خبرگزاری کار ایران

سازمان توسعه تجارت مصوبات ورود خودروهای لوکس را منتشر کرد؛

آمار واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۳۶

سازمان توسعه تجارت با انتشار متن کامل مصوبات دولت قبل در اعطای مجوز واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی اعلام کرد: واردات این نوع خودروها در چهار سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ بالغ بر ۹۰ هزار دستگاه بوده است و در سال ۱۳۹۳ با کاهش ۹۶ درصدی به ۱۳۳ دستگاه رسیده است.

سازمان توسعه تجارت با انتشار متن کامل مصوبات دولت قبل در اعطای مجوز واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی اعلام کرد: واردات این نوع خودروها در چهار سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ بالغ بر ۹۰ هزار دستگاه بوده است و در سال ۱۳۹۳ با کاهش ۹۶ درصدی به ۱۳۳ دستگاه رسیده است.

به گزارش ایلنا، روابط عمومی سازمان توسعه تجارت با انتشار این خبر تاکید کرد: ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی به صورت تجاری در آغاز کار دولت تدبیر و امید ممنوع بوده است اما بر اساس سه مصوبه قبلی، ثبت سفارش این نوع خودروها برای افراد خاصی(جانبازان، ورزشگکاران برتر و افراد مشمول مصوبه قبض انبار) مجاز بوده و به یکی از روش‌های ذیل انجام می‌شده است:

۱ - مصوبه شماره ۸۵۶۶۱/۴۴۵۰۲ / ه مورخ ۸۹/۴ / ۲۱ در خصوص واردات ۷ هزار و ۹۲۸ دستگاه خودرو به انضمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز که برای جانبازان هفتاد درصدی متناسب‌سازی شود؛ ثبت سفارش این خودروها برای جانبازان با شرط عدم انتقال به غیر، ظرف پنج سال و با بهره‌مندی از معافیت‌های تصریح شده در مصوبه صورت می‌گرفته است.

همانگونه که ملاحظه می‌شود، تعداد این جانبازان در حدود ۸ هزار نفر است که از سال ۱۳۹۰ تاکنون در صورت عدم استفاده از تسهیلات خودروی داخلی با معرفی گمرک ثبت سفارش خودروی سواری دریافت کرده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که تا قبل از مصوبه هیأت وزیران در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲، قابلیت ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی. سی متصور بود اما بعد از آن و از ابتدای سال جاری برای جانبازان معزز فقط خودروهای با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی. سی ثبت سفارش می‌شود و این فرایند تا سقف ۷ هزار و ۹۲۸ جانباز ادامه خواهد داشت؛ به طوری که آمار ثبت سفارشات خودروهای جانبازان در سال ۹۳ با رعایت حجم موتور ۲۵۰۰ سی. سی بالغ بر ۱۰۰ فقره است.

۲ - مصوبه شماره ۸۵۷۱۱ / ت ۴۸۱۷۶ ه مورخ ۹۲/۴ / ۱۱ که طبق آن ثبت سفارش و واردات یک دستگاه خودرو‌ سواری بالای ۲۵۰۰ سی. سی به نام هریک از ورزشکاران برتر با پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و بدون رعایت ضوابط فنی واردات خودرو مجاز بوده است.

ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی بر اساس این مصوبه تنها تا پایان سال ۱۳۹۲ صورت می‌پذیرفت و پس از ابلاغ مصوبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ هیأت وزیران، سفارش این نوع خودروها برای ورزشکاران برتر با رعایت حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی. سی ثبت می‌شود.

۳ - بند ۴ مصوبه شماره ۱۱۸۳۲۰ / ت ۴۹۵۱۵ / ه مورخ ۹۲/۶ / ۲۱ که اصطلاحاً مصوبه قبض انبار نامیده می‌شود. طبق این مصوبه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی برای افرادی حقیقی که به دلیل عدم آگاهی اقدام به خرید خودروی بالای۲۵۰۰ سی. سی و ورود آن به گمرکات کشور کرده و کالای آنها با وجود پرداخت وجه، به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش، مد‌ت‌های زیادی در گمرکات رسوب کرده بود مجاز دانسته شد.

هیأت وزیران طبق بند ۴ مصوبه شماره ۱۱۸۳۲۰ / ت ۴۹۵۱۵ / ه مورخ ۹۲/۶ / ۲۱ به منظور تأمین منابع طرح‌های زیربنایی، تأمین یارانه بخش‌های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم از جمله خودروی سواری بالای ۲۵۰۰ سی. سی را که تا ابلاغ این مصوبه(۲۴/۶ / ۹۲) به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده بود را پس از کسب مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز، پرداخت حقوق گمرکی، دو برابر سود بازرگانی(درخصوص خودرو حدود ۱۱۰ درصد به اضافه سایر هزینه‌ها) و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع دانست.

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: دولت دکتر روحانی با ابلاغ مصوبة شمارة ۱۹۲۴۵۱ / ت ۵۰۳۹۱ / ه در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲و لغو مصوبات قبلی، ثبت سفارش این خودروها را برای همه افراد متوقف کرده است.

بنابراین، با توجه به آنچه ذکر شد، ثبت سفارشات خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ سی. سی به بالا در نیمه دوم سال ۹۲ صورت پذیرفته که با وجود این مصوبات اقدامی مطابق قانون به شمار می‌آمده است اما با ابلاغ مصوبة شمارة ۱۹۲۴۵۱ / ت ۵۰۳۹۱ / ه در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ ثبت سفارش این خودروها برای همه افراد متوقف شد و در سال جاری به هیچ‌وجه این نوع خودروها ثبت سفارش نشده‌اند.

هرچند ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی در سال جاری براساس مصوبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ هیأت وزیران متوقف بود اما با این وجود هیأت وزیران مجدداً در مصوبه شماره ۷۰۴۴۱ / ت ۵۱۰۴۰ه در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ تأکید کرد که ورود و ترخیص هرگونه خودروی سواری از محل تصویب‌نامه‌های قبلی صرفاً برای خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی. سی و پائین‌تر مجاز است.

بنابراین باید توجه داشت که هیچگونه ثبت سفارشی برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی از ابتدای سال جاری صورت نپذیرفته است و اگر آماری ارائه می‌شود مربوط به ثبت سفارشات سال ۹۲ و بر اساس مصوبه‌های سه‌گانه مذکور بوده است.

با این حال، آمار واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی در طول سال‌های ۸۸ تا ۹۲ به ترتیب بدین شرح بوده است؛ در سال ۱۳۸۸،۳۱ هزار و ۳۱۲ دستگاه؛ سال ۱۳۸۹،۲۳ هزار و ۷۶۳ دستگاه؛ سال ۱۳۹۰،۱۸ هزار و ۶۰۴ دستگاه؛ سال۱۳۹۱،۱۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه و در سال ۱۳۹۲،۴ هزار و ۱۶ دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شده است.

در سال ۱۳۹۳ میزان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی. سی با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش آنها و تنها از محل مصوبات دولت قبل به ۱۳۳ کاهش یافته است. این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۲ کاهش ۹۶ درصدی داشته است.

ناگفته پیداست که با توجه به توقف ثبت سفارش خودروهای لوکس در پایان سال ۹۲، در ۶ ماهه دوم سال جاری به هیچ عنوان خودروی بالای ۲۵۰۰ سی. سی وارد و ترخیص نشده و نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز