خبرگزاری کار ایران

پیوستن مطهری به مانیفست انتخاباتی اصلاح‌طلبان

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۹۸۳

انتخابات آتی نیامده، پیروزهایی دارد؛ دیروز علاوه بر بیان دغدغه‌های سیاسی، خواسته‌های اصلاح‌طلبی و توصیه‌های درون‌جناحی اما چند «سخن» اصولگرایانه خاص هم داشت.

مناظره انتخابات پیشین(خرداد ۹۲) در گرماگرم مباحثهسته‌ای ایران، پیروز اصولگرایی همچون علی لاریجانی، دبیر اسبق شورای امنیت ملی به دلیل داشتن گفتمان «دیپلماتیک» با غرب نسبت به اصولگرایی دیگر و دبیر سابق همان شورا، سعید جلیلی با محوریت «رفتار شبه انقلابی» داشت.

به گزارش ایلنا، آن انتخابات برگزار شد، منتخب ملت رئیس‌جمهوری معتدل با گرایش‌های اصلاح‌طلبانه شد که در این حال از برخی نیروهای معتدل اصولگرایان نیز در کابینه خود بهره برد.

امکان ائتلاف
این فضای روی کار آمدن دولت، موجب پیدایش گفتمانی جدید شد: امکان ائتلاف عملی با نیروهای کارآمد جریان رقیب که از فاکتورهایی همچون اعتدال، مخالفت با تندروی و مدافع منافع ملی بودن برخوردار هستند.

روز گذشته همایش سراسری اصلاح‌طلبان کشور در کانون توحید تهران برگزار شد. همایشی که در آن تضاربی از آرای درون گروهی جریان اصلاحات برقرار بود.

همایشی که برخلاف مناظرات، افراد دو یا چند جریان در آن، طرف سخن یکدیگر نبودند اما گزاره‌ای مشترک با آن فرایند داشتند، انتخابات و تلاش‌هایی برای انسجام در کسب ارای بیشتر.

راهبردهای انتخاباتی
چندی پیش محمدرضا عارف، ‌ رئیس بنیاد ایرانیان از اعلام راهبردهای انتخاباتی خود تا پایان سال آتی یا ماه‌های نخست سال آتی برای انتخابات مجلس خبر داده و درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه‌رو و معتدل به ایلنا گفته بود: بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان، به دنبال بحثائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم.

وی ادامه داده بود: معتقدم می‌توانیم بخشی از لیست‌هایمان مشترک باشد و اگر در مجلس افراد مشترک داشته باشیم، این افراد می‌توانند پایه و محور تفاهم و همدلی باشند که این مسئله در پیشبرد برنامه‌های مجلس و پیشرفت کشور موثر است.

پیروزی پیش از انتخابات
گویا انتخابات آتی نیامده، پیروزهایی دارد؛ دیروز علاوه بر بیان دغدغه‌های سیاسی، خواسته‌های اصلاح‌طلبی و توصیه‌های درون‌جناحی اما چند «سخن» اصولگرایانه خاص هم داشت.

در جریان برگزاری این همایش اصلاح‌طلبی، چندبار نام چهره‌ای شاخص در جریان اصولگرایی به میان آمد. رویه‌ای که شاید قابل پیش‌بینی یا برآورد قبلی به دلیل تفاوت مشرب‌های سیاسی معمول نبود.

هاشمی: فال نیک
همایش با پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شروع شد: «همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستای توسعه فعالیت احزاب و نهادهای مدنی به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم گردهمایی‌ها و نشست‌هایی از این نوع بتواند به بسط و گسترش هر چه بیشتر فضای هم‌اندیشی و تضارب آراء و اندیشه‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی جامعه‌ کمک نماید…».

خاتمی: ارج نهادن به تدابیر
پیام حجت ا‌الاسلام سید محمد خاتمی هم با ارج نهادن به تدابیر دولت دکتر روحانی قرائت شد: «در دولت تدبیر و امید زمینه گرد هم آمدن این جمع با رویکرد نزدیک‌تر کردن دل‌ها و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت، نشاط گروه‌ها و تشکل‌ها و به طور کلی مردم در عرصه سرنوشت فراهم آمده است…».

ستایش منتقد دولت
سخنرانان یکی پس از دیگری آمدند و به بیان دغدغه‌های سیاسی – تشکیلاتی خود، به طرح مسائلی پرداختند. در این میان، چند سخنران که از افراد شهره جریان برآمده پس از انتخابات دوم خرداد ۷۶ هستند، بصورت مشخص از تلاش‌های فعال اصولگرایی قدردانی کردند که روزگاری نه چندان دور، منتقد سرسخت پیام دهنده آغازین همین همایش و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

«ستوده اصلاح‌طلبان» البته همچنان انتقاداتی بر رئیس دولت اصلاحات و حتی برخی عملکردهای رئیس‌جمهور کنونی نیز دارد؛ منتقدی که ابایی از بیان نظراتش ندارد و حتی هفته پیش نیز تذکراتی فرهنگی و سیاسی به حسن روحانی داد.

پلی برای ائتلاف
شاید آن هنگام که طرح برگزاری همایش سراسری اصلاح‌طلبان بصورت جدی مطرح شد و نام‌هایی همچون حجت‌الاسلام اکبر ناطق نوری از چهره‌های معروف و مورد وثوق اصولگرایی به عنوان مدعو به میان آمد، برخی این حرکت را اوج نرمش اصلاح‌طلبان برای تعامل با جناح رقیب انتخاباتی یا به تعبیری «پلی برای ائتلاف با فعالان معتدل» طیف مقابل دانستند اما این تنها بخشی از رویکردی بود که در نهایت به وقوع پیوست.

هر چند همین رفتار اعتدالی اصلاح‌طلبان به مذاق برخی خوش نیامد و اندکی بعد با نقل خبری بدون منبع، از عدم دعوت شیخ اصولگرایان خبر دادند که کمی بعدتر هم سند این ادعای واهی بیرون آمد اما آنچه دلواپسان فعالیت جدید اصلاح‌طلبان انتظار آنرا نداشتند، حمایت مکرر از صحبت‌های چهره‌ای اصلوگرا در این همایش بود.

اشتباه دلواپسان
حمایتی سرسخت و جدی که اگر کم‌ترین گمانه‌ای در بروز آن میان دلواپسان «ائتلاف اصلاح‌طبان با اصولگرایان معتدل» پیش‌تر به ذهنشان خطور می‌کرد، شاید شبه خبر تکذیب دعوت از سوی این فرد را نیز به گونه‌ای از طرق محیرالعقول «منبع آگاه»، «فرد مطلع» و بویژه «عضو دفتر» منتشر می‌کردند تا شاید از کنار بحث‌های حاشیه‌ای آن، اختلافی افکنده و کدورتی ولو سطحی ایجاد شود.

منتجب‌نیا: آدم شجاع و دانشمند
حجت‌الاسلام سیدرسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخشی از سخنرانی خود درباره حوادثیکشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: «آقای مطهری آدم شجاع و دانشمندی هستند و باید به اقدامات هنجارشکنان تذکر دهیم؛ لذا آرزو می کنم ای کاش مرجعی بود که به این بی قانونی و قانون‌شکنی نمایندگان را محکوم می‌کرد».

راکعی: برخورد بسیار نامناسب
فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش و ازنمایندگان مجلس شششم که از دیگران سخنرانان بود، با انتقاد از رفتارهای مجلس گفت: ما مجلسی می‌خواهیم که در سایه قانون اساسی پیگیر مطالبات مردمی باشد.

فاطمه راکعی در همایش سراسری اصلاح طلبان ضمن گلایه و انتقاد از رفتار برخی وکلای مجلس گفت: این چه مجلسی است که یک نماینده در آن نمی‌تواند آزادانه صحبت کند. اعتقاد دارم برخورد بسیار نامناسبی با علی مطهری در مجلس شد.

هادی خامنه‌ای: شهامت پیگیری
حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام هم در این همایش تاکید کرد: «هر کسی به اصول اصلاحات معتقد باشد، اصلاح‌طلب است. کسانی که گرایششان اصلاح طلبی باشد اما نام اصلاح‌طلب نداشته باشند چون شجاعت و شهامت پیگیری خواسته‌های اصلاح‌طلبی را دارند، اصلاح طلب محسوب می‌شوند».

این فعال سیاسی در ادامه متذکر شد: «بنابراین، می‌توان گفت کسانی همچون علی مطهری، اصلاح‌طلبند؛ پس دایره اصلاح طلبی، بسیار وسیع است. اصلاح‌طلبی با توجه به رابطه‌های خود٬ یک گرایش شامل همه کسانی است که بر لزوم اصلاح و مدیریت تاکید دارد و هدفش از بین بردن همه زشتی‌هاست».

کواکبیان: برخوردهای ناشایست
مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری و رئیس ائتلاف مردمی اصلاحات نیز بخش عمده سخنانش را در خصوص انتخابات مجلس و نطق علی مطهری پرداخت.

وی که طی سخنرانی‌اش به برخوردهای ناشایست با این نماینده مجلس اعتراض داشت، اظهار کرد: «ما باید مجلسی داشته باشیم که با علی مطهری‌ها آن برخوردها صورت نگیرد».

عارف: بسیار تاسف خوردم
عارف که سخنران نخست برنامه بود هم در حاشیه همایش و جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اتفاقات اخیر مجلس هنگام نطق علی مطهری، توضیح داد: بسیار تاسف خوردم و همانطور که گفتم، مجلسی می‌خواهیم که نمایندگانش بر اساس قانون و آیین‌نامه داخلی نقطه نظراتشان را بیان کنند و اگر نماینده‌ای نیز مخالف است٬ پاسخش را بدهد؛ نه آنکه پاسخ به شکل درگیری باشد٬ چرا که برخورد فیزیکی در شان مجلس و نمایندگان نیست.

به این ترتیب بود که کانون توحید تهران و همایش سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور در کنار بسیاری از مباحثمهم مطرح شده در آن، محلی شد برای تاکید بر لزوم تحمل صدای مخالف، بیان انزجار از حرکت‌های پرخاشگرایانه سیاسی علیه دیگران و همگرایی با اصولگرایان معتدل و غیر تندرو.

گزارش از: آرمین سلیمانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز