خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یک کارشناس ایمنی بررسی شد:

سئوالات بی‌پاسخ درباره حادثه منجر به مرگ ۳ کارگر در بندرعباس

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۶۱۲

«طبق بیانیه شرکت محل حادثه، این اتفاق حوالی ساعت ۱۳ روز دوشنبه اتفاق افتاده است اما به استناد گفته‌های مسئولان آتش‌نشانی بندرعباس آن‌ها تازه حوالی ساعت ۱۵ از این حادثه باخبر شده‌اند.»

در پی انتشارخبر کشته شدن سه کارگری که در روز ۲۹ دی ماه در جریان حادثه آتش‌سوزی شرکت صنایع کشتی‌سازی عظیم گسترش هرمز جان خود را از دست دادند، یک کار‌شناس ایمنی و حفاظت فنی گفت: اخباری که پیرامون این حادثه منتشر شده‌اند نشان می‌دهد که در زمان وقوع حادثه ضریب ایمنی محل کار کارگران پایین‌تر از سطح استاندارد بوده است.

«شهرام غریب» کار‌شناس ایمنی و حفاظت فنی در مناطق نفتی به ایلنا گفت: طبق بیانیه شرکت محل حادثه، این اتفاق حوالی ساعت ۱۳ روز دوشنبه اتفاق افتاده است اما به استناد گفته‌های مسئولان آتش‌نشانی بندرعباس آن‌ها تازه حوالی ساعت ۱۵ از این حادثه باخبر شده‌اند.

وی افزود: در مواجه با بروز حواثاینچنینی، مسئله مدیریت زمان بسیار حائر اهمیت است و صد البته اهمیت این مسئله در زمان بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی و انفجار دو چندان می‌شود.

غریب با تعجب برانگیز خواندن وقفه دوساعته‌ای که در گزاش وقوع این حادثه به وجود آمده است، ادامه داد: در حالت عادی می‌توان پذیرفت که در این فاصله زمانی نیروهای واحد امداد مجتمع کشتی سازی عظیم گسترش، از تمامی امکانات خود برای مهار آتش استفاده کرده‌اند اما از قرار معلوم مسئولان آتش‌نشانی مدعی‌اند که تجهیزات اطفاء حریق موجود در این شرکت صنعتی از استانداردهای معمولی برخوردار نبوده است و همین مسئله باعثتعجب است.

این کار‌شناس ایمنی و حفاظت فنی ادامه داد: بصورت تئوریک مدیریت هر حادثه در قالب یک مثلثفرضی صورت می‌گیرد که «کنترل»، «پیشگیری» و «اعلام سریع» اضلاع این مثلثهستند البته در حوادثی مانند آتشسوزی و یا انفجار مسئله اطلاع رسانی سریع در اولویت قراردارد.

وی در تشریح چرایی این اهمیت گفت: وقتی جایی آتش می‌گیرد هیچ بعید نیست که در ظرف مدتی کمتر از ۴ دقیقه دمای ۱۰۰ درجه‌ای شعله‌های آتش به ۸۰۰ درجه برسد؛ در چنین شرایطی لازم نیست که برای سوختن شعله‌های آتش به هر چیزی سرایت کند تنها شدت گرمای این میزان حرارت برای سوزاندن بسیار از اجسام کفایت می‌کند.

وی همچنین افزود: از نظر ایمنی در واحدهای صنعتی که فعالیت‌های آن می‌تواند به بروز حوادثجدی حین کار منجر شود؛ هرگونه عملیات تعمیراتی بدون مجوز واحد ایمنی ممکن نیست؛ واحد ایمنی باید قبل از آغاز عملیات از ایمن بودن محل کار مطمئن شود.

به گفته غریب اصول مقررات ایمنی به صراحت تاکید دارد که در فعالیت‌های تعمیراتی که می‌تواند به بروز آتش‌سوزی منجر شود ابتدا باید محل تعمیر را از هرگونه مواد مشتعل تخلیه کرد و سپس امکانات اطفاء حریق متناسب با نوع آتش سوزی احتمالی را در اختیار کارگران تعمیر کار قرارداد.

این کار‌شناس ایمنی همچنین ادامه داد: به غیر از آنکه نیروهای واحد امداد کارگاه باید هموراه متناسب با شرایط روز برای فعالیت‌های امداد و نجات آماده باشند، ضروری است که کارگران تعمیرکار نیز دست کم با طرز استفاده از کپسول‌های مختلف آتشنانی به عنوان ساده‌ترین ابزار اطفاء حریق آشنا باشند و صد البته مدیریت در مقام کارفرما موظف است تا مطابق قوانین جاری حفاظت فنی و ایمنی کار در این مورد اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز