتر به ماهواره جذب می‌شوند تا رسانه ملی، دلیلش تنها نبود صداقت در اخبار و شفاف‌سازی‌هاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز