خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای سرگشاده تشریح شد:

اعتراض کارگران پالایشگاه مس خاتون آباد به برگزاری آزمون استخدامی

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۶۲۱

«تمامی کشاورزی و دامپروری منطقه که زمانی رونق بسیار بالایی داشت به دلیل آلایندگی و اختصاص آب منطقه به شرکت مس به کلی از بین رفته و کلیه مردم این منطقه به ناچار به دنبال کار صنعتی بوده و عده‌ای در شرایط سخت شرکت مس مشغول به کار شده‌اند. ضمن اینکه تمامی این افراد سرپرستی خانواده‌ای با چند سر عائله را برعهده گرفته و تعدادی کفیل پدر و مادر هستند.»

۱۳۰ نفر از کارگران بومی پروژه پالایشگاه ذوب مس خاتون آباد واقع در شهر بابک کرمان با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات عالی‌رتبه نظام، خواستار رسیدگی مسئولان به اعتراض‌شان درباره نحوه برگزاری آزمون استخدامی در این مجتمع صنعتی شدند.

به گزارش ایلنا، این کارگران که صبح امروز نیز در اعتراض به برگزاری آزمون استخدامی شرکت ملی صنایع مس ایران در مقابل فرمانداری شهربابکتجمع کرده بودندبا نوشتن نامه‌ای سرگشاده خواستار پیگیری وضعیت شغلی‌شان شدند.

در این نامه سرگشاده آمده است: تعداد ۱۳۰ نفر نیروی بومی از طریق کمیته جذب شرکت مس در پروژه پالایشگاه مس خاتون آباد از زمان استارت پروژه به صورت قراردادی مشغول به کار شده‌اند به مدت ۳ الی ۴ سال در این پروژه با دلخوش بودن به قول و وعده مدیر عامل سابق صنایع مس ایران(دکتر سعد محمدی) مبنی بر جذب کلیه نیرو‌ها بعد از راه اندازی و به امید آینده‌ای بهتر، با پایین‌ترین حقوق و مزایا در شرایط سخت و آلاینده محیط مشغول به کار بوده‌اند.

در این نامه در تشریح علت اعتراض کارگران آمده است: تمامی کشاورزی و دامپروری منطقه که زمانی رونق بسیار بالایی داشت به دلیل آلایندگی و اختصاص آب منطقه به شرکت مس به کلی از بین رفته و کلیه مردم این منطقه به ناچار به دنبال کار صنعتی بوده و عده‌ای در شرایط سخت شرکت مس مشغول به کار شده‌اند. ضمن اینکه تمامی این افراد سرپرستی خانواده‌ای با چند سر عائله را برعهده گرفته و تعدادی کفیل پدر و مادر هستند.

در بخش‌هایی از این نامه به وعدهٔ مسولین این شرکت در خصوص جذب نیروهای بومی اشاره شده و آمده است: «در اوایل شروع پروژه مدیریت وقت جناب آقای دکتر سعد محمدی در چندین مرحله بازدید از پروژه در خصوص جذب نیروهای بومی شاغل در پروژه قول جذب بعد از راه اندازی دادند ولی با تغییر دولت و سیستم مدیریت شرکت مس مسئولین جدید وعده‌های داده شده را نپذیرفته و اظهار می‌نمایندکه گفته‌های وی چون مکتوب نشده است قابل قبول نمی‌باشد و همچنین سیاست دولت قبلی ربطی به دولت جدید ندارد و لذا در این میان قشر ضعیف و کارگر است که متحمل ضرر می‌شود. حال با توجه به اتفاقات پیش آمده هنوز توقع دارند که قولهای شفاهی مسئولین شرکت مس را دوباره بپذیریم».

کارگران همچنین پیگیری‌های انجام شده در خصوص وضعیت استخدام‌شان را بی‌نتیجه دانسته و با اشاره به حادثهٔ کشته شدن کارگران در جریان اعتراضات کارگری سال ۸۲ در همین مجموعه صنعتی که در اعتراض به خصوصی سازی آن صورت گرفت، آورده‌اند: «با توجه به اینکه مسئولین شرکت مس جوابگوی مسئولین شهرستان و کارگران پروژه پالایشگاه نمی‌باشند علی رغم مکاتبات و پیگیریهای مکرر با مسئولین شهرستان و شرکت مس متأسفانه هیچگونه نتیجه مطلوبی بدست نیامده است و مسئولین شرکت مس بدون توجه به زحمات ۴ ساله نیروهای مشغول بکار، جهت تأمین نیروی استخدامی اقدام به برگزاری آزمون با شرایطی که اکثر نیروهای موجود مشمول شرایط آن نمی‌باشند کرده است و هیچ توضیحی در خصوص موارد ذیل نداده‌اند.

چرا از حدود ۳ سال قبل با توجه به درصد بالای بیکاری در شهرستان تاکنون هیچ نیروی بومی جذب نشده است؟

چرا حقوق نیروهای بومی کمتر از نصف حقوق نیروهای غیر بومی در شرایط یکسان کاری می‌باشد؟

چرا در هر مقطع زمانی از مجموع ۵۰۰ نفر نیروی شاغل در پروژه فقط تعداد ۱۳۰ نفر نیروی بومی مشغول به کار بوده است؟

در انتهای این نامه کارگران پروژه پالایشگاه ذوب مس خاتون آباد خواستار پیگیری مطالبات صنفی‌شان از طریق نهاد رهبری شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز