خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران ماشین لنت در مقابل تامین اجتماعی سمنان

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۸۶۲

صبح امرو ز ۲۰ نفر از کارگران تعدیل شده و شاغل کارخانه «ماشین لنت تهران» در سمنان، در اعتراض به عدم واریز حق بیمه و تعویق ۴ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی در مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهرستان تجمع کرند.

صبح امرو ز ۲۰ نفر از کارگران اخراجی و شاغل در کارخانه «ماشین لنت تهران» در سمنان، در اعتراض به پرداخت نشدن حق بیمه و تعویق ۴ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی‌شان، در مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهرستان تجمع کرند.

سید جواد موسوی، نماینده کارگران اخراجی شرکت ماشین لنت سمنان در این زمینه به ایلنا گفت: این کارگران که به نمایندگی از سایر کارگران در این تجمع حاضر شده‌اند مطالبات صنفی متعددی دارند. گروهی از کارگران که هم اکنون در این کارخانه شاغل هستند نسبت به عدم پرداخت ۴ماهه حقوقشان معترض‌اند، برخی از کارگران که عمدتا کارگران تعدیل شده و اخراجی شرکت هستند نسبت به در نظر گرفته نشدن بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور از سوی تامین اجتماعی معترضند و در مرحله بازنشستگی دچار مشکل شده اند و برخی دیگر از کارگرانی که به تازگی تعدیل شده اند با توجه به تعویق دوماهه در پرداخت حق بیمه نمی‌توانند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند.

نماینده کارگران همچنین از عدم پرداخت ۲ساله حق بیمه برای کارگران تعدیل شده این شرکت که حکم بازگشت به کار دارند خبرداد و گفت: دوسال است که علی رغم تایید حکم بازگشت به کار در اداره کار سمنان، ما را به شرکت راه نمی‌دهند و از طرفی حق بیمه‌ای هم رد نمی‌کنند تا دفترچه‌های بیمه‌مان تمدید شود.

وی در ارتباط با مشکلات بیمه‌ای کارگران تعدیل شده گفت: علی رغم اینکه اداره کار قرارگرفتن کارگران این شرکت را در رده مشاغل سخت و زیان آور طی حکمی تایید کرده اما تامین اجتماعی مدعی است چون عنوان شغلی در لیست بیمه‌ای قید نشده بنابراین شرایط استفاده از تسهیلات مشاغل سخت و زیان آور شامل کارگران نمی‌شود، در حالیکه اهمال در زمینه عدم قید عنوان شغلی از سوی کارفرماست تا به این وسیله ۴درصد حق بیمه مشاغل سخت را به کارگران پرداخت نکند پس کارگر در این بین بی‌تقصیر است. این در حالیست که به گفتهٔ وی همهٔ این کارگران در طرح طبقه بندی جای گرفته‌اند و حکم کارگزینی دارند.

او گفت: تامین اجتماعی پیگیری مطالبات بیمه‌ای کارگران را منوط به ارائهٔ حکم کارگزینی کرده اما چون شرکت نمی‌خواهد زیر بار هزینه برود و ۴درصد را پرداخت کند همکاری لازم را با کارگران انجام نمی‌دهد.

موسوی در ارتباط با وضعیت ۵ نفر از کارگران رسمی اخراجی این شرکت که در دو سال گذشته تعدیل شده‌اند، گفت: مشکل بیمه‌ای دیگری که در ارتباط با کارگران اخراجی وجود دارد این است که علی رغم اینکه حکم بازگشت به کار کارگران رسمی این شرکت صادر شده اما ۲سال است شرکت اقدام به رد کردن بیمهٔ کارگران نمی‌کندو این مسئله باعثشده دفترچه‌های بیمه ما تمدید نشود. وی گفت: وقتی مشکل رابا تامین اجتماعی مطرح می‌کنیم، آن‌ها می‌گویند مشکل خودتان است و می‌توانید شکایت کنید. این درحالیست که به گفتهٔ وی ۷درصد حق بیمه از کارگران تعدیل شده توسط شرکت ماشین لنت کسر شده اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

موسوی ادامه داد: علی رغم همکاری نهادهای ذیربط در استان سمنان پیرامون اخذ حکم بازگشت به کار کارگران تعدیل شده ماشین لنت، ولی مشکل اصلی کارگران مربوط به بعد از گرفتن حکم اداره کار است.

وی به مشکلات کارگران تعدیل شده پس از اخذ حکم بازگشت به کار اشاره کرد و گفت: پس از اینکه حکم را دریافت کردیم تازه مشکلاتمان شروع شد. یک ماه بعد از مراجعه به دادگستری حکم به شرکت ابلاغ شد و پس از آن چون شرکت پول را پرداخت نی کند ۴ماه طول می‌کشد تا حکم توقیف اموال اخذ شود و اموال شرکت به مزایده گذاشته شود که در ‌‌نهایت باز هم مشخص نیست کارگر به حق و حقوقش می‌رسد یا خیر.

وی اضافه کرد: بعد از طی تمام این مراحل تازه باید بابت عدم پرداخت حق بیمه که جز اساسی‌ترین حقوق کارگر است بین تامین اجتماعی و شرکت سرگردان باشیم. این درحالیست که تامین اجتماعی تنها سازمانی است که خودش راسا می‌تواند در خصوص توقیف اموال شرکت و رد حقوق کارگران وارد عمل شود

موسوی همچنین به عدم پرداخت ۲ماهه حق بیمهٔ کارگران تعدیل شده برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمهٔ بیکاری اشاره کرد و گفت: حدود دو ماه است که لیست بیمه از سوی شرکت رد نمی‌شود، به همین دلیل تعدادی از کارگرانی که اخیرا تعدیل شده‌اند نمی‌توانند تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار بگیرند و سرگردان شده‌اند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع در این رابطه به ایلنا گفت: کارگران تعدیل شده ماشین لنت به دلیل عدم واریز بیمه از سوی شرکت سرگردان شده‌اند تامین اجتماعی از آن‌ها می‌خواهد خودشان حق بیمه را واریز کنند و سپس تحت پوشش بیمه بیکاری قرار بگیرند حال سوال ما اینست که وقتی شرایط به گونه‌ای است که نه کاری داریم و نه با توجه به سن و سالمان می‌توانیم در جایی مشغول به کار شویم چگو نه می‌توانیم حق بیمه پرداخت کنیم. گفته می‌شود کارگران تعدیل شده عمدتا، ۱۵ الی ۲۲ سال سابقه کار دارند.

به گفته کارگران، ۶۰ الی ۷۰ نفر از کارگران قراردادی ورسمی در دو سال گذشته به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و کاهش تولید عنوان شده، اخراج شده‌اند. ودر حال حاضر تنها ۳۵ نفر از کارگران در شرکت کار می‌کنند. ۹۰ درصد این کارگران بالای ۱۵ سال سابقه کار داشتند و از آن زمان تاکنون در زمینه پرداخت حق بیمه‌ها بین شرکت و تامین اجتماعی سرگردان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز