خبرگزاری کار ایران

صبح امروز رخ داد:

تجمع ۳۰ کارگر بازنشسته مقابل تامین اجتماعی سقز

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۵۰

«این گروه از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری‌شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند.»

حدود ۳۰ کارگر که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده‌اند صبح امروز(یکشنبه ۲۸ دی) مقابل یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این گروه از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری‌شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند.

بر اساس این گزارش، سازمان تامین اجتماعی مستمری این گروه از کارگران بازنشسته را بر اساس حقوق آخرین دو سال پرداخت حق بیمه یعنی حقوق بیست و چهار و بیست و پنجمین سال کاری محاسبه کرده است.

معترضان می‌گویند سازمان تامین اجتماعی هزینه‌ای را که بابت ۵ سال زودتر بازنشسته کردن آنان دریافت کرده است در محاسبه مستمری‌شان در نظر نگرفته است.

میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه.

بر این اساس متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارت است از مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که بر اساس آن حق بیمه پرداخت شده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار.

مستمری ناعادلانه بازنشستگان پیش از موعد

ایلنا پیش از اینگزارشداده بود گروهی از مستمری ‌بگیران تامین اجتماعی که شمار آن‌ها تا حدود ۴۰ هزار نفر می‌رسد و پیش از بازنشسته شدن برابر قوانین کار و تامین اجتماعی در استخدام دستگاه‌های دولتی بودند، در فاصله سالهای ۸۶ تا ۸۹ با مصوبه دولت و مجلس از مزایای پنج سال سنوات ارفاقی استفاده کردند و پیش از موعد بازنشسته شدند.

بر اساس مقرراتی که به بازنشستگی پیش از موعد این گروه از کارگران دولت منجر شد، سازمان تامین اجتماعی در زمان صدور حکم بازنشستگی این کارگران، حق بیمه و مستمری مربوط به سنوات ارفاقی را به نرخ روز دریافت کرده است و علاوه بر آن بابت هر سال باقیمانده تا پر شدن سابقه پرداخت حق بیمه، مبلغ اضافی دیگری را که بصورت پلکانی و با ضریب ۱.۱ محاسبه می‌شد دریافت کرده است.

براین اساس چنانچه در سال ۸۶ قرار بود تا یک کارگر شاغل در دستگاه دولتی با استفاده از این مصوبه پس از ۲۵ سال پرداخت حق بیمه بصورت پیش از موعد بازنشسته شود، دولت در مقام کارفرما می‌بایست از یکسو به نرخ سال ۸۶ معادل ۵ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد و از سوی دیگر بابت همین ۵ سال مبلغ اضافی دیگری را که با ضریب ۱.۱ و بصورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می‌شد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کرد.

طبق گفته این گروه از بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی در شرایطی که بابت بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها همه هزینه‌های جانبی را محاسبه و از کارفرما دریافت کرده است اما در محاسبه و پرداخت مستمری آن‌ها بدحسابی و کم فروشی کرده است.

بر این اساس در شرایطی که مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی میانگین جمع حقوق بیمه پرداخت شده دو سال آخر سابقه کاری است، سازمان تامین اجتماعی مستمری این تعداد از بازنشستگان پیش از موعد را بدون محاسبه هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی محاسبه کرده است.

معترضان به این شیوه محاسبه سازمان تامین اجتماعی مدعی‌اند که برابر قانون وقتی کارفرمایان آن‌ها همه هزینه‌های اضافی بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها را پرداخت کرده است دلیلی ندارد که این هزینه‌ها در محاسبه مستمری‌های آن‌ها لحاظ نشود.

بازنشستگان معترض می‌گویند مستمری آنان که بدون محاسبه ۵ سال ارفاق سنوات بازنشسته شده‌اند با یک بازنشسته معمولی که با سنوات کامل بازنشسته شده است حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد.

این گروه از بازنشستگان با یادآوری اینکه در فاصله سالهای ۸۶ تا ۹۰ حدود ۵ هزار نفر از آن‌ها با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری توانستند سازمان تامین اجتماعی را نسبت به تغییر شیوه محاسبه مستمری‌های خود وادار سازند، می‌گویند از سال ۹۰ سازمان تامین اجتماعی در شیوه بازنگری مستمری همه بیمه شدگانی که چنین وضعیتی بازنشسته بودند تجدید نظر کرد اما در ‌‌‌نهایت از سال ۹۱ تاکنون این سازمان به استناد رای جدید دیوان عدالت اداری در محاسبه مستمری‌های آن‌ها به شیوه سابق کم فروشی و بدحسابی کرده و هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی را نادیده گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز