خبرگزاری کار ایران

جمشید پژویان در گفت وگو با ایلنا عنوان کرد:

چین با استحکام بخشیدن به اقتصاد خود، درصدد مقابله با آمریکا است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۳۴۳

به نظر می‌رسد که کشور چین درصدد فراهم کردن زیرساخت‌ها و استحکام بخشیدن به اقتصاد خود برای مقابله با کشور آمریکا است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: کشور چین تلاش بسیاری دارد که نقش فعالی در کشورهای آسیای میانه، غربی و شمال آفریقا به عنوان متقاضی بالقوه و سرمایه‌گذار داشته باشد. اما این مسئله هم وجود دارد که بخواهد با این اقدامات مقابله سنگینی را با کشور آمریکا آغاز کند.

جمشید پژویان در خصوص علل افزایش خرید طلا توسط کشور چین به خبرنگار ایلنا گفت: ذخیره دلار و یورو چین اندک نیست، اما درصدد است که منابع و دارایی‌های خود را با خرید طلا متنوع کند. این کار را به این منظور انجام می‌دهد که اگر قیمت دلار در بازارهای جهانی افت کرد، با ضرر مواجه نشود.

وی با اشاره به این مسئله که به نظر نمی‌رسد که چین بخواهد با خرید طلا با دلار مقابله کند، عنوان کرد: این روزها بسیار گفته می‌شود که چین قدرت دوم اقتصاد دنیا است اما نکته اینجا است که کشور چین همچنان اسیر دست آمریکا است. آمریکا اگر مقداری دروازه‌های خود را کوچکتر کند، چین با مشکلات بزرگی روبرو خواهد ‌شد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه با اشاره به اینکه درحال حاضر سرمایه‌های آمریکایی اقتصاد چین را پیش می‌برد، تصریح کرد: به همین خاطر کشور چین متوجه شده که آمریکا در آینده ممکن است همان بلایی را که بر سر ژاپن آورد، بر سر او هم بیاورد، به همین دلیل در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که چین به سمت سرمایه‌گذاری در کشورهای آسیای میانه، غربی و شمال آفریقا روی آورده است.

پژویان گفت: کشور چین تلاش بسیاری دارد که نقش فعالی در کشورهای ذکر شده به عنوان متقاضی بالقوه و سرمایه‌گذار داشته باشد. اما این مسئله هم وجود دارد که بخواهد با این اقدامات مقابله سنگینی را با کشور آمریکا آغاز کند.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که درصدد فراهم کردن زیرساخت‌ها و استحکام بخشیدن به اقتصاد خود برای مقابله با کشور آمریکا است.

این اقتصاددان گفت: چین به تدریج برخی از مزیت‌های خود را از دست می‌دهد، مانند اینکه نرخ دستمزدهایش افزایش پیدا کرده است، از طرف دیگر مسئله محیط زیست را جزو اولویت‌های خود گذاشته و این اقدام اینگونه معنی می‌شود که هزینه‌های زیست‌ محیطی‌‌اش افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: کشور چین درحال حاضر به سمت کسب اقتصادی مبتنی بر تکنولوژی‌های بالا پیش می‌رود و در تلاش است که زمینه این کار را فراهم کند. رویکرد این کشور نسبت به برقراری ارتباط با آسیا و شمال آفریقا نشان دهنده آن است که آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که مجبور ‌شود با آمریکا احیانا نوعی مقابله داشته باشد یا از طرف دیگر نگران این مسئله است که آمریکا بخواهد سیاست‌هایی را اجرا کند که به ضرر چین تمام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز