خبرگزاری کار ایران

فرهاد تیمورزاده:

گردش مالی کتاب در کشور؛ فقط هزار میلیارد تومان است

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۸۹۲

صداوسیما باید تاکنون روی پای خود می‌ایستاده. چرا باید از بودجه بخش‌های فرهنگی کم شود و بر بودجه این ارگان بیفزایند؟ درحالی‌که کل گردش مالی کتاب در کشور حدود هزار میلیارد است و دولت به اداره مالیات اختیار داده ناشران را مکلف به صرف هزینه‌های سنگین کند.

چیزی به نام فرهنگ نداریم که به‌صورت واقعی اهمیت داشته باشد؛ چه ازنظر نظام و چه ازنظر دولت. تنها برای شعار دادن است که ما فرهنگ داریم. برای بودجه و برنامه‌ریزی چیزی به اسم فرهنگ وجود ندارد.

فرهاد تیمورزاده(مدیر و صاحب امتیاز نشر تیمورزاده) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با طرح این سوال که «مگر ما چیزی هم به نام فرهنگ داریم»؛ گفت: در سالی که به‌عنوان «سال فرهنگ» نام‌گذاری شده بود؛ چه اتفاقی افتاد غیر از تاخت و تاز و حمله سازمان‌هایی مثل تعزیرات حکومتی، اداره دارایی، اداره بیمه، شهرداری و… به فعالان حوزه فرهنگ؟ این حملات کماکان وجود دارد و هیچ فکر خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. حوزه فرهنگ نیازمند بازنگری به قوانین است.

او با بیان اینکه دولت به وعده‌های قبلی خود عمل نکرده است؛ اظهار داشت: اداره دارایی، در زمینه معافیت ناشران و کتابفروشان از مالیات، راه غلطی درپیش گرفته. روند برخورد دارایی باعثشد که هیچ‌یک از ناشران از مالیات معاف نشوند. همه مصوبه‌ها، تبصره‌هایی هم دارند؛ تبصره‌هایی که اختیار را به سازمان زیربط می‌دهد که این کار کل ماجرا را کنسل می‌کند.

مدیر نشر تیمورزاده گفت: آنچه من به‌عنوان ناشر نیاز دارم، آرامش در فضای کسب کار است. ما مورد هجوم سازمان‌هایی که نام بردم قرار گرفتیم. دولت باید بسترسازی کند و در این زمینه کاری انجام دهد.

این ناشر با ابراز مخالفت با افزایش بودجه صدا و سیما بیان کرد: به نظر من صدا و سیما باید تاکنون روی پای خود می‌ایستاده. صدا و سیما یک ارگان حکومتی است و دولت، بودجه صدا و سیما می‌پردازد. تبلیغات؛ منبع بزرگی مالی است که صداوسیما از آن استفاده می‌کند چرا باید از بودجه بخش‌های دیگر فرهنگی هم کم شود و بر بودجه این ارگان بیفزایند؟

تیمورزاده در اشاره به «فیلم‌های فاخر» گفت: تعریف فاخر و غیرفاخر با هم متفاوت است. آموزه‌های و سیاست‌گذاری‌های غلطی وجود داشته که لغت فاخر را به این نوع فیلم‌ها می‌چسبانند. فایده هزینه‌هایی که برای این نوع فیلم‌ها صرف می‌شود؛ بررسی نشده. باید اتاق فکری تشکیل دهند تا فرق میان فاخر و غیرفاخر مشخص شود.

تیمورزاده ادامه داد: متأسفانه در بخش‌هایی هزینه‌های سنگین صورت می‌گیرد که خروجی مناسبی ندارند. شنیدن این ارقام برای ما خوشایند نیست. تلاش‌هایی غلط و ناآگاهانه وجود دارد برای اینکه درآمدی را از ناشران کسر کنند. وقتی صنف ناشران با این حمله از طرف ارگان‌های دیگر مواجه است چه درآمدی ‌می‌تواند داشته باشد؟ در این ارگان‌ها چقدر عملکرد ناشران را بررسی کردند؟ آن‌ها بجز لطمه زدن به کتاب کاری انجام ندادند. با این عملکرد سوالاتی در اذهان عمومی ایجاد می‌شود، پس در این زمینه باید شفاف‌سازی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه هر بودجه‌ای که مصوب می‌شود باید عملکردش به صورت شفاف مورد بررسی قرار بگیرد؛ گفت: برخی نهادها چون پاسخی درمقابل عملکرد خود نمی‌دهند باید مورد بررسی قرار بگیرند. کل گردش مالی کتاب در کشور ما در طول یک سال حدود هزار میلیارد است و این یک فاجعه است. دولت به اداره مالیات اختیاراتی داده که صنف ناشران را مکلف به صرف هزینه‌های سنگین کرده است. هجوم این سازمان‌ها به صنف ناشران و کتابفروشان خیلی زیاد است. آن‌ها کارگاه‌های کوچک کسب و کار را از بین می‌برند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز