خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز موسیقی و سرود صداوسیما در گفتگو با ایلنا؛

از موسیقی پاپی که راک نیست تا مشاوران عالی مرکز موسیقی

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۷۱۵

اگر هنرمندی در سطح مشاوران صداوسیما بود؛ می‌تواند با ما فعالیت کند / سیاست کلی صداوسیما ارائه موسیقی سالم و پاک است / هنرمندان شاخص از طریق صداوسیما به مردم معرفی شدند و نمی‌توانند حساب و کتابشان را از آن جدا کنند.

مدیر مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما، معتقد است: تولیدات این مرکز مطابق با نیازهای شبکه‌ها و زائقه مردم بوده و بسیاری از آثار تولیدی‌ مرکز موسیقی و سرود وابسته به اهداف معاونت سیما است.

تولید عاشقانه‌های پاپ برای تحکیم بنیان خانواده / موسیقی پاپ صداوسیما، راک نیست

حسین تقی‌پور(مدیر مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره اینکه چرا صدا و سیما بین سبک‌های مختف موسیقی، توجه بیشتری به موسیقی پاپ دارد؛ گفت: تولیدات ما با توجه به زائقه مردم و نیازمندی‌های جامعه باشد. شما هم‌اکنون از تمام ماشین‌ها و خانه‌ها صدای موسیقی پاپ را می‌شنوید. ما نیز باید با توجه به این نیازمندی‌ها تولید داشته باشیم. البته که موسیقی پاپ تولیدی ما، موسیقی غربی نیست و در واقع این موسیقی کاملا لهجه ایرانی دارد.

او ادامه داد: یکی از تولیدات پرطرفدار ما، تولیدات عاشقانه است. این آثار برای تحکیم بنیان خانواده و برای جوانان عزیز کشورمان تولید می‌شود. با اینکه موسیقی سنتی ایران، سبک مورد علاقه من است، اما من به سبک پاپ نگاه نازلی ندارم و فکر می‌کنم اگر موسیقی پاپ ما با لهجه ایرانی تولید شود، می‌تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد. موسیقی پاپی که صدا و سیما ارائه می‌کند؛ راک، ترنس و دیسکو نیست بلکه موسیقی پاپ کاملا ایرانیست.

موسیقی پاپ، درصدر نیازمندی‌های آثار صداوسیما

مدیر مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما با اشاره به اهمیت موسیقی اصیل ایرانی گفت: ما در مرکز موسیقی، واحدی به نام مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران را داریم که هم اکنون علاوه بر حضور در بخش تولید موسیقی، محلی برای تدریس موسیقی اصیل ایرانی شده است. در این مرکز شاگردانی زیرنظر آقای شهرام توکلی تربیت می‌شوند.

او ادامه داد: تولیدات موسیقی سنتی در دستور کار مرکز موسیقی قرار دارد و ما هم برای این مسئله تلاش بسیاری داریم اما باید کارکرد تهیه‌کنندگان را نیز درنظر گرفت. ساختار برنامه‌ها در صداوسیما به گونه‌ای است که می‌طلبد تا موسیقی پاپ به آن‌ها ارائه کنیم. موسیقی پاپ، عظیم‌ترین بخش درخواست‌های تهیه‌کنندگان و مخاطبان است.

ارائه آثار موسیقایی به شیوه نسجیده و پراکنده در صداوسیما

تقی‌پور با شاره به اینکه یکی از ایرادات صداوسیما تولیدات پراکنده و نسنجیده است، گفت: با وجود تمام این مسائل ما حدود ۶۰۰ اثر موسیقی اصیل تولید می‌کنیم که بدون تکرار پخش می‌شود اما به دلیل اینکه آثار ما در صدا و سیما به طور پراکنده‌ و نسنجیده‌ای پخش می‌شود، شاید به طور دقیق تولیدات این مرکز در حوزه موسیقی اصیل دیده نشود.

عملکرد مرکز موسیقی و سرود وابسته به معاونت سیماست

رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما با اشاره به اینکه این مرکز در بسیاری از موارد کارکرد نظارتی دارد؛ گفت: وقتی یک سریال یا فیلم تلویزیونی تولید می‌شود، کارهای آهنگسازی آن هم توسط تولیدکنندگان اثر صورت می‌گیرد. اثر توسط معاونت سیما به ما ارائه می‌شود و ما تنها کارکرد نظارتی داریم.

وی افزود: برنامه‌هایی که در حوزه موسیقی ساخته می‌شود هم به دست معاونت سیما است و ساخت برنامه جزو ماموریت‌های ما نیست. درخصوص این برنامه‌ها هم ما تنها مسئولیت نظارت داریم. اگر امکان این وجود داشت که مرکز موسیقی، در حوزه برنامه‌سازی نیز فعالیت کند یا حداقل درخصوص ساخت این برنامه‌ها با ما مشورت شود؛ شرایط بسیار ایده‌آل بود اما فعلا چنین امکانی وجود ندارد.

همه خوانندگان کشور می‌خواهند صدایشان از رسانه ملی پخش شود

رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما با اشاره به اینکه هیچ خواننده‌ای در کشور نیست که به فعالیت در صدا و سیما علاقمند نباشد، درباره عدم رعایت قانون کپی رایت در مرکز موسیقی اظهار داشت: همه‌ی هنرمندان علاقمند به فعالیت در صدا و سیما هستند. ما در مرکز موسیقی هیچ اثری را بدون اجازه پخش نمی‌کنیم. اگر هم اثری بدون اجازه پخش شد؛ هنرمندان می‌توانند به مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما مراجعه و شکایت کنند؛ تا مراحل حقوقی آن پیگیری شود اما تا کنون هیچ هنرمندی از ما شکایتی نداشته است. مضاف بر اینها، هنرمندان باید افتخار کنند که صدایشان از طریق رسانه ملی پخش شود.

او ادامه داد: تمام هنرمندان شاخص موسیقی از طریق صدا و سیما به مردم معرفی شده‌اند و خوانندگان و آهنگسازان نمی‌توانند حساب و کتابشان را از صدا و سیما جدا کنند. در طول سال، صدا و سیما با تمام هنرمندان شاخص موسیقی همکاری می‌کند و در روزهای عید، صدا و سیما محملی برای دور هم جمع شدن بهترین‌های موسیقی و ارائه آثارشان است.

شبکه‌ها به زائقه مردم توجه دارند نه نظرات مرکز موسیقی صداوسیما

تقی‌پور درباره اینکه چرا برخی از هنرمندان در صدا و سیما حضور ندارند، بیان کرد: این مسئله هم به دلیل این است که زائقه مردم، موسیقی پاپ و جوان‌پسند است. در بسیاری از موارد، شاید مرکز موسیقی و سرود هم موافق پخش این ترانه‌ها نباشد اما شبکه‌ها به ما توجه نمی‌کنند و ذائقه مردم را مورد توجه قرار می‌دهند.

او افزود: سیاست کلی صدا و سیما ارائه موسیقی سالم و پاک است. موسیقی باید ازنظر پیکره و محتوا پاک باشد تا اگر کسی خواست یک موسیقی را همراه با خانواده گوش بدهد، خجالت نکشد.

علیرضا غزوه، مجید انتظامی و حسن ریاحی؛ مشاوران صداوسیما

او می‌گوید: ما در مرکز موسیقی، از حضور مشاورانی چون دکتر سریر، مجید انتظامی، هادی منتظری، حسن ریاحی، بکان، چراغعلی و آقای اخشابی بهره می‌بریم و در بخش شعر هم آقایان؛ علیرضا غزوه، سعید بیابانکی، مرتضی امیری و اسماعیل امینی به عنوان مشاور حضور دارند. اگر به این اسامی دقت کنید؛ می‌بینید که یک طیف درجه یک از هنرمندان درحال ارائه مشاوره به مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما هستند که البته اگر هنرمندی در سطح این عزیزان قرار داشت؛ می‌تواند با ما فعالیت داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز